Virkavaltaisuus on paha ongelma kunnissa
Virkavaltaisuus on paha ja yhä paheneva ongelma kunnissa. Taas käydään
kuntavaaleja, mutta juuri kukaan valtuustoehdokkaista ei ole ottanut esille
kuntien kansanvaltaistamisen välttämättömyyttä. Virkavaltaisuus voi kunnissa
tosi paksusti ja virkamiehillä on tosi vahva valta kuntien hallinnossa.
Vahvasti ja niin vahvasti virkamiehet voivat niin Riihimäellä, Helsingissä
kuin Lahdessa. Kunnallishallinnossa on yleistynyt myös yhdenmukaisuuden
demokratia. Kaikki ovat asioista niin samaa mieltä, että he todellisuudessa
eivät ole mitään mieltä. Yleensä luottamushenkilöt ovat niin tietämättömiä, että
he eivät edes tajua, miten heitä viedään kunnallishallinnossa kuin
kuoriämpäriä. Heistä ei ole kuin siunaamaan ja hyväksymään virkamiesten heikot
ja puutteelliset esitykset. Sitten he kuvittelevat olevansa hyviä
luottamushenkilöitä. Tällainen sanoinkuvaamaton tyytyväisyys ja omahyväisyys
vaivaa Riihimäelläkin johtavia kaupunginhallituksen ja valtuustonkin
luottamushenkilöitä. Tuntuu, että he ovat olleet jo liian kauan hallinnossa ja
sulkevat silmänsä kaikilta epäkohdilta. Kari Naskinen kirjoitti asiasta Hämeen
Kaiku- lehdessä ja hyvin kirjoittikin.
Naskinen kirjoittaa:
"Helsingin kaupunginjohtaja Jussi
Pajunen (kok.) esittää, että Helsingissä ei poisteta
terveyskeskusmaksua. Tehdessään ensi vuoden talousarvioesityksensä Pajunen vähät
välitti siitä, että aiemmin kaupunginhallitus ja terveyslautakunta olivat
päätyneet terveyskeskusmaksun poistamiseen.
Lahdessa puolestaan kunnallistekniikan johtaja Jorma Vaskelainen jätti eriävän mielipiteensä teknisen lautakunnan antamaan lausuntoon linja-autoliikenteen järjestämismallista. Kun lautakunta ei ollut samaa mieltä Vaskelaisen kanssa, tämä suuttui.
Ihmeellisiä virkamiehiä. Heidät on palkattu tekemään töitä, joita heille määrätään, mutta Pajunen ja Vaskelainen ovat sitä mieltä, että he antavat määräyksiä poliittisille elimille. Pajunen ja Vaskelainen eivät hyväksy demokraattista päätöksentekojärjestelmää, ja on näitä tällaisia tietenkin muitakin."
Naskinen huomauttaa aivan oikein, että demokraattinen järjestelmä on sitä, että enemmistöpäätöksillä asioita ratkaistaan. Tämä tulisi sekä virkamiesten että poliitikkojen ymmärtää.
Naskiselle voidaan puolestaan huomauttaa, että Pajusen ja Vaskilaisen virkatoimia ei pidä hyväksyä. Asiassa on paikka käynnistää kurinpitotoimet virkavelvollisuuden vastaisesta toiminnasta.
Lahdessa puolestaan kunnallistekniikan johtaja Jorma Vaskelainen jätti eriävän mielipiteensä teknisen lautakunnan antamaan lausuntoon linja-autoliikenteen järjestämismallista. Kun lautakunta ei ollut samaa mieltä Vaskelaisen kanssa, tämä suuttui.
Ihmeellisiä virkamiehiä. Heidät on palkattu tekemään töitä, joita heille määrätään, mutta Pajunen ja Vaskelainen ovat sitä mieltä, että he antavat määräyksiä poliittisille elimille. Pajunen ja Vaskelainen eivät hyväksy demokraattista päätöksentekojärjestelmää, ja on näitä tällaisia tietenkin muitakin."
Naskinen huomauttaa aivan oikein, että demokraattinen järjestelmä on sitä, että enemmistöpäätöksillä asioita ratkaistaan. Tämä tulisi sekä virkamiesten että poliitikkojen ymmärtää.
Naskiselle voidaan puolestaan huomauttaa, että Pajusen ja Vaskilaisen virkatoimia ei pidä hyväksyä. Asiassa on paikka käynnistää kurinpitotoimet virkavelvollisuuden vastaisesta toiminnasta.
Menikö hallituksella pupu
pöksyyn?
Hallituksen kuntauudistuksen ja sosiaali- ja terveydenhuollon
uudistuksen tavoitteena oli muodostaa maahan riittävän suuria kuntia ja
sosiaali- ja terveysalueita, jotka kykenevät huolehtimaan perusterveydenhuollon
ja erikoissairaanhoidon järjestämisestä saman katon alle. Vasemmistoliiton
puheenjohtajan Paavo Arhinmäen mukaan hallitus on luopumassa tavoitteesta.
Kuntien määrä tulisi olemaan mahdollisesti 150 – 200. Tältä pohjalta maahan ei
muodostu niin vahvoja peruskuntia, että ne pystyisivät huolehtimaan
erikoissairaanhoidosta.
Arhinmäen paljastus kertoo, että hallituksella on tullut pupu
pöksyyn. Opposition vastustus- ja pelottelutoiminta on selvästi pelästyttänyt
vasemmistoliiton ja demarit eikä heistä näytä olevan suurten uudistusten
toteuttajaksi.
Hallitusohjelman tavoitteesta luovutaan kaikessa
hiljaisuudessa. Hallitusohjelman tavoite oli, että kunta tai sote-alue järjestää ja rahoittaa sosiaali- ja
terveyspalvelut ja osan erikoissairaanhoidon tehtävistä. Hallitus yrittää sopia
kasvonsa säilyttäen, miten sosiaali- ja terveyspalvelut järjestetään
tulevaisuudessa. Tietysti on mahdollista, että hallitus löytää asiassa sovun.
Viimeistään kuntavaalien jälkeen on tilaa vapaammalle ajattelulle.
Tilanne on aatteellisestikin
varsin erikoinen.
Erityisesti on tarpeen tarkastella
jälleen politiikkaa kriittisesti. Kuntauudistuksen ja sosiaali- ja
terveydenhuollon uudistuksen käsittelyssä paljastuu harvinainen aatteellinen
ylösalaisin meno: Kokoomus osoittautuu suorastaan edistykselliseksi
yhteiskunnan uudistajaksi ja vasemmisto ottaa perinteisen oikeiston roolin
uudistusten vastustajana! Onko tämä nyt laitaa vaaleihin mentäessä?
Mikko Lund
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti