Riihimäen pahoinvointi
konkretisoituu myös taloudessa
Niinhän se on, että
pahoinvoinnilla on hinta, jota ei pääse pakoon. Siitä on maksettava aina kolmanteen
ja neljänteen polveen saakka. Siinä
ei auta silmien sulkeminen. Kaupungin virkakunnassa
ja luottamushenkilöissä on sellaista porukkaa, jonka mukaan
epäkohdista ei saa puhua. Sosiaaliasiamiehen raportti toi selkeästi esiin,
että sosiaalivirastossa on liian paljon ongelma- asiakkaita ja kiirettä. Tästä
kärsii erityisesti asiakaspalvelu. Lisää tarvittaisiin resursseja ja tekeviä
käsiä, joka maksaa. Kuitenkin sosiaali- ja terveyspalveluissa on paljon
subjektiivisia oikeuksia, joka tarkoittaa, että palvelu on järjestettävä siitä
riippumatta, onko kunnalla rahaa vai ei. Kysymys on aika IKÄVÄSTÄ ELLEI
mahdottomasta yhtälöstä.
Suurin osa
sosiaaliasiamiehenkin esille ottamista asiakkaiden ongelmista palautuu
sellaiseen suurempaan ongelmaan kuin työttömyys, asunnottomuus ja
vuokra-asumisen ongelmat. Riihimäellä on vuokra-asunnoista pulaa. Riihimäellä on
seudun suurimmat asunnottomien määrät. Vaikka ongelmat ovat olleet vuodesta
toiseen tiedossa, esimerkiksi asunnottomuutta ei ole saatu poistetuksi. Kysymys
on kaupunginjohtajan suuntaaman kylmän politiikan hinnasta, joka näkyy jo
kaupungin taloudessa.
Esimerkiksi työttömyys
invalidisoi ihmisiä kaikkein selvimmin. Työttömyys vaikuttaa kaikkein
voimakkaimmin myös talouteen. Kysymys on verotulojen menetyksestä ja
sosiaali-, sairaus- ym. muiden menojen lisälaskusta. Nyt maksetaan jo
edellisen ja kuluvankin valtuustokauden passiivisen työllisyyspolitiikan
hintaa.
Vuoden 2006 alusta tuli voimaan
työmarkkinatukiuudistus. Valtio ja kunnat rahoittavat kumpikin puoliksi yli 500
päivän jälkeen maksettavan työmarkkinatuen ja siihen liittyvän lapsikorotuksen.
Aktiivisen työllisyyspolitiikan puuttuessa kaupunki on joutunut maksamaan
valtiolle työmarkkinatukimenoja eli ns. sakkoja 1, 5 – 1 miljoonaa euroa
vuodessa. Estääkseen laskun muodostumisen kaupungin olisi pitänyt huolehtia
kaikkien yli 500 päivää työttömänä olleiden työllistämisestä. Jos kaupunki
olisi lisännyt
työllisyystoimia miljoonalla
eurolla vuodessa, sillä olisi saatu kahdessa valtuustokaudessa helposti lähes
10 miljoonan euron säästö ja lisää verotuloja kaupungin
kassaan.
Esimerkkejä kertomalla
sosialidemokraattinen valtuustoryhmä on alkanut oivaltaa työllisyyspolitiikan
arvon. Maanantain valtuustossa oli esillä sosialidemokraattisen valtuustoryhmän
aloite nuorten yhteiskuntatakuun toteuttamisesta Riihimäellä. Huolehtimalla
nuorten koulutuksesta ja työllisyydestä, sillä voidaan saavuttaa miljoonien
säästöt. Olen sitä mieltä, että työllisyys on parasta ennaltaehkäisevää
politiikkaa. Korostan sitä, että niin valtion kuin kuntienkin on
huolehdittava nuorten
yhteiskuntatakuun riittävästä
rahoittamisesta. Vain hoitamalla nuorten asia, sillä saadaan toivotut
säästöt.
Valtuustokeskustelussa
sosiaaliasiamiehen raportista esille nousi ennaltaehkäisy. Se oli esillä
yleisenä mantrana ja vastauksena pahoinvointiin. Se kertoi valtuutettujen
oikeasta huolesta. Eniten puheenvuoroja käytettiin vasemmistosta. Kokoomusta
asetelma selvästikin häiritsi ja sieltä kiirehdittiin vakuuttamaan, että kysymys
on yhteisistä asioista. Kokoomus on mukana. Tällaisessa vakuuttelussa on se
vaara, että vakuuttelijoille sanoista tulee todellisuutta, teoilla ei ole
väliä. Vaikutelmaksi jäi, että nyt puhutaan ennaltaehkäisystä, mutta ei tiedetä,
mikä on ennaltaehkäisyä , mikä toimii ennaltaehkäisevästi.
Olen joutunut Riihimäen
politiikassa peräämään sitäkin. että poliitikot
noudattaisivat
puolueensa politiikkaa, EIKÄ KAUPUNGINJOHTAJAN POLITIIKKAA. Se on
suuri ja huomionarvoinen ero. Kaupunginhallituksen jäsenet taipuvat
noudattamaan kaupunginjohtajan aivoituksia ja muita kotkotuksia. Siinä porukassa
ei ole monellakaan edellytyksiä haastaa virkaeliittiä. Tuloksena on, että
kaupunginjohtaja johtaa eikä kaupunginhallitus. Luottamushenkilöt luottavat ja
luottavat, mitä joskus yrittävät toisin todistella.
Edessä on vaikeat ajat.
Kaupungin talous kiristyy entisestään ja ihmisten ongelmat syvenevät. Riihimäen
haasteiden ratkaisuun tarvittaisiin uusia ajatuksia. Riihimäellä olisi tilaus
ajatushautomosta, joka keskittyisi uudelleenarviointiin. Kaupungin virka- ja
luottamushenkilöjohdosta ei tähän ole.
Mikko
Lund
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti