Venäjän-kauppa kasvaa
Miksi suomalaiset yritykset eivät
tosissaan satsaa VENÄJÄN- KAUPPAAN. Venäjän mahdollisuudet tiedostetaan, mutta
toimeen ryhtyminen piiputtaa. Venäjä on suurvalta. Yli viiden miljoonan Pietari
on kahden sadan kilometrein päässä. Linnuntietä metropoliin ei ole kuin noin 100
kilometriä. Venäjä tarjoaa lähimarkkinat, joilla on kokoa ja vetoa. Suomalaisten
yritysten ongelma on pienuus. Sen voittamiseksi pitäisi taipua
yhteistyöhön.
Seitsemän kymmenestä
teollisuusyrityksestä odottaa viennin kasvavan tänä vuonna, kun kaikista
yrityksistä 65 prosenttia uskoo näin käyvän. Valoisimmin vientiin suhtautuvat
keskisuuret yritykset. Viennin supistumisen ei usko oikein
kukaan.
Viime vuonna Suomen
vienti Venäjälle kasvoi seitsemän prosenttia, ja tuonti väheni saman verran.
Alkuvuonna vienti kasvoi kymmenyksen,
tuonti 12 prosenttia.
Vienti Ruotsiin ja Saksaan supistui
alkuvuonna seitsemän prosenttia.
Onkin ilahduttavaa, että jotkut
uskovat Venäjän – kaupan mahdollisuuksiin. Business Team for Russia on uusi
yhteistyöelin, jossa suomalais-venäläinen
kauppakamari, East Office –asiantuntijaorganisaatio ja Elinkeinoelämän
keskusliitto ovat koonnet voimat yhteen viennin
vauhdittamiseksi.Yhteishallituksen puheenjohtajana
toimiva entinen keskustan puheenjohtaja ja pääministeri
Esko Aho antaa verkoston keulakuvana
Venäjän kauppaan tarvittavaa poliittista taustaa.
Aho on myös viime syksynä
perustetun Suomen arktisen seuran valtuuskunnan puheenjohtaja, joten Venäjän
kaupassa katsotaan epäilemättä myös
arktisen alueen mahdollisuuksiin.
Venäjä on vaikea kenttä
yrityksille. Siksi yhteistoiminta on erityisen tärkeää, että rajallisilla
resursseilla saadaan enemmän aikaan kummankin maan ja yritysten
kesken.
Yhteistyöorganisaation perustamisen jälkeen
voi vain ihmetellä, miksi voimavaroja ja osaamista ei ole jo
aiemmin pantu yhteen.Tavoitteet ovat kunnianhimoiset.
Yrittämiselle ja yrityksille on toivotettava menestystä, sillä
Venäjä lähialueena on Suomelle todellinen mahdollisuus.
Mikko Lund
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti