perjantai 4. marraskuuta 2011

Heinäluomako lipeämässä hallituksen linjalta?

Heinäluomako lipeämässä  hallituksen linjalta?

Iltalehti  ihmetteli  (1.11. ) pääkirjoituksessaan  Eero Heinäluoman outoa avausta. Iisalmessa sunnuntaina puhunut eduskunnan puhemies Eero Heinäluoma kaipasi kaikkia puolueita mukaan kuntauudistuksen valmisteluun. Iltalehti epäili jo hallituksen yhtenäisyyttä ja onko demarit  ja Heinäluoma  lipeämässä hallituksen kuntauudistuslinjalta. Ehkä Iltalehdellä oli tässä muitakin pyrkimyksiä.

Kieltämättä tämä oli varsin outo ehdotus Heinäluomalta, joka on itse ollut hallitusneuvotteluissa  sopimassa ja päättämässä kuntauudistuksen toteuttamisesta. Lisäksi hän on eduskunnan puhemies.  Aiheellinen kysymys, onko Heinäluoma  nyt lipeämässä   hallituksen linjalta? Vai  haluaako Heinäluoma käydä hallituksen selän takana  jotakin  kauppaa   tästä tai jostakin muusta asiasta?  

Minkä kannan nyt ottaisimme  tähän Heinäluomaan? Heinäluoman ehdotus oli  harkitsematon.  Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Kimmo Tiilikainen  sanoi heti  tuoreeltaan, että keskusta ei noin vain lähde hallituksen takuumieheksi. Tiilikainen alkoikin heti asetella erilaisia ehtoja. Tiilikaisen kannanotto paljastaa myös keskustan todelliset  aatokset kuntauudistukseen. Sitä voidaan vastustaa sen verran, että asiasta päästään kaupankäyntiin hallituksen kanssa.

Hallituksen on välttämättä huolehdittava omalla enemmistöllään  velkavetoisen valtio- ja kuntatalouden
tasapainottamisesta. Kuntalaitoksen osuus julkisen talouden menoista on noin kaksi kolmasosaa.  Oikea tapa on verrata julkista taloutta  kuntatalouteen, ei kansantaloutta.  Kuntalaitoksen uudistamisessa on  kysymys niin valtiontalouden kuin kuntatalouden tasapainottamisesta. Kuntalaitos on saatava  sellaiseen asentoon, että sen kanssa voidaan elää ja pärjätä vielä tulevallakin vuosikymmenellä.

Kuntauudistuksesta on puhuttu sosialidemokraattien  piirissä aina 1970- luvulta lähtien. Sitten niska  on taittunut  maalaisliiton ja nyt Suomen keskustan valtapoliittisista pyrkimyksistä. Nyt meillä on ylisuuri ja  rahoituskykyyn nähden liian kallis kuntalaitos. Keskustan lisäksi asiaan ovat syyllisiä  myös kokoomus ja sosialidemokraatit. Päävastuu hyvinvointivaltion sopeuttamisesta rahoitusmahdollisuuksiin on näillä puolueilla. Miksi nämä sallisivat muiden tahojen sivusta sotkea hyvää yritystä?

Jos Heinäluoman ehdotuksessa haluaa nähdä jotain myönteistä, niin kieltämättä ajatus saada kaikki puolueet mukaan valmisteluun laajalla parlamentaarisella pohjalla ei ole ihan hölmö ajatus. Laaja ja hyvin tehty valmistelu  voi valmistella uudistuksen, jonka tarpeesta kaikki ovat yhtä mieltä. Se antaisi luonnollisesti vähemmän sijaa myös turhalle keskustelulle ja vastakkain asettelulle. Heinäluoma vastasi Iltalehdelle, ettei pääkirjoitus onnistunut  kiteyttämään  hänen ajatustaan asiassa. Heinäluoman mukaan kuntauudistuksen ykkösvaihe valmisteltiin avoimesti ja laajalla pohjalla, miksi tämä työtapa ei toimisi nyt uudistuksen kakkosvaiheessa.

Tästä näkökulmasta katsoen Heinäluoman ehdotuksessa on järkeä. Samalla hallintoministerin ja hallituspuolueiden  tulee huolehtia  uudistuksen toteuttamisesta  työssäkäyntialueittain. Muistettakoon myös, että  uudistuksella on vastustajansa.

Veronmaksajia  eli kuntalaisia ei kiinnosta  kuntarajojen  tai kunnanjohtajien vahtiminen, vaan aito huoli kunnallisista  palveluista  ja niiden tehokkuudesta, kuten mielipidetutkimuskin todisti. Edelleen on käynyt ilmi, että kansalaiset ovat hyvin tietoisia säästötarpeista. Kansalaiset ymmärtävät  tästä näkökulmasta  myös kuntauudistuksen tarpeen.

Kuntauudistus on hallituksen tärkeimpiä tavoitteita. Vahvat peruskunnat muodostetaan luonnollisiin työssäkäyntialueisiin perustuen. Riittävän suurina kunnat pystyvät itse vastaamaan peruspalveluista. Kokoomus ja sosialidemokraatit ovat tässä historiallisen tehtävän edessä. Nyt ei pidä Heinäluoman tavoin epäröidä ja luistella, vaan taistella kuntauudistuksen toteuttamiseksi. Asiassa on hyvä kuulla kaikkia puolueita ja kuntia ainakin lausuntomenettelyn kautta  ennen asian päättämistä. Tämän laatuista toimintaa kutsutaan hyväksi valmisteluksi.

Mikko Lund

Ei kommentteja: