perjantai 23. joulukuuta 2011

Jouluna 2011

Jouluna  2011

Joulupukki  jos olisin  ja  lahjoja jos saisin antaa,
koko Suomen tietysti  lahjoisin 
oikeudenmukaiseksi ja tasa-arvoiseksi.

Työtä antaisin kaikille  ja toimeentuloa sekä onnea kaikille ihmisille,
köyhyyden ja eriarvoisuuden  kieltäisin.

Koko maailman tahtoisin  myös parantaa. Ruokaa, rahaa, terveyttä kaikille  minä soisin,
joille täällä maailmassa tänään onkin käynyt vähän toisin.

SInulle lahjan annan minä erityisen:
joulumielen iloisen ja rakkauden  aidon syvän!

Siis ystäväni toivon Iloista joulun aikaa ja  uuden vuoden taikaa!

Lisäksi haluan jakaa kolme runoa kolmelta kirjailijalta Eino Leinolta, Mika Waltarilta ja Aale Tynniltä!
Hyvää Jouluaikaa!


Pidän  joululomaa  ja kirjoitan  blogiini  seuraavan kerran maanantaina 2.1.2012. Käyn toivottamassa jouluja Viroon ja Venäjälle.


Mikko Lund



Rauha

Mitä on nää tuoksut mun ympärilläin?
Mitä on tämä hiljaisuus?
Mitä tietävi rauha mun sydämessäin,
tää suuri ja outo ja uus?

Minä kuulen, kuink' kukkaset kasvavat
ja metsässä puhuvat puut.
Minä luulen, nyt kypsyvät unelmat
ja toivot ja tou'ot muut.

Kaikk' on niin hiljaa mun ympärilläin,
kaikk' on niin hellää ja hyvää.
Kukat suuret mun aukeevat sydämessäin
ja tuoksuvat rauhaa syvää.

Eino Leino


Joulu

Joulu, se on kuusenneulasten
ja sammuvien kynttilöiden tuoksua
ja hiljaista, onnellisen säikähdyttävää rakkautta

ja lahjoja
ja unta, jossa kasvoja hipovat enkelin siivet.

Me katselemme valaistuja ikkunoita
ja laskemme kynttilöiden pieniä liekkejä ja avaamme hitaasti
kirjoja jotka joskus luetaan ja unohdetaan.

Ja jossain ajatusten keskellä
nukkuu lapsi
joka kantaa kaikkien unelmien kohtaloa
pienissä käsissään
ja lempeitten juhtien huuruinen hengitys lämmittää häntä
pimeässä.

Mika Waltari



Torni virrassa

On syvä kuusen vihreys,
heleät liekit kynttiläin.
omenain painon kantaen
taas oksa taipuu,
ja kuusen alta
jo tonttu viittoo ja
nyökkää suippolakkipäin.
Salaisuus, ihme joulun
- en tiedä,
ymmärränkö sen.
Lymysi tonttu aina,
ei tiennyt, näinkö vaiko en.
vain viittaus ja liike -
hyvyyden, valon, lämmön
tajusin heltyen.
Etäällä tähti kiertää,
kimaltaa korkealla kuu.
Valaise lempeästi
nyt maata, joulupuu !
Suo lohdutus ja lämpö
valojen pienten, tuikkivain.
Kumarru, oksa nöyrä,
iloa kannattain.

Aale Tynni: Torni virrassa





Ei kommentteja: