Miksi Suomen kunnissa ei ole pormestareita?
Kuntien luottamushenkilöt valittavat työkseen,
että heillä on työn ohessa kovin vähän aikaa perehtyä kuntien hallintoon ja
toimintaan. Vallan väitetään luisuneen luottamushenkilöiltä virkamiehille.
Luottamushenkilöt ovat riippuvaisia virkamiesten valmistelusta ja yleensä vain
siunaavat sen, mitä heille esitetään. Kovin vähän kunnissa on pohdittu ja
käytetty kuntalain mahdollistamaa pormestaria. Kunnan on lain mukaan mahdollista
valita luottamushenkilöistä kokopäiväinen pormestari kuntaa tai kaupunkia
johtamaan. Mallin on ottanut käyttöön ainoastaan Tampereen kaupunki ja Pirkkalan
kunta.
Muutamassa kaupungeissa on harkittu
kaupunginhallituksen puheenjohtajan tehtävän kokopäiväistämistä. Pääosa kunnista
käyttää edelleen kunnanjohtaja- järjestelmää.
Pormestari ja kokopäiväinen kunnanhallituksen puheenjohtaja ovat keinoja mahdollistaa luottamushenkilöille mahdollisuus paremmin perehtyä kunnan asioihin. Kysymys on myös kunnan johtamisesta. Kuntalain mukaan se on luottamushenkilöiden tehtävä.
Silti syntyy epäilys. Miksi pormestarijärjestelmä ei ole yleistynyt? Onko kysymys kuitenkin luottamuksesta kunnanjohtaja- järjestelmään? En voi myöskään kieltää epäilyä, että kunnalliset luottamushenkilöt eivät olisi tavallisia jänishousuja, joita valmisteluvastuun ja virkavastuun ottaminen kauhistuttaa.
Mitä auttaa se, että valta ja johtaminen siirtyy pormestarille tai kokopäiväiselle hallituksen puheenjohtajalle? Eihän siitä mikään muutu - entiseen tapaan kinataan ja politiikassa palkitaan vain paikasta! Siinä pärjää hyvin retoriikalla ja kansankiihotuksella!
Kontrolli on tärkeä! Luotatko esimerkiksi minkä tahansa poliittisen ryhmän kunnallisjärjestön tai valtuustoryhmän kykyyn jotakin kontrolloida? Valistunut arvaus, juoksee perässä niin kuin ennenkin - siunaa ja hyväksyy, aamen!
Minusta täytyy nähdä, että vastuu osoitetaan
oikeudellisesti ja organisoidusti poliittiselle henkilölle ja toiminnan perään
voidaan legitiimisti ja vaikuttavasti kysyä. Siis poliittisen vastuun pitää
sisältää henkilökohtaista vastuuta. Sen on oikeutettava käyttämään suoranaista
määräysvaltaa ja mm. valtaa valita apulaisensa. Sellainen edellyttää
laintasoisia säännöksiä organisaatiosta ja sen mukaista vastuurakennelman
säätelyä.
Miten säädettäisiin?
Esimerkiksi pormestari valittaisiin yleisillä
vaaleilla tai valtuuston valitsema. Hänen alaisena valtuuston voimasuhteiden
mukainen miehitys. Hänen valitsema hallitus tai lautakuntien puheenjohtajista
muodostettava hallitus.
Nykyinen laki kyllä mahdollistaa pormestarin
valinnan, mutta ei säätele vastuukysymyksiä, pormestarin mahdollisuus on ollut
jo vuodesta 1993 lukien, mutta "rämettynyt ja kiimaakin kateellisempi"
poliittinen kulttuuri ei ole siihen mennyt.
Siis uudella kunnallislailla pitäisi homma hoitaa.
Pyhänä pidän periaatetta, jonka mukaan kunnan poliittinen prosessi pitää olla
kaikkialla sama. Se johtuu kunnan tilivelvollisuudesta äänestäjille.
Kansalaisilla pitää olla samat oikeudet ja velvollisuudet ohjata ja
kontrolloida kunnan toimintaa. Nykytila on tässä suhteessa torso, se syntyi
aikanaan - jälleen kerran kelvottomana poliittisena kompromissina.
Asiallisesti tärkeintä on, että kunnan
käsiteltävien asioiden agenda siirretään poliittiselle vastuulle, nyt
kunnanjohtajan autonomiaa, hänen johtamalleen virkakunnalle jää
valmisteluvastuu. Pääsääntö vastuunjaossa strategia pormestarille, valmistelu
kunnanjohtajalle ja operatiivinen toiminta alemmille virkatasoille.
Mikko Lund
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti