Miten luottamushenkilöiden valtaa kunnallishallinnossa
voitaisiin lisätä?
Kunnallishallinto on muuttunut kuntalain kansanvaltaisuus-
lähtökohdasta paljossa virkavallaksi. Virkamiesten määrä ja valtakin on
lisääntynyt. Johtosäännöillä aiemmin luottamushenkilöille kuulunutta
päätösvaltaa on siirretty virkamiehille. Varsinkin esittelevillä virkamiehillä
on enemmän valtaa kuin luottamushenkilöillä. Lisäksi virkamiesten toiminta ei
ole katkolla vaaleissa. Luottamushenkilöiden on hankittava valtansa kansalta
määräajoin toistuvissa vaaleissa.
Kempeleen kunnassa
siirryttiin neljä vuotta sitten uuteen hallintomalliin. Lautakunnat
poistettiin ja siirryttiin valiokuntiin, jossa ”valtuutetut ohjailevat
päätöksenteon valmistelua”. Kaleva kertoi, että vastikään turhautumisensa
ilmaisi viisi kempeleläistä valtuutettua. Yhteisellä aloitteellaan he vaativat
palaamista vanhaan hallintomalliin. Täältä saakka katsoen on vaikea arvioida,
kuka asiassa on oikeassa.
Tuntuu hyvältä, että Kempeleessä on hallintoa avattu
luottamushenkilöille ja että he saavat oikeuden osallistua asioiden valmisteluun
valiokunnissa. Joitakin tämä ei innosta. Ehkä heillä ei ole ideoita ja
näkemystä. Kysymys lienee samasta kuin Oulun kaupunginosavaltuustokokeilun
jäsenillä, jotka kaipasivat kaupungin hallinnolta lausuntotehtäviä, mutta heiltä
ei luontunut asioiden ideointi ja kehittely. Se oli luottamushenkilöille liian
vastuullista ja vaativaa. Kempeleessä tauti haiskahtaa
samalta.
Tässä palaudutaan luottamushenkilöiden osaamattomuuteen. Kysymys
on puolueiden ongelmasta rekrytoida osaavia ihmisiä kunnallisiin
luottamustehtäviin. Puolueet ovat kriisissä. Yhä harvemmat ja valitut
osallistuvat niiden toimintaan.
Kempeleen malli vaikuttaa todella hyvältä ja sitä on
perusteltu sillä, että sen avulla valtuutetut voivat valiokunnissa vaikuttaa
asioihin jo niitä valmisteltaessa. Nyt on vain käynyt niin, ettei
heillä ole asioihin juuri mitään sanomista enää siinä vaiheessa, kun varsinaista
päätöstä tehdään. Sen tekee joku virkamies tai kunnanhallitus.
Epäillä voikin Kalevan tavoin, että Kempeleessä virkamiehillä on
selkeästi enemmän valtaa kuin perinteisessä mallissa.
Olisiko asiassa käynyt myös niin, että virkamiehet ovat
tietoisesti kaapanneet delegointien kautta itselleen valtaa, joka kuuluu
luottamushenkilöille? Mallin valmistelussa luottamushenkilöt ovat soittaneet
hyväksyjän sulosäveliä ja kriittiset näkökohdat ovat sammuneet tai sammutettu.
Valuvikaan viittaa myös, jos Kalevan tietoja on uskominen, että valiokunnilla ei
ole mitään päätösvaltaa.
Mikko Lund
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti