Filosofi Pekka Himanen ei ole huijari, mutta valtio
voisi olla tarkempi rahan käytössä
Aarno Laitinen kysyi Iltalehdessä (2.3.2013), onko filosofit
huijareita ja me muut hölmöjä. Laitinen pyysi ajattelemaan vaikka Pekka Himasen
raporttia, mikä siinä maksaa 700 000 euroa. Siitä vaan aiotaan maksaa, vaikka
haketta ei ole edes kilpailutettu puhumattakaan siitä, mitä raportti tarjoaa.
Mitä on ajateltava valtiosta, joka on valmis maksamaan raportin ?
Raportti tarkastelee kestävän kasvun mallia, kestävää ekologisuutta, kestävää hyvinvointia ja kestävää taloutta. Johtopäätöksenä on kehityksen päämäärä: arvokas elämä.'
Himanen kirjoittaa:
“Meillä on kehitysmalli,
joka ei tee meitä onnellisiksi mutta tuhoaa
planeettamme.”
“Viimeiset 50 vuotta on
keskitytty siihen, miten vähentää pahoinvointia.
Seuraavat 50 vuotta on keskityttävä siihen, miten
varsinaisesti edistetään
hyvinvointia.”
Näihin toteamuksiin voisi
kärjistää vanhan teolliselta ajalta periytyvän kasvumallin kriisin.
Himasen mukaan
kestävän hyvinvoinnin suhteen teollisen
ajan hyvinvointivaltiolla on informaatioajassa
edessään kolme suurta haastetta, joiden käsittelyyn se ei ole historiallisesti tottunut. Näihin haasteisiin vastaaminen on
uudistetun hyvinvointiyhteiskunnan
rakentamista:
1. Elämäntavan haasteet
2. Talouden haasteet
ja
3. Informationalismin
haasteet
Em. tarkastelun pohjalta
Himanen esittää 10 teesiä:
Talousteesi 1:
:
Informationalismin eli
informaatioteknologian ja johtamis - ja työkulttuurin kautta
uudistetun organisoitumisen soveltaminen
hyvinvointipalveluiden tuottavuuden
kasvattamiseen.
Minimitasolla näin voidaan saada aikaan tuottavuuden
parantuminen vähintään
0,25 % yksiköllä, mikä merkitsee 2 miljardia euroa eli
hyvinvointivaltion
kestävyysvajeen pienentymistä 1 % yksiköllä.
Talousteesi 2:
Johtamis - ja
työkulttuuriin kehittämiseen panostamisen kautta työhyvinvoinnin
parantaminen. Minitasolla
parantuneen työhyvinvoinnin kautta pystytään
saavuttamaan vähintään 20%
vähennys työpahoinvoinnista johtuvista
työpanosmenetyksistä eli 2
miljardia euroa tuloksena olevien positiivisten
tuottavuusvaikutusten
lisäksi.
Talousteesi
3:
Psyykkisen hyvinvoinnin edistämiseen kokonaisvaltaisesti
panostamalla on
mahdollista vaikuttaa sekä
inhimillisesti että taloudellisesti kalliisiin psyykkisiin
sairauksiin.
Vaatimattomaksi aluksi näillä toimilla on
tavoiteltava vähintään 20%
vähennys
mielenterveyssyistä johtuviin työpanosmenetyksiin, mikä merkitsee 2
miljardia euroa.
Pelkästään inhimillistä syistä tämä saa olla kuitenkin vain alku.
Talousteesi 4:
Työn ja hyvinvoinnin
sopimus: Työllisyysasteen nostaminen
lamatason noin 70%:sta normaalille vähintään
75%:n.
Talousteesi 5:
Työn ja hyvinvoinnin
sopimus: Hyvinvointiyhteiskunnan eettisenä
perustana olevan “puolet antaa ja puolet saada”- periaatteen
palauttaminen eli
työurien
pidentäminen.
Suomen talouden näkymän
avainlukuja
Työn tuottaavuus: Suomen
työn tuottavuuden kasvun ennuste on
keskimäärin hieman yli 1,5
% vuodessa seuraavalla kahdella vuosikymmenellä
vuoteen 2030 ulottuen (VM
2010)
Talouskasvu: Suomen
talouskasvun ennuste on keskimäärin noin 1,5 % bkt
kasvu vuodessa seuraavalla
kahdella vuosikymmenellä vuoteen 2030
ulottuen (VM 2010; vrt.
Goldman Sachs 2012)
Suomi sijoittuu
kilpailukykyvertailuissa yhä kärkeen. Maailman
talousfoorumin
kilpailukykyraportti arvioi Suomen maailman 3.
kilpailukykyisimmäksi
taloudeksi (WEF 2012 ja 2011).
Silti: Suomen vien: on
laskenut: Verrattuna vuosien 2000–2010 keskiarvoon
vuoden 2011 vienti oli 3
% yksikköä alempi suhteessa bkt:hen sekä laski myös
absoluuttisena
euromääränä. Vien: laski vaikka Nokiaa ei huomioitaisi (Tulli
2012 ja Tilastokeskus
201
Talousteesi 6:
Globaali verkostuminen eli
irti kytkeytyminen Euroopan hitaasta
kasvusta ja järjestelmällinen kytkeytyminen nousevien
talouksien
vientimarkkinoihin
Talousteesi 7:
Internet teknologian
muille viennin lisäksi sen koko talouden
läpikäyvä soveltaminen
tuottavuuskasvu.
Talousteesi 8:
‘
Kilpailukyvyn ja hyvinvoinnin sopimus, joka ohjaa
tuottavuuskasvuun yhdistäen siihen vahvan turvan.
Talousteesi 9:
Edelläkävijyys ekologisesti kestävän talouskasvun
luomisessa.
Talousteesi 10:
Kestävää kasvua tukeva
verouudistus eli oikeudenmukainen,
kannustava ja kestävä
verotus.
Lopuksi Himanen tarkastelee: Mikä on kestävän kasvun
päämäärä? Toisin sanoen: Mikä
on kestävän kasvun
arvoperusta ja kulttuurinen kehys? Tämä on samalla
vastaamista kysymykseen:
Mitä on lopulta ‘kehitys’?
Teollista yhteiskuntaa
hallitsi kehityksen päämääränä hyvin voimakkaasti
talouskasvu. Pelkkä täsmentämätön
talouskasvu ei kuitenkaan enää riitä päämääräksi, yksinkertaisesti jo siksi
että se on tullut ekologisesti
mahdottomaksi ja lisäksi
sen suhde hyvinvoinnin lisääntymiseen on epäselvä
(sama koskee bruttokansantuotetta)
kehityksen mittarina, sillä
myös hyvinvointia vähentävä ja ekologisesti tuhoava tuotanto lasketaan
bkt:n kasvuna.
Näin Himanen päätyy
oikeudenmukaisuuden ideaan. tse asiassa koko
oikeudenmukaisuuden idea jää helposti
käytännössä
tyhjäksi, jos siihen ei yhdisty
toisiin eläytymisen kyky. Miksi oikeastaan henkilö
lopulta muuten välittäisi lainkaan ‘oikeudenmukaisuuden’ ideasta – siitä huolimatta, että hän on voinut ensin “alkuperäisestä
asemasta” käsin varmistaa itselleen hyvän lähtökohdan? Hänhän
voisi yhteiskunnassa hyvän tosiasiallisen
asemansa havaittuaan hylätä koko oikeudenmukaisuuden ajatuksen ja liittoutua toisten hyväosaisten
kanssa poistaen huono- osais-
ten arvon: Miksi hän enää välittäisi lainkaan siitä,
onko jokin ‘oikeudenmukaista’ jotakin toista
kohtaan? Oikeuden -
mukaisuuden ylläpito yhteiskunnassa edellyttää siis myös
välittävää eläytymistä toisiin samalla tavalla
arvokkaina ihmisinä kuin itse: samanlaisina
ihmisinä, joilla on myös elämässä oman arvokkaan elämän kaipuu.
Lopuksi Himanen
yrittää vastata kuolinvuoteellaan kysymykseen “Miten elämä meni?” todeten: “Elin arvokkaan elämän. niin
sitä voi pitää sekä eettisesti että elämänfilosofisesti kokonaisena vastauksena. Silloin ihminen on elänyt
elämän, jossa ovat toteutuneet mahdollisimman täydesti
elämän, oikeudenmukaisuuden ja vapauden eettiset arvot
sekä hyvinvoinnin (onnellisuuden), kukoistuksen (onnistumisen) ja merkityksellisyyden (tarkoituksen)
elämän filosofiset päämäärät – välittämisen, luovuuden
ja elämän kunnioittamisen kulttuurissa, jotka ovat
yhteiskunnallisesti kestävän kasvun mallin eli kestävän
hyvinvoinnin, kestävän talouden ja kestävän ekologisuuden perusta.
Kestävän kasvun mallin - teema vertautuu ajankohtaisuudessaan
Kekkosen esittämään Onko Suomella malttia vaurastua tai Pekka Kuusen 1960-
luvun sosiaalipolitiikkaan. Siinä missä Kekkonen ja Kuusi yksityiskohtaisesti ja
ehdotuksiin perustuen tarjoavat mallin Suomelle teollistua ja nousta
hyvinvointivaltioksi, Himasen malli ei yllä samaan loistokkuuteen. Himanen
jää jotenkin kesken. Oikeudenmukaisuuden- teeman Himanen esittää minusta
tyhjentävästi. Se on parasta koko raportissa. Kestävän kasvun kannalta Himanen
korostaa mahdollisuuksien tasa- arvoa ja verotusta tasa- arvon takaajana. Mutta
kirjoittaja ottaa yksilöfilosofisen lähtökohdan ja tasa- arvon tarkastelu jää
kesken.
Globalisaation oloissa tasa- arvon käsite on entistä
ajankohtaisempi ja poliittisempi. Tasa- arvo edellyttää, että jokaisella
ihmisellä on syntyperästään, ihonväristään, uskonnostaan ja asuinalueestaan
riippumatta samanlaiset yhtäläiset mahdollisuudet kehittää kykyjään. Tämän takia
olisi toivonut Himasen ymmärtävän tasa- arvon tärkeyden ja laativan siitä ihan
konkreettisen ohjelman, mikä estää tasa- arvon toteuttamisen Suomessa ja mitä
on muutettava ja korjattava, jotta tasa- arvo voisi toteutua. Onhan meillä yli
puoli miljoonaa ihmistä, jotka kärsivät köyhyydestä ja toimeentulon
ongelmista.
Arno Laitinen uskalsi epäillä, että yhtä hyvän raportin
olisi saanut Varpaisjärven Esson baarifilosofeilta ja muutamalla oluella. Olen
toista mieltä. Laitinen kertoo kyllä hyvän esimerkin, kuinka helsinkiläisessä
ravintolassa tuli eräs filosofi vaatimaan silloiselta EU-komissaari Erkki
Liikaselta EU- rahaa Small talk- oppaan kirjoittamiseen. Small talk- sehän on
paskanjauhamista. Kyllä se osataan Suomessa ilman oppaan kirjoittamistakin,
torjui Liikanen.
Kysymys kestävästä kasvusta ei ole niin yksinkertainen, että
se voisi toteutua ilman älyllistä ja filosofistakin pohdiskelua.
Mikko Lund
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti