Riihimäen kriisitietoisuus ei ole vieläkään
herännyt
Kaupungin ensi vuoden
budjetilla olisi pyrittävä määrätietoisesti KAUPUNGIN TOIMINTOJEN KESTÄVÄN
RAHOITUSTASAPAINON SAAVUTTAMISEEN. TÄHÄN KUULUU MYÖS HUOMATTAVAN SUURTEN
KONSERNIVELKOJEN HALLINTA. YLEISPERUSTELUISSA EI OLE NIIDEN TUOTTAMAA RISKIÄ
KAUPUNGIN TALOUTEEN ARVIOITU!
Kaupunki ilmoittaa aivan oikein, että
taloussuunnitelman lähtökohtana on saada kaupungin talous tasapainoon
taloussuunnittelukaudella 2013 - 2015. Esitettävät luvut eivät valitettavasti
tue tätä tavoitetta. Kaupunginhallitusta ei näytä
velka eikä sen lisääntyminen pelottavan. Kaupunginhallituksen taloudellinen
tilannetaju näiden budjetin lukujen valossa tarkoittaa sitä, että Riihimäki
siirtää investointinsa tulevien sukupolvien maksettavaksi. Se on politiikkaa
VAARALLISEN KORKEALLA RISKITASOLLA JA TULEVIEN VERONMAKSAJIEN KUSTANNUKSELLA.
Investointimenot ovat yhteensä 7.9 miljoonaa
euroa. Kaupungin lainamäärä kasvaa 2,8
miljoonaa ja on vuoden lopussa 106,5 miljoonaa euroa eli 3601
euroa/asukas.
Velkaantuminen lisääntyy. Velkamäärä on vuoden
2014 lopussa 116,7 miljoonaa ja vuonna 2014 122,6 miljoonaa euroa eli 4061
euroa/ asukas. Suomen kuntien keskimääräinen velka on vuonna 2011 2037 euroa
asukas. Hyvinkään velka 1761, Hämeenlinnan 2600, Hausjärven 2566 ja Lopen 2166
euroa asukas.
Verotuloiksi arvioidaan 110,1 miljoonaa euroa.
Siitä kunnallisvero 97,2 miljoonaa, yhteisövero 6,2 miljoonaa ja kiinteistövero
6,7 miljoonaa euroa. Kaupunki arvioi verotulon nousevan 118,8 miljoonaan vuonna
2014. Tulot on arvioitu PERUSTELEMATTA yläkanttiin.
Vuosikate olisi vuonna 2013 6,2 miljoonaa,
vuonna 2014 4,5 miljoonaa ja 2015 4.9 miljoonaa euroa. Poistot ovat yksin jo
lähes vuosikatteen suuruiset tai suuremmat. Vuonna 2013 4.9 miljoonaa euroa 2014
5,2 miljoonaa ja 2015 5.5 miljoonaa euroa. POISTOILLA KIKKAILU JATKUU? Kaupunki
turvautuu syömävelkaan!
Kaupunginhallitus
esittää, että jäähalli ja paloasema toteutetaan erillisinä järjestelyinä.
Paloasema toteutetaan kiinteistöosakeyhtiömuotoisena hankkeena. Jäähalli
toteutetaan erillisen osakeyhtiön kautta edellyttäen, että siihen saadaan
valtionavustus. Hankkeiden vaatimat kaupungin rahat on budjetoitu VARSIN
epämääräisesti. LAIN MUKAAN BUDJETOINNIN PITÄÄ PERUSTUA TODELLISIIN MENOIHIN JA
TULOIHIN. HANKKEET OVAT VIELÄ JÄSENTYMÄTTÖMÄT EIKÄ NIIDEN TODELLISIA
MENOVAIKUTUKSIA TUNNETA, JOTEN NIIDEN BUDJETOINTI ON VIELÄ SUORASTAAN ENNEN
AIKAISTA?
Todellinen
kysymys nousee siitä, mikä on kaupungin rahoituksen lopullinen suuruus. Emme
todellakaan tiedä, paljonko kaupungin rahaa joudutaan niihin lopulta
pumppaamaan. Jäähalliyhtiön osalta on suuri ja vaativa kysymys saada siitä
kannattavaa. Tässä taloudellisessa tilanteessa olisi ollut viisainta siirtää
kummankin hankeen toteutusta kaksi vuotta eteenpäin. Investointiohjelmaa olisi
pitänyt muiltakin osin arvioida kriittisemmin ja siirtää hankkeita odottamaan
parempia aikoja, sillä kaupungin talous ei kestä yhtään lisää
velkaa.
Asiaan on kyllä
kiinnitetty huomiota. Aamuposti 26.11.2011 kertoi puolestaan talousjohtaja
Aila Yliojan suulla, että "Riihimäen velkamäärä on jo kipurajalla" ja että
"näin ei voida jatkaa". "Velkamäärämme on nyt niin suuri, että mielestäni se ei
voi enää nousta", sanoo Ylioja. Ja artikkeli ei vielä kosketellut kaupungin
velkoja ja riskejä kunnallisissa yhtiöissä.
Velkakannan
päälle on vielä miljoonaluokan maksamattomat kuntayhtymien alijäämät, joita
siirrellään tulevien vuosien rasitukseksi. ESIM. KESKUSSAIRAALA PYÖRII
MIINUSKASSAN JA LYHYTAIKAISEN VELAN VARASSA JA TASEESSA ON LAIMINLYÖTYJÄ
KUNTAOSUUKSIA YLI 14 MILJOONAA. TERVEYSKESKUSKUNTAYHTYMÄKIN ON
ALIRAHOITTEINEN.
Miten on
mahdollista, että kaupunginhallitus jättää vuodesta toiseen huomiotta kaupungin
vakavan talouden tilan, vaikka Euroopan ja koko maailman taloustilanne on
suorastaan sekaisin, josta voi seurata korkokannan kasvun lisäksi mitä hyvänsä.
ODOTELLAANPA VAIN HALLITUKSEN KEVÄTTARKASTELUA - EI OLE VAIKEAA ARVATA, ETTEI
VALTIONOSUUKSISSA TULE OLEMAAN MYÖNTEISTÄ NOUSUKEHITYSTÄ. VALTIO LAINAA NYT
VUOSITTAIN SAMAN VERRAN KUIN SE MAKSAA VALTIONOSUUKSIA KUNNILLE, N. 8,5
MRD?
Aika varmaa on,
että velkojen korko tulee nousemaan, ja se tulee saamaan sekaisin monen kunnan
taloussuunnittelun. Kaikki talousympäristössä esiintyvät viestit kehottavat
varautumaan vaikeuksiin, vaikeutuvaan rahoitustilanteeseen. Korot menopuolella
ja riskit konsernissa ja taantuman näkymä tulopuolella ovat kuin "miekka
valtuuston ja talousjohdon harteilla".
Totean, että
Riihimäen tarkastuslautakunta on tällaisesta mahdollisuudesta varoittanut, mutta
kaupungin virkajohto ja kaupunginhallitus ei ole halunnut varoituksia kuulla. Jo
vuonna 2010 vaadin kaupunginvaltuustossa kaupunginhallitukselta konkreettisia
tekoja velan lyhennysohjelmasta. Se ei virkamiehille ja kaupunginhallitukselle
silloin sopinut.
Tässä
taloustilanteessa on aivan välttämätöntä, että tuleva kaupunginhallitus tulee
laatimaan velkaantumisen lyhennysohjelman tavoitteineen ja aikatauluineen. Tässä
tilanteessa on myös välttämätöntä, että tammikuussa remmiin astuva uusi
valtuusto käsittelee ja / TEKEE TARPEELLISET MUUTOKSENSA SEKÄ hyväksyy
talousarvion. AIHEELLISTA OLISI, ETTÄ SIITÄ TEHTÄISIIN JO NYT VALTUUSTON PÄÄTÖS
JA ANNETTAISIIN MÄÄRÄYS, ETTEI NYT HYVÄKSYTTÄVÄÄ TALOUSARVIOTA TOTEUTETA MUIDEN
KUN KÄYTTÖMENOJEN JA TEKNISEN INFRASTRUKTUURIN INVESTOINTIEN OSALTA? Minusta on
välttämätöntä karsia investointiohjelmaa JA SEN PÄÄTÖKSENTEOSSA ON UUDEN
VALTUUSTON OLTAVA MUKANA. TALOUDEN VAKAUTTAMISEN LINJAAN ON AIKAANSAATAVA UUDEN
VALTUUSTON SITOUTUMINEN. SELLAINEN KONSENSUS KAUPUNGISSA ON TÄRKEÄ POLIITTINEN
TAVOITE.
Kuntaliiton
asiantuntijat ovat varoittaneet , että "taantuma voi romahduttaa verotulot".
Olen aika varma siitä, että näin tulee tapahtumaan. Tällä menolla Riihimäki
ajautuu kriisikunnaksi!
Riihimäen valtuusto päättää talousarviosta tänään.
Mikko
Lund
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti