lauantai 22. joulukuuta 2012

Hyvää Joulua ja Uutta Vuotta 2013!

Hyvää Joulua ja Uutta Vuotta 2013!
 
Minulla on vuosien aikana muodostunut sellainen tapa, että jouluna luen kasan kirjoja. Niitä on tullut lahjaksi. Olen ostanut niitä myös itse. Joka tapauksessa olen tykännyt lukea ja nauttia kirjallisuudesta. Nytkin minulla on kassillinen kirjoja. Yksi kirja tarttui matkaan, en tiedä mistä. Pappi ja kirjailija Jaakko Heinämäki on kirjoittanut kirjan “ Taskuetiikka”. Se ei ole mikä tahansa kirja.
Heinämäki kysyy elämän peruskysymyksiä: mikä on hyvää ja mikä pahaa? Kirja antaa vastauksen siihen, mistä tietää, mikä on oikein ja mikä väärin. 
 
Heinämäen mukaan kukaan ei tarkoituksellisesti tee pahaa. Etiikassa on kysymys tulkinnoista ja valinnoista. Vastausta ei tule raamatusta tai yleensä ihmisen ulkopuolelta. Meidän on itse ratkaistava hyvän ja pahan ongelma.
 
Raamattu ei ole luotettava etiikan lähde. Sieltä ei löydy yhtä vastausta. Se vilisee ristiriitaisuuksia. Yhdessä kohdassa sanotaan sitä ja toisessa kohtaa tätä. Heinämäen mukaan esimerkiksi avioero kielletään yhdessä paikassa ja toisessa sallitaan.
 
Kirja on ajatuksia ja pohdintaa synnyttävä teos. Se soveltuu hyvin omien periaatteiden filosofiseen pohdintaan. Huomaan, että pidän kirjan kirjoittajan pohdiskelusta.
 
Onneksi tulee joulu ja on aikaa lukea. Minulla on paljon lukematta jääneitä kirjoja. Tänä aikana ihmisen velvollisuus on pohtia ihmistä, mutta myös yhteiskuntaa ja maailmaa. 
 
Pidän joulu- ja lukuloman.
Mikko Lund

Ei kommentteja: