Kiusaaja sovitteluun jälki-istunnon sijaan
Perinteisen jälki-istunnon vaihtoehdoksi on tullut vertaissovittelu, jossa oppilaat ratkaisevat keskenään toistensa riidat. Oppilaat kokevat, että ristiriitojen selvittäminen on helpompaa ikätovereiden kuin opettajien kanssa.Niemelän yhtenäiskoulussa Heinolassa jälki-istuntoja on jo korvattu vertaissovittelulla. Vertaissovittelijaksi on kouluttautunut kymmeniä koulun oppilaita. Riitatilanteessa he toimivat sovittelijoina koulutovereidensa välillä.
Asiasta kertoi Yle Uutiset.
Ysiluokkalaiset Saara Laine ja Iida Hämäläinen ovat setvineet jo monet pattitilanteet. Usein riitapukarit ovat alemmilla luokilla, joten he suhtautuvat yläkoululaisiin kunnioituksella. Laineen ja Hämäläisen mukaan sovittelut ovatkin sujuneet hyvin.
- Pienet osaavat selvittää asiansa, kun opastamme heitä. Emme siis selvitä ongelmia toisten puolesta vaan neuvomme heitä löytämään ratkaisun, tytöt kertovat.
Laine ja Hämäläinen sanovat, että sovittelut ovat sujuneet hyvin ja ratkaisu löytyy tilanteeseen kuin tilanteeseen.
- Tämä on järkevä tapa. Kiusaajien ja kiusattujen on helpompi puhua lähes omanikäisille kuin opettajille. Tilanne on kuitenkin oppilaille jännittävä, joten he oppivat siitä.
Tämä on hyvä esimerkki, mitä voimavaroja ja osaamista löytyy oppilaista, kun heihin vain luotetaan. Ongelma vain on ihan liian paljon, että oppilaisiin ei vieläkään koulu riittävästi luota. Koulun mallit ja käytäntö ovat vieläkin liian autoritaarisia, liian rehtori- ja opettajakeskeisiä!
Mikko Lund
- Pienet osaavat selvittää asiansa, kun opastamme heitä. Emme siis selvitä ongelmia toisten puolesta vaan neuvomme heitä löytämään ratkaisun, tytöt kertovat.
Laine ja Hämäläinen sanovat, että sovittelut ovat sujuneet hyvin ja ratkaisu löytyy tilanteeseen kuin tilanteeseen.
- Tämä on järkevä tapa. Kiusaajien ja kiusattujen on helpompi puhua lähes omanikäisille kuin opettajille. Tilanne on kuitenkin oppilaille jännittävä, joten he oppivat siitä.
Tämä on hyvä esimerkki, mitä voimavaroja ja osaamista löytyy oppilaista, kun heihin vain luotetaan. Ongelma vain on ihan liian paljon, että oppilaisiin ei vieläkään koulu riittävästi luota. Koulun mallit ja käytäntö ovat vieläkin liian autoritaarisia, liian rehtori- ja opettajakeskeisiä!
Mikko Lund
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti