Yleiskaava on uudistettava
pikaisesti
Yleiskaava on kaupungin
kehittämisen visio ja strateginen suunnitelma, joka antaa pohjan asemakaavalle.
Yleiskaavan tulee olla ajantasaisen ja johtaa kaupungin yksityiskohtaista
maankäyttöä ja asemakaavasuunnittelua. Sen tulee olla mitoitusperusta myös
kaupungin talouden suunnittelulle. Yleiskaava käsittää koko kaupungin alueen.
Yleiskaava on hyväksytty kaupunginvaltuustossa 1997.Aika on ajanut yleiskaavan
ohi ja on aika kaavan ajantasaistamiseen ja tiivistämiseen.
Riihimäen tulee katsoa esimerkkiä järkevästä toiminnasta
Hyvinkäältä. Hyvinkäällä selvitettiin ensin keskustataajaman mahdollisuudet
rakentamiseen, ennen kuin lähdettiin sen ulkopuolelle kaupunkirakennetta
hajottamaan. Selvityksen tuloksena löytyi käyttämätöntä rakennusoikeutta 315 000 kerrosneliötä nykyisillä
asemakaavoitetuilla alueilla Hyvinkään keskustaajamassa. Riihimäellä on toimittu
täysin takapajuisesti. Kalmua, joka on yleiskaavan ulkopuolella, lähdettiin
kaavoittamaan eikä Riihimäki ollut selvittänyt täydennysrakennusmahdollisuutta
yleiskaava- alueella. Tämä kertoo suunnitelmallisuuden puutteesta, joka on
mahdollista sen vuoksi, että yleiskaavaa ei ole pidetty ajantasalla eikä se ole
ollut harjoitetun kaupunkipolitiikan perusta.
Paljonkohan
rakennusoikeutta löytyy Riihimäen
yleiskaava- alueelta? Riihimäki on selvittänyt tyhjien tonttien määrä, mutta
tyhjentävä selvitys se ei ollut. Yleiskaavan tarkistuksen ensimmäinen vaihe on
tutkia ja saada selville tällaiset alueet ja inventoida käyttämätön
rakennusoikeus. Ravirata ei enää sovellu ydinkeskustan sisään. Se kuten
varuskunnan alue, Rautarouvan linjan alueet, Herajoki ja Korttiomäki sekä muut
käyttämättömät alueet on otettava asuinkäyttöön.
Kalmun kaavoituksella ei ole ennen kiirettä, ennen kuin
yleiskaava- alueen, varuskunnan ja radanvarren
käyttämättömät rakennusoikeudet
on hyödynnetty. Väestönkasvu ei ole ylittänyt nykyisen kaavan mitoitusta.
Yleiskaava- alueella palvelut ovat valmiina, rakentaminenkin tulee halvemmaksi
kuin ulkopuolella.
Riihimäki liioittelee kasvunäkymiä ja tonttitarvetta.
Uusia asukkaita koko ajan haalitaan, mutta ei huolehdita edes vanhojen
asukkaiden hyvinvoinnista ja palveluista, vanhojen alueiden kaduista tai muustakaan. Tarpeita olisi paljon.
Mitä päättäjät aikovat tehdä konkreettista keskustan ja Peltosaaren elinvoimaisuuden ja
viihtyvyyden parantamiseksi? Kaupungin tulisi miettiä myös enemmänkin sitä, että
alueelle tulleesta muuttoliikkeestä huolimatta, Riihimäeltä on ollut hyvin
voimakas poismuutto. Mistä kenkä on puristanut? Muuttajat eivät ole viihtyneet
Riihimäellä. Kritiikki on kohdistunut palveluihin, virkamiehiin ja
päättäjiin.
On todella ymmärrettävä, että Riihimäellä ei ole varaa
uusiin investointipoliittisiin avauksiin. Kaupungin talouden syvä kriisi ja talouden kyvyttömyys ainakin parin
valtuustokauden ajan ei salli kaava- ja maapoliittisia seikkailuja.
Uudellamaalla tapahtuva uusi kaavoitus ja
rakentaminen heijastuu tänne kasvu- ja rakentamispainetta hilliten. Peiliin katsomista ja realismia täällä tarvitaan niin
kaupunginjohdossa kuin kaavoituksessa.
Yleiskaava on kaupunkipolitiikan perusta ja tarvitsee
ajantasaistamista. Puutuin valtuustoaloitteellani asiaan ja tekninen lautakunta
vihdoin ymmärsi käynnistää yleiskaavan uudistamisen. Koko Hyri- aluetta tulisi
katsoa yhtenä kaavakokonaisuutena. Seudun kuntien yhteistoimintaa tarvitaan
tässäkin.
Mikko
Lund
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti