Hyvää poliittista syksyä!
Ajankohtaisin on kysymys Riihimäen poliittisesta
johtamisesta
Olen pitänyt kesälomaa. En ole kirjoittanut blogia.
Huolestuneet kaupunkilaiset ovat jo kysyneet, mihin Mikko on hukkunut. En ole
hukkunut, vaan olen latautunut tulevaan ja alan suuntautua uusin voimin
Riihimäen poliittiseen syksyyn. Työt alkavat elokuun puolivälissä. Nythän on
niin, että ajankohtaisin Riihimäen poliittinen kysymys on kaupungin johtaminen.
Johtaminen kuuluu selkeästi kaupunginjohtajan ja kaupunginhallituksen tehtäviin.
Johtamisessa on epäonnistuttu pahoin: Esimerkkinä kaupungin talous ja kaupungin
edun huomioimatta jättäminen niin yhdyskunnan kehittämisessä kuin kaupungin edun
valvomisessa. Kovin harva tiedostaa, että syksyn kuntavaaleissa haetaan
johtamiseenkin ratkaisua.
Riihimäellä virkamiesten valta päätöksenteossa on kasvanut
kohtuuttomaksi ja politiikka, jonka pitäisi kontrolloida virkavaltaa, on tullut
hampaattomaksi. Politiikka syö sellaisenaan virkamiesten kädestä ja tyytyy
virkamiesten laihaankin keitokseen.
Eroanomuksessani kaupunginvaltuustolle sanoin, että
tarkastuslautakunta on menettänyt riippumattomuutensa hallinnosta eikä sillä ole
laillisen työskentelyn edellytyksiä. En ollut pahoillani päästessäni eroon
luottamustehtävästä, jota ei voi kuitenkaan hoitaa tarkastuslautakunnan tehtävän
edellyttämällä tavalla. Se on tärkein syy eroanomukseeni.
Kaupunginhallitus asettui kritiikittömästi ja tahdottomasti
virkamiesten käsikassaraksi minun erottamiseksi tehtävästä.
Minun syyksi luettiin teko, jossa olin pyytänyt kuntaliiton
lakiyksikön ja kirjanpitolautakunnan kuntajaoston lausuntoa. Lausuntopyyntö ei
ole minkään lain vastainen. Päinvastoin puheenjohtajana ja asian esittelijänä
halusin varmistaa, että myöhemmin tehtävät toimet perustuvat oikeaan ja
lailliseen tietopohjaan. Tämä on täysin luonnollista ja virka- ja
luottamustehtävän mukaista toimintaa.
Riihimäen tarkastuslautakunta ja kaupunginhallitus lähtivät
toteuttamaan poliittista ajojahtia mielivaltaa ja laittomuutta edustavilla
periaatteilla ja keinoilla.
Hallinto- oikeus kumosi valtuuston vuoden 2009 poistoja
koskevan päätöksen. Riihimäen kaupunki kaunisteli tulostaan poistojen avulla 1,8
miljoonaa euroa. Tilinpäätöksessä kaupungin alijäämä olisi ollut yli 5 miljoonaa
euroa, mutta poistojen avulla alijäämä saatiin supistumaan 3,5 miljoonaan
euroon. Hallinto- oikeus kumosi myös tilinpäätöksen vuodelta 2009. Tähän mennessä poistokikkailusta on kumuloitunut jo noin 6 miljoonan
euron rahoitusvaje, joka pitää kattaa joko säästöillä tai lisäverotuksella ja
taksojen korotuksilla.
Korjaustoimenpiteisiin olisi pitänyt ryhtyä jo arvioitaessa
vuoden 2009 toimintakertomusta ja tilinpäätöstä. Tarkastuslautakunnan enemmistö
hylkäsi asian. Asia ajankohtaistui, kun Riihimäen tuli korjata tilinpäätökset
sen jälkeen, kun Hämeenlinnan hallinto- oikeus ja KHO olivat kumonneet
Riihimäen poistopäätöksen ja tilinpäätöksen. Tilinpäätöksen korjaavien toimien
takaa paljastui Riihimäen kaupungin talouden hälyttävä tila.
Pyytämäni ja saamani lausunnot olivat tarpeen
tarkastuslautakunnan arviointitehtävässä sen jälkeen, kun kaupunginhallitus
allekirjoitti korjatut tilinpäätökset ja lähetti ne tarkastuslautakunnalle ja
tilintarkastajalle. Esitin lautakunnassa, että tilinpäätöksen laillisuuden ja
uskottavuuden takaamiseksi on tarpeen tehdä erityistilintarkastus ja ulottaa se
poistolaskentaan. Tämä on saanut kaupungin virkahallinnon vastarintaan ja
tarkastuslautakunnan manipuloinnin kohteeksi, jolla tähdättiin puheenjohtajan
erottamiseen. Täysin aiheellista on kysyä, mitähän erityistilintarkastus
olisikaan paljastanut?
Kaupunginhallituksen puuttumisella tarkastuslautakunnan
toimintaan tarkastuslautakunta on menettänyt riippumattomuutensa. Riihimäen
kaupungin tarkastustoimi ei ole uskottavalla kannalla. Tulevat tilinpäätökset
kärsivät oikeasti uskottavuusvajeesta.
Tarkastuslautakunnan teknistä sihteeriä rasitti selvä
eturistiriita. Hän oli kaupunginjohtajalle raportoiva sisäinen tarkastaja. Hän
oli ilmiselvästi lautakuntatyöhön asiallisesti esteellinen.
Esteellisyysväite on
esitetty myös tilintarkastajaan. Asia on KHO:n tutkittavana. Minusta
tilintarkastajalta on edellytettävä niin korkeaa riippumattomuutta , että ei
synny edes epäilyä tilinpäätöksen oikeellisuuden puutteesta. Nyt oikeus on
todennut tilintarkastajan lausunnollaan varmentaman tilinpäätöksen laittomaksi.
Tilinpäätös vuodelta 2009 ei antanut oikeaa kuvaa kaupungin taloudesta.
Kuitenkin tilintarkastaja on edelleen tarkastanut itsensä tarkastaman
tilinpäätöksen. Minä olisin halunnut, että asiassa tehdään
erityistilintarkastus, mutta se ei kaupunginjohtajalle ja kaupunginhallitukselle
sopinut.
Riihimäen kaupungin tilinpitoa leimaa uskottavuuden puute. Se
ei poistu, vaikka KHO todennäköisesti toteaa tilintarkastajan esteelliseksi ja
Riihimäen tilinpäätökset menevät taas uusiksi. Asian saattamiseksi lailliselle
ja uskottavalle kannalle tarvitaan erityistilintarkastus.
Tästä hyvin tietoisena olen saattanut oman asiani
oikeudelliseen tutkintaan.
Poliittiseen johtamiseen
huomiota
HS kirjoitti 24.7. siitä, että Helsingin poliitikot haluavat
ammattilaisiksi. Hesarin haastattelemat Helsingin puolueiden nokkamiehet
myönsivät, että nykyinen malli, jossa tehtäviä hoidetaan sivutoimisesti, ei
toimi. Puolueilla ei ole vielä sopua siitä, miten muutos
tehtäisiin.
Helsinki pohtii parhaillaan johtamistapansa uudistamista.
Tarkoitus on vahvistaa vaalien ja valtuuston painoarvoa. Esillä on ollut ajatus
pormestarimallista, jossa kaupunkia johtaisi valtuuston neljäksi vuodeksi
valitsema poliitikko. Kaupunginhallituksen jäsenistä tehtäisiin
ammattipoliitikkoja, joille kaupunki maksaisi palkkaa. Näin poliitikolle jäisi
enemmän aikaa perehtyä ja hakea vaihtoehtoja virkamiesten
ehdotuksiin.
Helsingin suunnitelmat ansaitsevat kiitoksen pyrkimyksestä
lisätä luottamushenkilöiden valtaa. Silti tulee samalla nähdä, että valtuuston
valitsema pormestari ei edusta kovin merkittävää poliittista innovaatiota.
Nykyinen kunnallishallinto tarjoaa liian paljon mahdollisuuksia epäterveeseen
vallankäyttöön ja kansanvastaiseen politiikkaan. Tällaisten epäkohtien
korjaamiseen tarvitaan enemmän kansanvaltaa. Kuntalaisilta pitäisi enemmän kysyä
neuvoa ja ohjetta politiikan toteuttamiseen. Kuntalaisten kontrolli on hyvän
kunnallispolitiikan edellytys.
Mikko Lund
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti