Kalmu kaataa Riihimäen talouden
Hyvinkään ja Riihimäen seudulla ilmestyvässä Aamupostissa
nimimerkki “Minne rakennetaan” asetti oikeita kysymyksiä Kalmusta. Nimimerkin
kummastelun aiheena oli hankkeen kokonaiskustannukset. Niistä ei ole virallista
selvitystä. Siinä on taas yksi esimerkki Riihimäellä toistuvasta asioiden
huonosta ja samalla edesvastuuttomasta valmistelusta.
Kalmuun suunnitellaan ja kaavoitetaan 4000 henkilön
asukasaluetta. Alueelle on hyväksytty ns. Kalmun osayleiskaava. Hankkeen
yhteydessä ei ole esitetty mitään selvitystä hankkeen kokonaiskustannuksista.
Kustannukset on ilmassa. Kalmu on esimerkki väärästä
kaavasuunnittelusta. Kaupunki suunnittelee osayleiskaavaa, mutta kaupungilta
puuttuu ajantasainen yleiskaava. Maankäyttö- ja rakennuslaki edellyttää
pitämään yleiskaavan ajan tasalla.
Riihimäen yleiskaava 2010 on hyväksytty
kaupunginvaltuustossa vuonna 1997. Yleiskaava on vanhentunut eikä ole
ajantasainen. Maankäyttö- ja rakennuslain 36 §:n mukaan kunnan tulee pitää
yleiskaava ajan tasalla. Kaupunki rikkoo selvää lain velvoitetta. Yleiskaavan
ajan tasaisuuden puute vaikeuttaa Riihimäen suunnitelmallista ja tavoitteellista
yhdyskuntarakenteen ja palvelutarjonnan kehittämistä. Käsillä oleva Kalmun
osayleiskaava on käytännön esimerkki Riihimäen kaupungin väärästä
kaavapolitiikasta, joka ei täytä maankäyttö- ja rakennuslain tavoitteita.
Kalmun osayleiskaavan perustana on toiminut Riihimäen
kasvusuuntavertailu. Kalmun alueelle ei olisi tehty osayleiskaavaa ilman
kasvusuuntavertailua. Se on toiminut selvityksenä, joka on ohjannut
osayleiskaavan tekoa Kalmuun. Se on ollut kiinteä osa Kalmun
osayleiskaavaprosessia. Sen takia kaupungin vastaus, että kasvusuuntavertailu ei
ole kaava, jota ei koske maankäyttö- ja rakennuslain 8 luvun kaavoitusmenettelyä
ja vuorovaikutusta koskevat säädökset, on TÄYTTÄ PUPPUA.
Maankäyttö- ja
rakennuslain säädösten pohjalta kaupungin olisi tullut ymmärtää pyytää
Kasvusuuntavertailusta vähintäänkin asukkaiden ja eri tahojen lausunnot sekä
kuulla vuorovaikutteisesti riihimäkeläisiä. Tämä on laiminlyöty. Kaupunki ei ole
toiminut maankäyttö- ja rakennuslain (5.2.1999/132) 1 §:n ja 6 §:n vaatimusten
mukaisesti. Tämä on törkeä lain keskeisten pykälien rikkomus.
Maankäyttö- ja rakennuslain tavoitteessa todetaan
seuraavaa: ”Tavoitteena on myös turvata jokaisen osallistumismahdollisuus
asioiden valmisteluun, suunnittelun laatu ja vuorovaikutteisuus,
asiantuntemuksen monipuolisuus sekä avoin tiedottaminen käsiteltävinä
olevissa asioissa.” (1 §, 1 luku)
Lisäksi vuorovaikutuksesta kaavoituksessa säädetään
muun muassa seuraavaa:
”Kaavaa valmisteltaessa on oltava
vuorovaikutuksessa niiden henkilöiden ja yhteisöjen kanssa, joiden oloihin
tai etuihin kaava saattaa huomattavasti vaikuttaa, siten kuin jäljempänä
tässä
laissa säädetään.”
”Kaavoja valmistelevien viranomaisten on tiedotettava
kaavoituksesta sillä tavoin, että niillä, joita asia koskee, on mahdollisuus
seurata kaavoitusta ja vaikuttaa siihen.” (6 §, 1 luku)
”Kaavoitusmenettely tulee järjestää ja suunnittelun
lähtökohdista, tavoitteista ja mahdollisista vaihtoehdoista kaavaa valmisteltaessa tiedottaa niin,
että alueen maanomistajilla ja niillä, joiden asumiseen, työntekoon tai muihin oloihin kaava saattaa
huomattavasti vaikuttaa, sekä viranomaisilla ja
yhteisöillä, joiden toimialaa suunnittelussa käsitellään (osallinen), on
mahdollisuus osallistua kaavan
valmisteluun,
arvioida kaavoituksen vaikutuksia ja lausua kirjallisesti tai suullisesti
mielipiteensä asiasta.”
(62 §, 8 luku)
Riihimäen kaupunki ei Kalmun kaavan perustana olleessa
kasvusuuntavertailussa ole noudattanut maankäyttö- ja
rakennuslain velvoitteita. Tämän takia koko
osayleiskaavan laatiminen on epäonnistunut projekti.
Kalmun osa-yleiskaavassa eivät käytännössä toteudu
valtakunnalliset alueidenkäyttötavoitteet. Kaupunki sanoo niiden toteutuvan,
mutta se on kuvittelua. Kaavalla ei saada toimivaa aluerakennetta, eheytyvää
yhdyskuntarakennetta ja elinympäristöä. Päinvastoin. Kalmu on erillisen
satelliitin kaavoittamista ja rakentamista, joka tulee tavattoman kalliiksi.
Samalla se rikkoo ja hajauttaa yhdyskuntarakennetta eikä mahdollista
alueidenkäyttötavoitteiden saavuttamista.
Tämän takia
Kalmun osayleiskaavassa ei toteudu yleiskaavan
sisältövaatimukset, vaikka kaupunki näin yrittää uskotella. Kalmu on irallaan
yhdyskuntarakenteesta, sen takia siinä ei toteudu yhdyskuntarakenteen toimivuus,
taloudellisuus ja ekologinen kestävyys. Teknisen lautakunnan listalla oli
alustavana arviona, että pelkästään Kalmun katujen ja teiden rakentaminen
maksaisi 23 miljoonaa euroa. Lisäksi tulee yhdyskuntarakenteen vaatimat
verkostot ja ihmismäärän vaatimat palvelut.
Kalmun kaavoituksellinen toteuttaminen ja rakentaminen
tulee yhdyskuntarakenteen irrallisuuden takia kalliimmaksi kuin, mikä on
Riihimäen taloudellinen kantokyky. Selvitystä kokonaiskustannuksista ei ole
esitetty, mutta nimerkkikin arveli hinnan olevan 50- 100 miljoonaa euroa.
Kaupunki on lähes kriisikunta ja totaalisesti ylivelkaantunut (n. 100 miljoonaa
eli 3400 euroa / asukas) ja investointikyvytön. KALMUN TOTEUTTAMINEN TULEE
KAATAMAAN KAUPUNGIN TALOUDEN. Kaupunki ei asiallisesti pysty toteuttamaan Kalmun
kaavoitusta ja rakentamista joutumatta valtion kriisikunnaksi ja
holhoukseen.
Tämän takia on mahdoton ymmärtää
kaupungin virka- ja luottamushenkilöjohdon Kalmuinnostusta. Yleiskaavan
tiivistämisestäkin löytyisi halvempia ja kannattavampia investointikohteita kuin
on Kalmun rakentaminen. Viimeistään kuntaliitoksen toteuttamisen yhteydessä
järjen toivoisi voittavan.
Mikko Lund
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti