Missä on Kanta-Hämeen maakuntajohtajan
visio?
Hämeen liiton vt. maakuntajohtaja Timo Reima puolustautui ( AP
26.1.) Tapio Eerolan kirjoitusta (AP 24.1.) vastaan. Kiitos liiton hallituksen
tavoitteiden esittelystä. Mutta missä on maakuntajohtajan visio maakunnan
roolista Etelä-Suomen tulevaisuuden rakennustyössä. Pyytäisin maakuntajohtajaa
pohtimaan Metropoli - Suomen yhteiskunnallisen organisoitumisen uudistamisen
vaikutuksia ja visioimaan, miten maakunta voisi edistää nykyisen maakunnan
asukkaiden parasta tulevaisuutta. Kuntahallinto ja sen myötä aluerakenteet ovat
historiallisten muutosten kynnyksellä monesta syystä.
On varsin ilmeistä, että Kanta- Hämeen asukaspohja, vajaa 200
000 asukasta, on liian pieni. Maakunnan kuntien menetetty kyky rahoittaa
peruspalveluja ja panostaa kehitysinvestointeihin on suuri este alueen tulevan
kilpailukyvyn ja kehityksen tiellä. Kuntien taloudet ovat lähes kriisissä,
kolmen kaupungin taseet ylivelkaantuneita ja alijäämäisiä. Lippulaivan, Kanta-
Hämeen keskussairaalan, talous on ajautunut umpikujaan, josta ei pelkillä
säästöillä tai RYKS:n roolin muutoksella selvitä. Sairaalan rahoitus (alijäämät
n. 15 miljoonaa euroa) pakottaa - riippumatta soteuudistuksestakin - uusiin
terveyden- ja sairaanhoidon järjestelyihin maakunnassa ja kunnissa.
Keskussairaalan hoidon taso on saanut valvojan - Valviiran - asettamaan
uhkasakkoja ja mm. hoitovirheitä on kaksinkertainen määrä HUS:iin verraten. Ne
vaativat osaltaan tähyämään maakuntarajan yli. Maakuntaliitosta ei ole apua
näiden ongelmien ratkaisemiseen. On tunnustettava, että pienmaakunta on
valtakunnan suurimpien Helsingin, Turun ja Tampereen maakuntakeskusten
puristuksessa eikä sillä ole potentiaalia selvitä tulevista
haasteista.
Metropolialueen selvityshenkilöiden tavoitteissa yhtenä
vaihtoehtona on muodostaa metropolialueen ulkopuolisista alueista, kuten
Hämeestä, Päijät- Hämeestä ja Uudestamaasta Etelä- Suomen maakunta. Onko sille
vaihtoehtoja? Nykyistä edeltäneen vaalikauden maakuntahallituksen aloite
maakuntahallinnon uudistukseen oli muodostaa liikenneinfrastruktuuriin
pohjautuva Hki - Tre pääradan väyläverkkoon alueellisesti kiinnittyvä
aluekehitysliitto.
Eikö tällaisten näkökohtien pohdinnassa olisi uudelle
maakuntajohtajalle ja maakuntaliitolle tulevaisuutta rakentava tehtävä, joka
pitäisi ottaa kiireesti pöydälle? Nykyisen maakuntaliiton toiminnan sisältö ja
alueellinen tehtävä on menneestä maailmasta, jolla ei ole "tuloskuntoa" ja on
suorastaan pelkkä kustannusrasite kunnille.
Maakuntajohtaja viittasi kirjoituksessaan Hämeen
maakuntavaltuuston linjauksiin säilyttää maakunta itsenäisenä. Vaatimus ei ole
ajanmukainen eikä realistinen. Se ei tee alueesta elinvoimaista - aluekehityksen
tukipaukut EU-aluekehitysrahoineen on jo ammuttu. Sen takia on turvauduttava
luonnollisen kasvun strategiaan, joka merkitsee suuntautumista Etelä-Suomen
aluerakenteisiin ja yhteistyötä niiden kaupunkikeskusten kanssa.
Maakuntajohtaja kyllä viittasi Hämeen liiton lausuntoon
maakuntahallinnon sijaan muodostettavista aluekehitysliitoista. Miksi hän
ollessaan Kiviniemen hallituksen strateginen soturi maakuntahallinnon
uudistuksessa torjui tämän aloitteen? Se olisi ollut silloin ja on nytkin
strateginen etenemissuunta rakennettaessa kansallista
kilpailukykyä.
Mikko Lund
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti