Vantaanjoen
tulvariskien pienentäminen kaupungin omin
toimenpitein
Minä ensimmäisenä allekirjoittajana ja sosialidemokraattinen
valtuustoryhmä jätimme maanantaina valtuustoaloitteen, jossa peräsimme Vantaan
tulvariskin pienentämistä kaupungin toimenpitein. Hallinnan ja toimenpiteiden
suunnitteluun on mahdollista saada asiantuntija-apua Ely- keskuksesta.
Kaupungin tulee kuitenkin itsekin miettiä ja suunnitella mahdollisia
toimenpiteitä. Erityisen ajankohtaista tämä on Riihimäellä, jossa Peltosaarta ja
osin keskustaa pidetään tulvaherkkänä alueena.
Eduskunta
on säätänyt lain
tulvariskien hallinnosta (620/2010) ja lain pohjalta on annettu asetus
(659/2010). Lain tarkoituksena on vähentää
tulvariskejä,
ehkäistä ja
lieventää tulvista
aiheutuvia vahingollisia seurauksia sekä
edistää
varautumista tulviin. Lain tarkoituksena on sovittaa yhteen tulvariskien
hallinta, vesistöalueen muu
hoito ottaen huomioon alueiden käytön
suunnittelun ja rakentamisen ohjaus sekä
pelastustoiminta. Tulvariskien hallinnan tavoitteena on
vähentää
vahingollisia seurauksia ihmisten terveydelle ja turvallisuudelle. Lain ja
asetuksen avulla toimeenpannaan Euroopan unionin tulvadirektiivi (
2007/607EC).
Tulvariskien
hallintaan kuuluvat tulvariskien alustava arviointi,
merkittävien
tulvariskialueiden nimeäminen,
tulvavaara- ja riskikarttojen laatiminen sekä
toimenpiteiden selvittäminen.
Tulvariskialueiden alustava arviointi alueista, joilla tulvasta voi aiheutua
merkittävää vahinkoa,
piti
tehdä 22.12.2011
mennessä.
Merkittäville
tulvavaara- ja tulvariskialueille laaditaan kartat 22.12.2013
mennessä.
Tulvariskien hallintasuunnitelmat tulee laatia 22.12.2015
mennessä.
Tulvariskien hallintasuunnitelmissa esitetään
toimenpiteet tulvariskien vähentämiseksi.
Laki
tulvariskien hallinnasta (620/2010) 4§
edellyttää,
että
Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen
tehtävänä on
tehdä
vesistöalueen ja
merenrannikon merkittävien
tulvariskialueiden alustava arviointi ja valmistella ehdotus tulvariskialueiden
nimeämiseksi
sekä
valmistella ehdotukset tulvariskien hallintasuunnitelmiksi. ELY avustaa kuntia
tulvariskialueiden arvioinnissa, nimeämisessä ja
hallintasuunnitelman laatimisessa.
Em. lain 5
§:n mukaan
kuntien tulee osallistua tulvariskien hallinnan suunnitteluun. Kuntien tulee
huolehtia hulevesitulvariskien hallinnan suunnittelusta siten kuin 19
§:ssä
säädetään.
Riihimäen keskusta
(keskusta, Peltosaari ja Uhkoilassa lähimpänä
Vantaanjokea sijaitseva omakotialue sekä
Patastenmäen
lähimpänä
Uhkoilansuota sijaitsevat omakotitalot ) on sellainen tulvariskialue, jolla voi
olla tulvariskien hallinnasta säädellyn lain
8 §:ssä mainittuja
yleiseltä kannalta
vahingollisia seurauksia Uudenmaan elinkeino-, liikenne- ja
ympäristökeskuksen
vuodelta 2010 olevan tulvariskien alustavan arvioinnin
mukaan.
Uudenmaan
Ympäristökeskuksen
vuodelta 2006 olevan Vantaanjoen tulvantorjunnan toimintasuunnitelman mukaan
Riihimäen
merkittävin
tulvavahinkoalue on Peltosaaren asuinalue.
Tulvariskilainsäädännön ja
tulvariskialueita koskevan selvityksen mukaan
Riihimäellä on
syytä vakavasti
ja mahdollisimman nopeasti paneutua tulvariskihallinnan suunnitteluun.
Kiireellisenä tulisi
laatia lain edellyttämä
hulevesitulvariskien hallinnan suunnitelma. Helsingin kaupunki ja
Hämeenlinna
ovat tehneet erillisen hulevesistrategian ja monet kaupungit
hulevesiohjelman.
Sen ohessa
tulisi luovasti suunnitella, kokeilla ja kartoittaa tehokkaita toimia
Vantaanjoen tulvien hallinnan kehittämiseen.
Työssä ei
tarvitse lähteä
nollatilanteesta.
Tulviin
varautumisessa yhtenä
tärkeänä
tekijänä on
varmistaa tulvantorjunnan toimivuus akuutissa tilanteessa.
Tulvantorjunta
poikkeuksellisessa tilanteessa vaatii runsaasti resursseja, joita ei
millään
yksittäisellä
viranomaistaholla ole riittävästi.
Tällöin korostuu
eri tahojen välinen
yhteistyö ja oikeat
arviot tulvan kehittymisestä.
Tulvantorjuntatarpeiden
tarkemmaksi arvioimiseksi ja tulvasuojelutilanteen kartoittamiseksi
Uudenmaan ympäristökeskus
laatia tulvantorjunnan toimintasuunnitelman Vantaanjoen
vesistöalueelle.
Työn
yhteydessä
selvitettiin erilaisten tulvantorjuntakeinojen
toteutusmahdollisuuksia
ja
kehittämistä tukemaan
viranomaistoimintaa ja tuottamaan tietoa tulvavahinkojen torjumiseksi.
Suunnitelmaa voidaan hyödyntää
myös eri
tahojen varautumissuunnitelmien laadinnassa.
Toimivan
tulvantorjunnan edellytyksiä Vantaanjoen vesistöalueella ovat viranomaisten
välisen yhteistyön sujuvuus, tehokas tiedottaminen
ja vahinkokohteiden suojaus. Tulvantorjunnan kannalta tärkeää on keskeisten
viranomaisten ja muiden
toimijoiden
tehtävät ja vastuut sekä käytettävissä olevat tulvantorjuntamenetelmät. Lisäksi
on tarkasteltava tulvantorjunnan kehittämismahdollisuuksia.
Vesistöjen
operatiivisen käytön mahdollisuuksiin vaikuttaa tulvavedenkorkeuksiin ovat melko
vähäiset, koska säännöstellyt järvet ovat liian pieniä suurimpien
tulvavirtaamien merkittävään leikkaamiseen. Järvien säännöstelyjä ei voida
myöskään
oleellisesti
tehostaa nykyisestä. Tulvavesien tilapäisellä pidättämisellä voidaan vaikuttaa
vain vähäisesti tulvavirtaamiin,koska sopivia
riittävän laajoja varastointialueita ei ole tarjolla. Uomien perkaamista taas
rajoittavat ympäristönsuojelulliset
näkökohdat.
Yksittäisten rakennusten tai rakennusryhmien kohdekohtainen pysyvä tai
tilapäinen suojaaminen onkin usein edullisin
vaihtoehto.
Tulvantorjuntavalmiuksien
parantamiseksi
on
suunnitelmassa esitetty suosituksia jatkotoimenpiteiksi. Tulvariskin
hallinnan
kehittämiseksi
tulisi mm. laatia tulvakarttoja, laajentaa hydrologista havaintoverkostoa ja
edistää kiinteistönomistajien omatoimista
varautumista. Vahinkokartoituksessa esille tulleiden kohteiden tulvariski tulee
arvioida tarkemmin ja sen
perusteella
laatia tarkempia suunnitelmia vahinkokohteiden suojaamiseksi.
ELY-keskuksen
tehtäviin kuuluu kuntien auttaminen, tulvansuojelun edistäminen ja
tulvantorjuntaan osallistuminen. ELY:t osallistuvat
tulvansuojeluhankkeiden suunnitteluun ja toteuttamiseen, laativat tulvakarttoja,
nimeävät tulvariskialueita ja osallistuvat
tulvariskialueiden hallinnan suunnitteluun. Silti tarvitaan kuntien omaa
harrastusta ja aktiivisuutta tulvien
ehkäisemiseksi.
Tulvariskiä lisää ilmastonmuutos
Tulevaisuuden
tulvariski lisääntyy ilmaston lämpötilan nousun ja odotettavissa olevan
sademäärän nousun seurauksena.
Lämpötilan
ennustetaan nousevan 2010- 2039 2,0 c – astetta, Sademäärän nousuksi arvioidaan
samana ajanjaksona 8
prosenttia.(Uudenmaan
ympäristökeskuksen raportti 1/2006)
Ilmastonmuutoksen
ennustaminen on vaikeaa. VTT:n, Helsingin yliopiston ja Ruotsin Ilmatieteen
laitoksen ja hyndrologian laitoksen
yhteisprojektissa arvioitiin, että sääilmiöiden muutokset vertailujaksosta 1961-
1990 ajanjaksoon 2071- 2100
kesien
maksimilämpötilat nousevat noin viisi astetta ja viiden vuorokauden sademaksimit
nousevat keskimäärin 25 %, joillakin
alueilla 50 %. Tämän seurauksena tulvat kasvaisivat kaupunkialueilla ja
Vantaanjoen kaltaisilla pienillä
vesialueilla.
Tulevaisuuteen
varautumisessa on viisasta varautua tulvariskin kasvuun.
Tulvariskihallinnan
suunnitteluun huomiota
Riihimäen
riskialueen muodostaa keskusta ja erityisesti Peltosaaren kaupunginosa. Sen ja
lähialueen
suojaamiseksi
tulisi tutkia maavallin rakentamista ja maisemointia Vantaanjoen varteen
riittävän pitkälle kokokaupungin
suojaksi.
Samalla
tulee selvittää Vantaan ylimääräisen veden varastointimahdollisuutta esimerkiksi
Uhkolan suolle varattavaan
tulva -altaaseen. Lisäksi tulee selvittää kosteikkopuistojen rakentamista
luonnostaan alaville ja
kosteille
maille. Usealla kosteikkopuistolla Vantaan tulvivaa vettä voidaan hallita
huomattavia määriä ja
vähentää
vedenpuhdistuslaitoksen kuormaa.
Ehdotukset
Riihimäen kaupungille
1.
kaupunki laatii pikaisesti hulevesistrategian tai – ohjelman Helsingin ja
Hämeenlinnan tai Turun ja
Vantaan esimerkkien mukaisesti hulevesitulvien
ehkäisemiseksi ja hallitsemiseksi;
2.
kaupunki laatii tulvariskien hallinnan suunnitelman vuoteen 2014 mennessä ja
selvittää siihen mm.
- tulva-
altaan rakentamisen Uhkolan suolle sekä tällaisen rakennustyön
kustannukset
-
kosteikkopuistojen rakentamiseksi ja sijoittamiseksi Vantaanjoen yhteyteen ja
niiden kustannukset
-
maavallin rakentaminen ja maisemointi tulvasuojaksi Vantaanjoen rannalle
Peltosaaren ja kaupungin
suojaksi
sekä hankkeen kustannukset
3.
kaupunki suosittelee omakotitaloille ym. suojautumistoimenpiteitä
tulvariskialueella
4.
kaupunki tarkistaa suoja-alueet tulvariskialueella vastaamaan turvavaatimuksia
rakentamisen suhteen
5.
kaupunki varautuu tiedottamiseen kaupunkilaisille tulvariskin mahdollisesta
vaarasta ja
suojautumistoimenpiteistä
tulvan yllättäessä.
Mikko
Lund
ja sosialidemokraattisia valtuutettuja
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti