maanantai 6. elokuuta 2012

Koulut eriarvoistuvat kaupungeissa

Koulut eriarvoistuvat kaupungeissa
 
Suurissa kaupungeissa,erityisesti pääkaupunkiseudulla, koulujen väliset erot ovat kasvaneet huolestuttavasti. Parhaita oppimistuloksia saadaan kouluissa, joissa oppilaiden sosiaalinen tausta on keskiluokkainen, vanhemmilla on vähän työttömyyttä eikä vanhempien joukossa ole ulkomaalaisia. Heikompia oppimistuloksia saadaan kouluissa, joiden oppilaiden vanhemmilla on työttömyyttä ja ulkomaalaisten osuus on suuri. Opetusministeri Jukka Gustafsson pitää koulujen eriarvoistumista huolestuttavana.
 
Eriarvoistuminen ei ole luonnonilmiö, vaan se liittyy vanhaan ilmiöön yhteiskunnan luokkaluonteesta. Se vaikuttaa oppimistuloksiin ja menestymiseen. Eriarvoistuminen alkaa koulusta, heikoista arvosanoista, kouluhaluttomuudesta ja koulun keskeyttämisestä. Vanhempien sosiaalinen tausta vaikuttaa voimakkaasti.
 
Opetusministeriössä ja Helsingin kaupungissa on ymmärretty, että rahojen ja muiden resurssien jakaminen tasan kasvattaa koulujen eroja entisestään. Tasajaon sijasta varoja pitää päästä keskittämään kouluihin, joissa vanhempien sosiaalinen tausta on heikko.
 
Tavoitteena pitää olla vanha tasa - arvopolitiikka. Tällöin tulee ottaa huomioon varojen ohjaaminen vanhempien sosiaalisen taustan, koulutustason, kunnan työttömyysasteen ja peruskoululaisten vanhempien maahanmuuttajataustan mukaan. Peruskoulujen rahoitusta suunnitellaan uudistettavaksi näiden kriteerien mukaan vuoteen 2015 mennessä.
 
Kunnallispolitiikassa koulutuksen uudistamiseen tulee kiinnittää erityistä huomiota. Kunnan asia on pedagogiikan uudistaminen. Opettajien keskeinen tehtävä on koululaisten innostaminen oppimiseen ja opiskeluun. Tällä hetkellä liian paljon osaa oppilaiden toimintaa leimaa koulutuskielteisyys, haluttomuus ja suoranainen vastustaminen. Innostavaa pedagogiikkaa ei voi toteuttaa, jos opettajat eivät ole innostuneita työstään ja oppilaiden innostamisesta. 
 
Kouluissa tarvitaan pienempiä opetusryhmiä, enemmän innostavia opettajia. Koulun pitää pystyä antamaan tarvittava määrä tukea erityisesti niille lapsille, joilla menee huonosti. Olennainen tehtävä on oppimisvaikeuksien voittaminen. Tässä onnistuminen toimii varmasti palkitsevasti niin oppilaan kuin opettajankin suhteen.
 
Silti voidaan epäillä koulupedagogiikalla saatavia tuloksia. Ei pedagogiikka voi muuttaa vanhempien sosiaalista asemaa ja olosuhteita. Työttömyyden ja asunnottomuuden poistaminen ja syrjäytymisen estäminen tulee olla vahvasti kunnallispolitiikan asialistalla.
 
Mikko Lund

Ei kommentteja: