Valtuustouutisia  maanantaina  21.3.2011
Radio Häme kertoi ennen valtuuston  kokousta:
Riihimäen seudun kuntayhteistyö kriisissä
Riihimäen seudun kuntayhteistyö on kriisissä. Riihimäen kaupungin  vastahanka kariutti suunnitelmat sosiaali- ja terveystoimen yhdistävästä  muutoskuntayhtymästä. Nyt Riihimäki on jättämässä myös  terveyskeskuskuntayhtymän. Kaupunki haluaisi ottaa terveyspalveluissa isännän  roolin. Hausjärvi ja Loppi ovat ymmällään yrityksestä rikkoa 30-vuotinen  yhteistyö.
ks. tarkemmin  http://yle.fi/alueet/hame/2011/03/riihimaen_seudun_kuntayhteistyo_kriisissa_2451475.html
Maanantain Riihimäen kaupunginvaltuuston kiperin ja  puhuttavin kysymys oli sosiaali- ja terveystoimen hallintomallin valinta.  Perusteellisen keskustelun jälkeen asia päätettiin selvällä enemmistöllä  kaupunginhallituksen ehdotuksen mukaan, jossa muutoskuntayhtymän valmistelutyö  keskeytetään  ja perusterveydenhuolto siirretään kaupungin omaan organisaatioon   siten, että toiminta voi käynnistyä 1.1.2013. Samalla Riihimäen kaupunki  pyytää Lopen ja Hausjärven kuntia tulemaan mukaan rakentamaan Riihimäen seudulle  uutta perusterveydenhuollon ja sosiaalitoimen  yhteistoiminta-aluetta.
Jotta asia tulisi ymmärrettäväksi ohessa ensinnä selkoa  kaupunginhallituksen selostuksesta.
Sosiaali- ja terveystoimen hallintomallin  valinta
Kaupunginhallitukselta oli asiaan seuraavanlainen  selostus:
                                            Hallintomallin valinta ja  kaupungin strategia
                                            Riihimäen kaupungin  strategian päämääräosiossa on todettu, että kaupungin talouden tasapainoon  saaminen edellyttää talouden tervehdyttämisen toimenpideohjelman toteuttamista.  Yhtenä keskeisenä linjauksena toimenpideohjelmassa on todettu, että kaupungin  pitää tehdä tuottavuutta parantavia rakenteellisia muutoksia.  Samoin ohjelmassa on esitetty yhtenä  vaihtoehtona, että sosiaalitoimi ja perusterveydenhuolto yhdistetään kaupungin  omaan organisaatioon. Tämä kanta on johdonmukainen kaupunginvaltuuston päätöksen  16.6.2008 § 69 kanssa, jossa perusterveydenhuollon ja sosiaalitoimen  yhdistäminen Riihimäen kaupungin organisaatioon nähtiin pidemmällä tähtäimellä  parhaaksi vaihtoehdoksi. Vahva peruskunta-malli on pitkäaikainen ratkaisu, jonka  pohjalta on mahdollista suunnitella taloudellisia ja kustannustehokkaita  toimenpiteitä. 
                                            Terveyden ja hyvinvoinnin  laitoksen loppuraportin pohjalta muutoskuntayhtymästä ei ollut tarkoitus  rakentaa pysyvää rakenteellista ratkaisua Riihimäen seudun sosiaali- ja  terveystoimen integraation toteuttamiseksi. Kyseessä olisi ollut väliaikainen  hallintomalli, jonka toimivuutta ja perusteita olisi arvioitu uudelleen viiden  vuoden määräajan jälkeen. Tässä vaiheessa kaupungin strategian ja järkevän  taloudenhoidon mukaista ei ole rakentaa väliaikaista kuntayhtymä-pohjaista  hallintomallia, joka mahdollisesti joudutaan purkamaan lähitulevaisuudessa.  Sosiaali- ja terveystoimen integraation toteuttamiseksi on saatava aikaan  ratkaisu, jota ei tarvitse lähteä muuttamaan uudelleen muutaman vuoden päästä.  Vahva peruskunta-hallintomalli on pysyvä rakenteellinen ratkaisu, joka toteuttaa  parhaiten kaupunginvaltuuston hyväksymiä kaupungin strategisia tavoitteita ja  päämääriä.
Kaupunginhallitus päättää esittää valtuustolle, että  perusterveydenhuollon ja sosiaalitoimen integraatio on järkevintä toteuttaa  Riihimäen kaupungissa vahvan peruskunnan pohjalta. Tämän vuoksi  kaupunginhallitus päättää esittää valtuustolle, että  
1.       muutoskuntayhtymän valmistelutyö keskeytetään;  
2.       Riihimäen kaupunki ilmoittaa perussopimuksen määräysten mukaisesti  eroavansa kuntayhtymästä 31.12.2012 ja 
3.       kaupunginvaltuusto valtuuttaa kaupunginhallituksen organisoimaan  perusterveydenhuollon siirron kaupungin omaan organisaatioon siten, että  toiminta voi käynnistyä 1.1.2013. 
                                            Riihimäen kaupunki pyytää  Lopen ja Hausjärven kuntia tulemaan mukaan rakentamaan Riihimäen seudulle uutta  perusterveydenhuollon ja sosiaalitoimen  yhteistoiminta-aluetta.
                                             Päätös:
                                            Riku Bitter ehdotti Mirja  Lammin kannattamana, että kaupunginhallitus päättää esittää valtuustolle, että  perusterveydenhuollon ja sosiaalitoimen integraation valmistelua jatketaan  nykyisen muutoskuntayhtymävalmistelun pohjalta, koska ao. mallin pohjalta on  löydettävissä ratkaisu, joka tyydyttää seutukunnan kaikkia kuntia. Riihimäki on  kaupungin strategiansa mukaan yhteistyökykyinen kunta. Kolmen kunnan yhteisellä  näkemyksellä ja tahtotilalla on myös vaikutuksia valmisteilla olevaan  Kanta-Hämeen keskussairaalan Riihimäen yksikön yhteispäivystyshankkeen  etenemiseen sekä koko seutukuntamme terveydenhuoltopalvelujen tulevaisuuden  linjauksiin ja valintoihin.
                                            Koska oli tehty  hallintojohtajan ehdotuksesta poikkeava kannatettu ehdotus, puheenjohtaja  määräsi toimitettavaksi äänestyksen tehden samalla seuraavan  äänestysesityksen:
                                            Ne, jotka kannattavat  hallintojohtajan ehdotusta äänestävät ”jaa” ja ne, jotka kannattavat Bitterin  ehdotusta, äänestävät ”ei”. Äänestysesitys  hyväksyttiin.
                                            Toimitetussa äänestyksessä  annettiin seitsemän jaa-ääntä (Ropponen, Pekonen, Nahkuri, Mäkelä, Kaistinen,  Lahtinen, Aittola) ja kaksi ei-ääntä (Bitter,  Lammi).
                                            Näin ollen puheenjohtaja  totesi, että hallintojohtajan ehdotus tuli kaupunginhallituksen  päätökseksi.
Kaupunginvaltuustossa Riku Bitter (kok), Kai Heimosen  (kok) ja Mikko Takalan (Kok) kannattamana ehdotti, että jatkettaisiin  kaupunginhallituksen ehdotuksesta poiketen  muutoskuntayhtymän  valmistelua.
Käytin asian yhteydessä puheenvuoron, jossa  totesin mm. seuraavaa:  
Kaupunginhallituksen  Isäntäkunta -malli on hyvä, tarkoituksenmukainen ja taloudellinen  perusterveydenhuollossa ja sosiaalitoimessa. Kannatan kaupunginhallituksen  ehdotusta.
Tavoitteeksi olisi kuitenkin otettava HYRI- alueen  kuntien yhteinen Sote-alue. Jos maalaiskunnat eivät ole halukkaita yhteistyöhön   Riihimäen kanssa isäntäkunnan puitteissa, Riihimäen tulee avata keskustelu  Hyvinkään kanssa  yhteistoiminta-alueesta, yhteisestä Sote-alueesta. Maan  hallitushan on esittänyt tarvetta uusia sairaanhoitopiirien  rajat!
Riihimäen edun mukaisena on  pidettävä perusterveydenhuollon ja sosiaalitoimen   palauttamista kaupungin valtuuston  ohjaamana  kaupungin organisaatioon.  Ratkaisun puolesta puhuu tarve suoran demokraattisen  ja kustannusvastuullisen  molempien hallinnonalojen ohjauksen tehostaminen ja kustannusten kurissa  pitäminen. Muutoskuntayhtymän valmistelu oli tarkoituksenmukaista lopettaa.  
Kaupungilla on suurin  maksuosuus  muutoskuntayhtymän menoista. Sen määräysvaltaan siirtyisi noin 60  prosenttia kaupungin menoista. Mihin sen jälkeen olisi valtuustoa enää  tarvittu? Naapurikuntien tarpeet voidaan tyydyttää ostoperiaatteella  ilman  uutta  hallinnollista byrokratiaa. Hausjärvellä ja Lopella sivutoimipisteissä  annettujen  palvelujen kustannukset  lisäävät merkittävästi kaupungin  kustannusrasitusta jo nykyisessä kuntayhtymässä. 
Kaupungin talouden  tasapainottaminen  tulevina vuosina  vaatii kaupungin kaikkien kustannusten  kriittistä  arviointia  ja menojen  kasvun hillintää. 
Riihimäen kaupungin tulee  erota Riihimäen seudun terveyskeskuksen kuntayhtymästä 31.12.2012  mennessä  ja  esittää  Lopen ja Hausjärven kunnille    uuden perusterveydenhuollon ja sosiaalitoimen yhteistoiminta-alueen   perustamista.  Kun julkisuudessa on nähty Hausjärven ja Lopen edustajien  kannanottoja, joista olisi voinut päätellä, että kunnat eivät halua Riihimäen  kanssa yhteistyöhön, Riihimäen  pitää  ohittaa TARVITTAESSA nämä maalaiskunnat ja tarjota suoraan Hyvinkään kaupungille  neuvotteluja yhteistoiminta- alueesta, ns. Sote-alueesta.
Karttavatko Riihimäen kaupunginjohto ja  keskeiset luottamusmiehet  yhteistyötä Hyvinkään kanssa ?  
Haluan todeta, että Riihimäen  kasvusuunta on etelä. Sen takia pitäisi päästä luontevaan yhteistyöhön alueen  johtavan kaupungin Hyvinkään kanssa.
Päätös:
Valtuuston puheenjohtaja Kirsti  Tolvanen teki seuraavan äänestysehdotuksen: Ne, jotka kannattavat  kaupunginhallituksen ehdotusta äänestävät   Jaa.
Ne jotka kannattavat Riku Bitterin  ehdotusta äänestävät Ei
Suoritetussa  äänestyksessä   JAA   sai 38 ääntä   ja  Ei  sai  8  ääntä.
Päätökseksi tuli  kaupunginhallituksen ehdotus.
Mikko Lund 
 
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti