keskiviikko 7. maaliskuuta 2012

Saako tarkastuslautakunta olla Riihimäellä riippumaton?

Saako tarkastuslautakunta olla Riihimäellä riippumaton? 

Saako tarkastuslautakunta olla Riihimäellä hallinnosta riippumaton ja puolueeton elin?  Vai pitääkö sen olla nöyrä ja kiltti kaupunginhallituksen ja virkamiesten tekojen kaunistelija?   Tähän mennessä tapahtunut on osoittanut, että  kaupunginhallitus ja keskushallinnon  virkamiehet  ovat sekaantuneet  tarkastuslautakunnan toimintaan siten, että  se ei täytä laillisia vaatimuksia hallinnosta riippumattomana toimielimenä. Sen takia olen irtisanoutunut toiminnasta.

Tarkastuslautakunnan työskentelyn olosuhteita ei ole järjestetty kaupungissa asianmukaisesti. Lautakunnan teknisenä sihteerinä toimii kaupungin sisäinen tarkastaja. Toimiessaan kaupunginjohtajan alaisena hänen toimintaansa leimaa keskushallinnon vaatimukset, joihin lautakunnan tulisi kyetä suhtautumaan objektiivisesti. Kuten tapahtumat ovat osoittaneet, lautakunta on syönyt   virkamiesten kädestä ja menettänyt samalla puolueettomuutensa ja uskottavuutensa.

Oman tarinansa tapahtumiin antaa lautakuntatoiminnan ja paikallispolitiikan hampaattomuus ja kyvyttömyys kyseenalaistaa virkaeliitin kulloisiakin kotkotuksia. Tarkastuslautakunnan jäsenet nielaisivat virkamiesten syöttämän koukun kritiikittömästi. ”Lund on ylittänyt toimivaltansa” Kenellekään  tarkastuslautakunnassa ja kaupunginhallituksessa ei tullut mieleen, että ei tiedon hankkimista voida kriminalisoida. Tiedon puusta syöminen ei ole Suomen lain mukaan rikos.

Kaupunginhallitus itse asiassa kriminalisoi omalla päätöksellään  tiedon hankinnan, mutta  onko kaupunginhallitus huolissaan väärästä tiedosta. Kaupunginhallitus päätti ilmoitusasiana, että kahden vuoden poistot oikaistaan vuoden 2011 tilinpäätöksen yhteydessä. Kuntaliiton lakiyksikkö totesi, että ei näin voida tehdä.

Riihimäki toisien sanoen aikoo jatkaa edelleen tilinpäätösten kaunistelua, se ei perusta laillisuudesta ja uskottavuudesta.

Eikö kaupungin virkamiehillä  ole oikeasti tehtäviä kaupungin edun hoitamisessa, kun pitää ryhtyä häsläämään organisaation sisäisten asioiden kanssa? Tässäkin tapauksessa olisi ollut parempi pyrkiä saamaan asia mahdollisimman pian järjestykseen ja siten unohduksiin. Nyt jupakka laajenee ja pysyy otsikoissa pitkään. Ja kaupungin tärkeimmät asiat jäävät hoitamatta.


Valvon ja seuraan, miten Riihimäen kaupunki tulee korjaamaan tilinpäätöksensä. Eri mieltä olemisen riemu sisältyy siihen, että voi vapaasti toteuttaa omaa tahtoaan ja rehellisyyttään. Voitto on myös se, että tässä ei tullut turpiin. Voitto on sekin, että taas esille saatiin Riihimäen hallinnon huutavia epäkohtia.

Kaupungin virkamiesten lainsäädännön heikkoa  tuntemusta kuvaa  poistopäätöksen lainvastaisuus, kahden vuoden tilinpäätösten korjauspakko  ja lukuisat  kantelut hyvän hallinnon vaatimusten sivuuttamisesta.  Olen  oikeasti muuten sitä mieltä, että kaupunginvaltuuston tulisi asettaa toimikunta tutkimaan  johtavien  virkamiesten toimien lainmukaisuutta ja luottamusta.


Onko Riihimäen kaupungin vittuilulla rajaa?

Riihimäen kaupungin virkamiesten kiusaamista kuvaa eilen saamani  kaupungin lasku kuntaliiton lakiyksikön lausunnosta   250  euroa. En maksanut sitä, vaan palautin kohteliaasti kaupungille. Kaupungille kuntaliitto  oli  sen lähettänyt.  Että joku kaupungin virkamies  kehtaakin  kaiken tämän jälkeen lähettää laskun minulle! 




Mikko Lund 

Ei kommentteja: