Riihimäki yritti vieläkin tilikikkailua
Kovin
on kovapäiseksi osoittautunut Riihimäen Hyvä Veli- porukan
kunnallispoliittinen toiminta. Mitenkään ei näytä ymmärrys
siirtyvän tämän
eliitin päähän, vaikka Hämeenlinnan hallinto- oikeus, KHO
ja kirjanpitolautakunnan kuntajaostokin ovat jakaneet hyvää tarkoittavia
neuvoja laillisen menon palauttamiseksi. Silti kuulee edelleen mutinaa,
että Riihimäki on toiminut oikein ja talous on hyvässä
kunnossa. Mitä on kaikkinensa ajateltava tällaisesta tietoisesta
talouden
kaunistelusta? Taitaa olla todella niin, että porukka ei kestä henkistä
tappiota eikä voi tunnustaa hävinneensä. Kaikkein eniten asiassa on ihmeteltävä
virkavastuulla toimivaa kaupunginjohtajaa.
Asia
konkretisoitui jälleen, kun kaupunginvaltuusto päätti elokuun lopussa
suunnitelmapoistojen
perusteiden hyväksymisestä.
Käsillä olevassa
asiassa Riihimäen kaupunginhallitus ei esityksessään valtuustolle noudattanut
kirjanpitolautakunnan kuntajaoston ohjeita. Ne ovat laintasoisina säännöksinä
valtuustoa sitovia.
Asiallisesti
valtuuston päätettävänä oli
hyödykkeiden
korjausinvestointien rahoitus, joka on vuosittain menona otettava kaupungin
tilinpäätökseen. Terveen talouden vaatimus on, että poistojen määrä vastaa
todellista rahoitustarvetta.
Tiedossa on, että
kaupungin menojen rahoitus on ajettu tilaan, jossa tulevan valtuustokauden
aikana ei ole odotettavissa reaalisia mahdollisuuksia sen paremmin velkakannan
supistamiseen kuin entisentasoiseen palvelurakenteen ylläpitoon.
Palveluiden
rahoitusta joudutaan hakemaan kuinkas muuten
säästöohjelmilla ja
palveluiden alasajolla. Näissä olosuhteissa kunnallispoliittisena kiusauksena
on, että korvausinvestointien rahoituksesta tingitään ja pyritään alimittaisiin
poistoihin. Menettely on paitsi huonoa hallintoa. niin se on myös kuntalain
vastaista. Kuntalaki edellyttää, että valtuusto päättää kaupungin menojen
rahoituksesta todellisia menoja vastaavasti. Päätöksen delegoiminen rahoituksen
perusteista ei ole myöskään
lainmukaista
menettelyä.
Kaupunginhallitus
esitti valtuustolle hyödykkeille tasapoistoa
laajalla poistoajalla. Ehdotus ei ole kirjanpitolautakunnan kuntajaoston ohjeen
mukainen! Kuntajaoston suositus edellyttää poistoaikojen alarajojen käyttämistä,
ellei pidemmän poistoajan käyttämiseen ole hyödykekohtaista ERITYISTÄ
perustetta. Siis
alarajoista poikkeaminen edellyttää hyödykekohtaista erityistä
perustelua.
Valtuustolle
tarjottiin ala- ja ylärajaa eikä kerrota, kumpaa
käytetään. Alarajaa on käytettävä. Jos siitä poiketaan, se on
yksityiskohtaisesti perusteltava. Tältäkin osin asia oli huonosti
valmisteltu.
Kirjanpitolautakunnan kuntajaosto
suosittelee poistoajan määrittelyssä noudatettavan varovaisuuden periaatetta.
Lisäksi poistojen oikeaa tasoa on arvioitava kirjanpito- ja kuntalain
edellyttämän oikean ja riittävän kuvan antamisen
tarkoituksessa.
Kokoomuksen
ehdotuksesta valtuusto yksimielisesti muutti kaupunginhallituksen esitystä ja
päätti noudattaa kirjanpitolautakunnan suositusta alimmasta
pitoajasta.
Käytin
valtuustossa puheenvuoron, jossa korostin sitä, että asia on todella tärkeä palauttaa
kaupunginhallitukselle uudestaan valmisteltavaksi ja että kaupunginhallitus
selvittää hyödykekohtaisesti yksityiskohtaiset perusteet, jos hyödykkeen
kohdalla on perusteita poiketa alimmista poistoajoista.
Totesin vielä,
että kirjanpitolautakunnan kuntajaoston tarkennukset poistoja koskeviin
suosituksiin johtuvat Riihimäen kaupungin tunnetusta poistokikkailusta ja KHO:n
antamasta päätöksestä ja tarpeesta tiukentaa kuntien suunnitelman mukaista
poistomenettelyä.
Tunnettua on,
että kuntien alipoistoilla on aiheutettu kirjanpitolain soveltamisesta vuodesta
1997 lukien yli 10 miljardin rahoitusvaje, joka on purkautunut kuntatalouden
velkaantumiseen ennen kokemattomalle tasolle.
Suunnitelmapoistojen
perusteiden käsittelyssä kaupungin olisi pitänyt jo
imagollisista syistä
noudattaa lain säädöksiä. Kuntalain 13 §:n mukaan valtuuston tulee
päättää talouden, rahoituksen ja sijoitustoiminnan perusteista. Suunnitelman mukainen
poistojärjestelmä on kiistatta ja yksiselitteisesti osa rahoituksen perusteita.
Olen
päättänyt valittaa kaupunginvaltuuston päätöksestä Hämeenlinnan hallinto-
oikeuteen.
Mikko
Lund
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti