Riihimäen kaupunginjohto vähät välittää
tarkastustoimen uskottavuudesta
Kunnan tarkastustoimen ulkoinen uskottavuus ja kansalaisten
luottamus on tarkastustoimen asiamukaisten tehtävien suorittamisen varassa.
Riihimäellä kaupungin johto vaarantaa tehtävien asianmukaisen suorittamisen ja
uskottavuuden sillä, että kaupungin johto on osoittanut tarkastuslautakunnan
sihteeriksi kaupungin sisäisen tarkastajan, joka on suoraan kaupunginjohtajan
alainen ja raportoi hänelle. Sisäisen tarkastajan mies on samanaikaisesti
kaupungin rakennustarkastaja ja rakennusvalvontayksikön päällikkö. Olen
katsonut, että kyseessä on laiton tilanne. Selvää on, että asiaa harkitaan
erityisesti siltä pohjalta, miltä asia näyttää. Olen kannellut asiasta
valtioneuvoston oikeuskanslerille.
Riihimäen kaupunginjohdon suhtautumista asiaan kuvaa se, että
minkäänlaista korjaavaa toimenpidettä ei ole asiassa tehty. Vuosi olisi ollut
aikaa korjata asia. Mutta kaupunginjohto vähättelee asiaa ja näyttää
odottavan oikeuden ja oikeuskanslerin ratkaisua.
Kaupunginjohto on aikaisemminkin vähätellyt mm. Hämeenlinnan
hallinto-oikeuden päätöstä poistosuunnitelmasta ja KHO:n päätöstä
tilinpäätöksestä. Kaupunki on tietoisesti ja tarkoituksellisesti kaunistellut ja
vääristellyt tilinpäätöstä.
Tarkastuslautakunnan tulee noudattaa hyvää
tilintarkastustapaa. Riippumattomuus on siinä keskeinen normi.
Tarkastuslautakunta on toiminnastaan vastuussa vain valtuustolle.
Tarkastuslautakuntien asema tulee hyvin esille Erkki Vuorisen kirjoituksista( Erkki
Vuorinen: Tarkastuslautakuntien asema ja tehtävä, Audiator AB 2000 ja
Tarkastuslautakunta sisäänajosta tositoimiin, Pori 2005. “Hyvä
tilintarkastustapa on joukkonormi, joka syntynyt alalla vakiintuneiden
työtapojen, säädösten ja alan järjestöjen suositusten ja tilintarkastuksen
tulosten käyttäjien vaatimusten pohjalta.” Vuorisen mukaan kaikenlainen
“tilintarkastajan toiminnan rajoittaminen on hyvän tilintarkastustoiminnan
vastaista.”
Riihimäellä kaupungin toimintakulttuuri on ollut
integroitunutta ulkoisen ja sisäisen tarkastuksen kohdalla. Tilivelvollisten
toiminnan itsenäinen ja riippumaton arviointi ei ollut edellisen
valtuustokauden lopussa mahdollista. Kaupunginjohto päätyi pitämään
tarkastuslautakuntaa johtavien päättäjien sylikoirana. Sen takia käynnistin
oikeustoimet, joihin ei ole vieläkään saatu ratkaisua. Kansalaisen oikeusturvaa
loukkaa tarkastustoimen riippumattomuuden ja uskottavuuden vaarantaminen. Sitä
loukkaa myös jo näinkin pitkät oikeuden käsittelyajat!
Mikko Lund
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti