Oulun kaupunginhallitus  vieraili Tanskassa
Kyseessä ei ollut huvimatka,  vaan arkinen opintomatka  teemalla  ”Kansalainen päättää”. Täytyy sanoa  entisestä kotikaupungista, että oululaisilla on otetta. Jos on vaikeudet suuret,  niin on poliittinen päätöksentekijäkin  tiedonhaluinen, eteenpäin katsova ja  innovaatioita etsivä. 
Taustalla lienee aito huoli siitä, että edustuksellinen  demokratia ei enää riitä, vaan on katsottava mahdollisuuksia avata  kunnallishallinto  kansalaisille osallistua ja vaikuttaa. Vaikka  kyllä jaan  myös entisen kaupunginjohtajan Ilmo Paanasen viisaan huomion siitä, että  mitä  enemmän kaupunkilaisille luodaan ja avataan mahdollisuuksia vaikuttaa, sitä  vaikeampaa  ja suorastaan hankalaa päätöksenteko epäilemättä on . 
Oululaisilla on kokemusta  kansalaislähtöisyydestä. Oulussa oli ensimmäisenä kokeilu  kaupunginosavaltuustosta. Minun nähdäkseni se kaatui siihen, että puolueet  miehittivät valtuustot ideaköyhillä ihmisillä, joilla ei ollut    uudistusajatuksia. Kaupunginosavaltuustot kaipasivat  vain  lausunnonantotehtäviä, kun heidän olisi pitänyt keksiä ehdotuksia  oman alueen  kehittämiseksi. Kaupunginosavaltuustot olivat  kokeilun päättyessä  turhautuneita. Pikkupoliitikot pilasivat homman.
Kokemuksesta viisastuneina  Oulussa on toimittu toisin. Kaupunkilaiset on otettu mukaan ns.  aluetoimikuntiin  ideoimaan ja kehittämään aluetta  luomalla uutta yhteisyyttä  ja lähidemokratiaa. Silti oululaiset arvioivat  työtään ja hakevat uusia  ideoita.
Kuntalaisvaikuttamisen ja yhteisötoiminnan tavoitteena on saada  kaikenikäiset oululaiset osallistumaan ja vaikuttamaan elinympäristöään ja  palveluja koskevaan suunnitteluun ja päätöksentekoon.
Yhteisötoiminnan keskiössä ovat alueelliset yhteistyöryhmät, joissa on  mukana asukkaita, asukasyhteisöjä, yhdistyksiä, järjestöjä ja  luottamushenkilöitä. Näiden lisäksi mukana on julkisten ja yksityisten  palveluiden edustajia, kuten koulut, päiväkodit, nuorisotoimi, kirjasto,  seurakunta ja alueen yrittäjiä.
Oulun kaupunki on jaettu 16 suuralueeseen, ja jokaisella alueella toimii  yhteistyöryhmä. Yhteistyöryhmässä alueen asukkaat vaikuttavat oman asuinalueensa  asioihin.
Asukastuvat ovat yksi osa yhteisötoimintaa. Ne ovat kaikille avoimia  yhdessä tekemisen keskuksia, ja niiden toiminnasta vastaavat  yhdistykset.
Siinä  taustaa Oulun  kaupunginhallituksen  matkaan Tanskaan. Kalevan toimittaja Kari  Sankala näyttää kirjoittaneen matkasta. Tervehdys vaan Kari, siitä lienee noin  30 vuotta, kun viimeksi keskustelimme. Mitä Sankala  kirjoittaa?
Sankala  kirjoittaa:
” Me  suomalaiset olemme tylsää  porukkaa. Palveluista puhuttaessa ensimmäinen sana on  raha.
Tanskalaisten lennokkaat esitykset, kuinka palvelut toimivat,  palautuivat suomalaisittain varsin nopeasti maan pinnalle kysymyksellä:  ”Paljonko tämä maksaa?”
Isännät oikein hätkähtivät, sillä aina hinta ei ollut edes  tiedossa. Heille tärkeintä oli huolehtia kansalaisten hyvinvoinnista. Maksoi  mitä maksoi.
Suomessa alamaiskansalaiset joutuvat hakemaan apua rahan ja palvelun laadun takia jopa oikeudesta.”
Suomessa alamaiskansalaiset joutuvat hakemaan apua rahan ja palvelun laadun takia jopa oikeudesta.”
Sankala kertoo esimerkin siitä. kuinka kansalainen voi joutua  YKSITYISEN YRITYKSEN LYPSYLEHMÄKSI SAAMATTA PALVELUA.  Kempeleessä kunta on  kilpailuttanut  kehitysvammaisten asumista. Osa asumispalveluista on siirtynyt  yksityiselle yritykselle. Kansalaiset ovat kokeneet joutuneensa yksityisen  palveluntuottajan lypsylehmiksi saamatta kuitenkaan rahalleen kunnon  vastinetta.
Laskutus ei ole ollut kaikin puolin läpinäkyvää eivätkä kempeleläiset ole saaneet mielestään riittävästi tietoa.
Siksi Oulun hallinto-oikeus on viime helmikuussa määrännyt kunnan hoitamaan kehitysvammaisten asumisen niin, että yksityisen palvelun käyttäjiksi ohjatuilta ei lypsetä yhtään enempää kuin kunnan palveluja saavilta.
Tanskassa vanhuksilla ja vammaisilla on aina koti, ei  laitospaikka.
Sankala huomauttaa, että  kunnissa kannattaa kirkastaa,   kuntalainen on kansalainen. Kunta ja viranhaltijat ovat kansalaisen asialla.  Veronmaksajana kansalainen on työnantaja.
Kunnan ja sen viranhaltijoiden pitää puolustaa ja tukea  kansalaisen oikeuksia eikä uhrata niitä ulkopuolisten  rahastettaviksi.
Meillä taitaa oikeasti olla pitkä matka alamaisesta kansalaiseksi, kuten  Sankala pohti Kalevassa.
Mikko Lund
 
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti