Kiitos Riihimäen kaupungille meluntorjunnan
välttämättömyyden tunnustamisesta
Tein Kirjallisen kysymyksen 28.9.2009 melusta Riihimäen
kaupunginvaltuustossa. Kysyin, mitä Riihimäen kaupunki aikoo tehdä melulle.
Kaupunki on tehnyt melututkimuksen vuonna 2008. Sitä ei ole jaettu
valtuutetuille. Miten paljon ja missä melua esiintyy? Mitä Riihimäki aikoo tehdä
melulle?
Vastauksessa viitattiin meluselvityksen tuloksiin ja
kiistettiin, että melu olisi suuri ongelma Riihimäellä. Melun pääongelma nähtiin
olevan rautatien yöaikaisessa melussa, jonka suhteen on ryhdytty
torjuntatoimenpiteisiin. On rakennettu meluvalleja. Kiinnitin silloin huomiota
moottoritien aiheuttamaan meluun, joka tuntuu erityisesti Herajoella ja
Vasikkahaassa ja laajemminkin. Moottoritien melun torjuntaan pitäisi myös
panostaa. Suhtautuminen oli asiaan nihkeää.
Nyt kaupungin asenteessa näyttää tapahtuneen muutos.
Kaupunginhallitus antoi meluntorjunnasta lausunnon liikennevirastolle.
Maanteiden meluntorjuntakohteiksi koko
Suomen alueelle on
esitetty 45 kohdetta. Riihimäen alueelle ei ole
esitetty
meluntorjuntakohteita.
Riihimäen kaupungin meluselvitys on valmistunut vuonna
2008. Em.
selvityksestä ilmenee, että ongelmallisinta
asutuksen laajentumisen kannalta on
moottoritien
aiheuttama yömelu vuoden 2020 ennustetilanteessa.
Hankalimpia alueita asutuksen laajentumisen kannalta ovat
seuraavat
alueet:
-Moottoritien länsipuolella Riihimäki E-liittymän ja Sipiläntien
välinen
alue, jossa yömelu leviää äärimmillään noin 800
metrin etäisyydelle
moottoritiestä.
-Moottoritien itäpuolella Riihimäki E-liittymän ja Parmalantien
välinen
alue, jossa yömelu leviää äärimmilleen noin 700
metrin etäisyydelle
moottoritiestä.
Em. alueiden kehittäminen asuntokäyttöön on Riihimäen
kaupungin
tonttitarjonnan kannalta välttämätöntä seuraavilla
perusteilla:
-Moottoritie hajottaa yhdyskuntarakennetta poikkeuksellisen
paljon
verrattuna muihin Helsinki-Tampere välisen alueen
kuntiin (Hämeenlinnassa on
melusuojaukset jo rakennettu).
-Alava peltomaa mahdollistaa moottoritien aiheuttaman
melun leviämisen
poikkeuksellisen pitkälle.
-Riihimäen kaupungin asutuksen laajentumisen laajemmassa
mittakaavassa
moottoritien itäpuolelle Herajoen kyläaluetta
lukuun ottamatta estävät
seuraavat tekijät: rautatien
aiheuttama melu, suuret suoalueet, varuskunta ja sen
vaatimat harjoitusalueet,
konsultointivyöhykkeet,
luonnonsuojelualueet jne. Rakentamiseen soveliaat alueet
on
jo täyteen rakennettu Hausjärven kunnan rajaan saakka.
-Myöskään olemassa olevan asemakaava-alueen sisällä ei
ole mahdollista
osoittaa kuin pienehköjä uusia alueita
asumiskäyttöön.
Moottoritien länsipuolella
Riihimäki E-liittymän ja Sipiläntien
välinen alue ja moottoritien itäpuolella
Riihimäki E-liittymän ja
Parmalantien välinen alue tulee
esittää maanteiden
meluntorjuntakohteina ja esittää Uudenmaan ELY-keskuksen
meluntorjuntakohteiden
kiireellisyysjärjestyksen alkupäähän.
Suurin melulähde tieliikenteen osalta on kaupungin länsipuolella kulkeva moottoritie, valtatie 3. Moottoritien meluvaikutusalueella ei kuitenkaan ole Riihimäellä kovin tiheitä asukaskeskittymiä. Muulta osin tieliikenteen melulle altistuvat alueet jakaantuvat muiden vilkkaiden teiden ja katuverkon varsille tasaisesti koko kaupungin rakennetulla alueella.
Alueilla, joilla tieliikenteen melu päiväaikaan ylittää ohjearvon 55 dB, asuu nykytilanteessa n. 800 henkilöä ja vuoden 2020 ennustetilanteessa n. 1200 henkilöä. Yöajan ohjearvon 50 dB ylittävillä alueilla asuvien henkilöiden määrä on selvästi pienempi. Määriä voidaan pitää asukaslukuun suhteutettuna varsin kohtuullisina.
Rautateistä erityisesti Riihimäki-Hämeenlinna -radan varressa on melko laajasti asutusta, samoin Riihimäki-Lahti -radan varressa. Junaliikennemelun osalta ongelmana ei ole päiväajan melu, vaan runsaasta yöllisestä tavarajunaliikenteestä johtuen yöajan melu. Alueilla, joilla junaliikenteen melu yöaikaan ylittää ohjearvon, asuu nykytilanteessa n. 1100 henkilöä ja vuoden 2020 ennustetilanteessa n. 1300 henkilöä.
Jos Riihimäen kaupunki olisi tunnustanut melun jo vuonna 2009, niin moottoritienkin kohdalla olisi meluaidat suojana.
Mikko Lund
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti