Kenelle jytkyn haihtuminen sataa ?
Suomalainen  äänestäjä on  liikkeellä. Tarjouksia odotetaan ja toivotaan. Puolueet  valmistautuvat syksyn kuntavaaleissa heittämään verkkojaan liikkuvan äänestäjän  pyydystämiseksi.  Tämä tulee esiin Helsingin Sanomien viime viikolla   julkaisemasta mielipidemittauksesta.
Sen  yllättävin  tieto on SDP:n suosion nopea kasvu. Jos eduskuntavaalit  järjestettäisiin nyt, puolue saisi 19,8 prosentin kannatuksen. Vain kuukautta  aikaisemmin lukema oli 16,4. Eroa mittauksen ykköseen, kokoomukseen, on kaksi  prosenttiyksikköä.
Mitä  SDP on nyt tehnyt  sellaista, että se jo näkyy  mielipidemittauksissa?
SDP:n  nousun keskeiseksi syyksi voi epäillä sitä, että äänestäjien virta demareista  perussuomalaisiin on kääntynyt päinvastaiseksi.
Perussuomalaisisten  uskottavuutta ovat syöneet  kansanedustajien ja muun henkilöstön kohujutut sekä kyvyttömyys vaikuttaa  oppositiosta keskeisiin poliittisiin päätöksiin.
Äsken  olleessa SDP:n puoluekokouksessa puoluejohtoa uudistettiin reippaalla  kädellä.  Äänestäjä on laittanut  merkille, että puolue taitaa olla ihan  uudistushaluinen.
Vaikka  perussuomalaisten romahdusta  on  osattu odottaa, se on silti ollut yllättävän nopea. Esimerkiksi euroalueen  kriisi on kaikkea muuta kuin ohi ja suomalaisten maksettavaksi tuleva lasku  vielä näkemättä. Moni äänestäjä lienee kuitenkin kyllästynyt koko teemaan ja  odottaa puolueelta kantoja myös muista keskeisistä yhteiskunnallisista  kysymyksistä.
SDP  voi omina näyttöinään esittää äänestäjille esimerkiksi toiseen Kreikka-pakettiin  saadut vakuudet sekä sen, että keväällä päätetyt säästöt eivät lopulta puraise  pahastikaan palkansaajien suurinta osaa.
Keskustan kannatus on presidentinvaaleja edeltäneen nousun jälkeen jämähtänyt vajaaseen 17 prosenttiin. Puoluejohtajavalinnan vaikutus kannatukseen nähdään tarkemmin vasta muutaman kuukauden kuluttua.
Keskustan kannatus on presidentinvaaleja edeltäneen nousun jälkeen jämähtänyt vajaaseen 17 prosenttiin. Puoluejohtajavalinnan vaikutus kannatukseen nähdään tarkemmin vasta muutaman kuukauden kuluttua.
Syksyn  kunnallisvaaleihin on vielä vajaat viisi kuukautta aikaa.  Kannatuslukemat  voivat siinä ajassa muuttua rajustikin.
Palvelujen saanti tärkeintä
Puolueet  miettivät kuntavaaliohjelmia.  Selväksi on käynyt, että kansalaisille tärkeintä  on palvelujen kitkaton saanti. Samaan aikaan hallitus ajaa kuntauudistusta  ja  sosiaali- ja terveydenhuollon  uudistusta maahan.  Sosiaali- ja terveydenhuollon  kaksiportainen uudistus kulkee tiukassa käsikynkässä kuntarakenneuudistuksen  kanssa. Ilman toista ei  tule toista  Rakenteet  nytkähtivät eteenpäin, kun hallituksen sosiaali- ja terveyspoliittinen  ministeriryhmä sopi mallista, jossa nykyiset 20 sairaanhoitopiiriä lakkautetaan  ja tilalle muodostetaan viiden yliopistosairaalan ympärille koottavat  erityisvastuualueet.  Hallitus  päätti myös kuntauudistuksen toteuttamisesta.
Perusterveydenhoidon  ja erikoissairaanhoidon päävastuu siirtyy kunnille. Kunnat puolestaan voivat  järjestää sairaanhoidon joko itse tai yhdessä muiden kanssa. 
Käytännössä hallitus ajaa suurten kuntien varaan muodostuvaa terveydenhuoltoa. Kuntien muodostamien sosiaali- ja terveydenhuoltoalueiden toivotaan olevan poikkeuksia. Muutenhan malli ei poikkeaisi nykyisestä, jossa erilaisia palveluita järjestetään kuntayhtymien avulla.
Käytännössä hallitus ajaa suurten kuntien varaan muodostuvaa terveydenhuoltoa. Kuntien muodostamien sosiaali- ja terveydenhuoltoalueiden toivotaan olevan poikkeuksia. Muutenhan malli ei poikkeaisi nykyisestä, jossa erilaisia palveluita järjestetään kuntayhtymien avulla.
Kuntayhtymien  taakse kätkeytyviä palveluja on moitittu siitä, että päätöksenteko karkaa  päättäjien ulottumattomiin.
Huolestuttavaa  on, että kuntauudistusta samoin kuin sosiaali- ja terveydenhuoltouudistusta  leimaa kova kiire. Kiireellä ei tunnetusti  saada  hyvää aikaan varsinkaan, jos valmistelu jää rakenteisiin eikä sisältöihin.   Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelurakennetyöryhmä pyysi lisäaikaa mallien  työstämiseen, mutta se ei käynyt ministereille, jotka haluavat viedä kahta  suurta uudistusta eteenpäin.   
Rakenteellisissa  uudistuksissa sisältö on vielä pitkälti auki. 
Kaksiportaisen  mallin oletetaan automaattisesti tuovan säästöjä. Toisaalta on vaara, että  laajat erityisvastuualueet vaativat entistä enemmän koordinointia eli hallintoa.  
 Miten  sosiaali- ja terveydenhuoltouudistus vaikuttaa kuntalaisille annettuun oikeuteen  valita lääkäri ja hoitopaikka?  
Kiistaa saadaan aikaan siitä, missä menee raja perusterveydenhuollon ja erikoissairaanhoidon välillä, kun lain mukaan terveyskeskuksissakin pitäisi olla erikoislääkäreitä.
Kiistaa saadaan aikaan siitä, missä menee raja perusterveydenhuollon ja erikoissairaanhoidon välillä, kun lain mukaan terveyskeskuksissakin pitäisi olla erikoislääkäreitä.
Miten   laajalla alueella varmistetaan kansalaisten tasavertainen kohtelu ja näkyykö se  valtionosuuksissa?
Mikko  Lund
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti