Miten Riihimäen kaupunki voisi lisätä uskottavuutta ja
luottamusta talouden hoidossa?
Riihimäen kaupunki täyttää taloudessaan jo useimmat
kriisikuntakriteerit. Kaupunki on investointikyvytön ja ylivelkaantunut.
Investointien omarahoitus on epätervettä. Kaupunki lisää koko ajan velkaansa.
Kaupungin tarkastusjärjestelmän kansalaisuskottavuus on koetuksella laittomaksi
todettujen menettelyjensä vuoksi.
Riihimäen tarkastuslautakunnan puheenjohtaja yllätti viime
valtuustossa ehdottaessaan tarkastuslautakunnan roolin nostamista. Tähän
päästäisiin hänen mukaansa siten, että lautakunnan jäsenet olisivat kaikki
valtuutettuja. AJATUS on sinänsä kannatettava, mutta ei ratkaise uskottavuus- ja
luottamuskysymystä.
Tarkastuslautakunta tarvitsee jäseniä, jotka ymmärtävät
asemansa riippumattomuuden. Se ei ole poliittisen juoksupojan asema. Jäsenellä
pitäisi olla itsenäistä tahtoa ja kykyä analysoida kaupungin talouden tilaa
ja arvioida hallinnon toimintaa.
Lautakunnan toimintakulttuurissa ulkoinen ja
sisäinen tarkastus on ollut edellisellä vaalikaudella ajautunut kaupunginjohdon
ja virkamiesten kontrollin alaiseksi, suorastaan virkamiesten kontrollin
kohteeksi. Tilivelvollisten toiminnan itsenäinen, riippumaton ja ulkopuolista
uskottavuutta nauttiva arviointi on näissä olosuhteissa mahdottomuus.
Puheenjohtajan tehtävä on huolehtia siitä, ettei lautakunta ole kaupungin
johtavien virkamiesten “sylikoira”.
Kaupungin johto ja johtavat luottamushenkilöt ovat vuodesta
toiseen julkisuudessa ja valtuustossa kaunistelleet ja vältelleet kertomasta
talouden jatkuvasti heikentyviä tunnuslukuja. Se todistaa tietoista tahdon
suuntaa tilinpäätöksiä laadittaessa ja niitä käsiteltäessä eri vaiheissaan
kaupungin toimielimissä.
Hämeenlinnan hallinto- oikeuden ja KHO:n kumoavien
valtuuston päätöksen jälkeen kaupungin johdon toimet näkyivät päätösten
vaikutusten vähättelynä ja kiistelynä tarvittavista korjaavista
toimenpiteistä.
Kiista poistojen oikeellisuudesta jatkuu hallinto-
oikeudessa, koska edelleenkin niitä rahoitettavana menoeränä pyritään
talousarviossa ja tilinpäätöksessä alentamaan ja manipuloimaan tilinpäätöksiä.
Esitin tarkastuslautakunnan puheenjohtajana jo vuoden 2009 JA 2010
tilinpäätöksiin kohdistettavaa poistojärjestelmän erityistilintarkastusta.
Tällä kaupunki olisi voinut palauttaa tilinpidon uskottavuutta
kaupunkilaisten silmissä.
Omakohtaiset karvaat kokemukset osoittavat, että tarpeen on
korostaa tarkastuslautakunnan itsenäisyyttä ja riippumattomuutta sekä jäsenten
henkilökohtaista osaamista. Sen tulisikin olla kaupungin
tilintarkastuskulttuurin kehittämisen ykkösasia. Ratkaisu on puolueiden käsissä,
kun ne nimeävät ehdokkaansa tarkastuslautakuntaan. Riihimäen
tilinpidossa ja tilintarkastuksessa on ollut menettelyjä, jotka ovat johtaneet
myös rikostutkinnan käynnistymiseen. Laki edellyttää hyvää kirjanpito- ja
tilintarkastustapaa ja sen loukkaamisesta voi seurata rikosoikeudellinen vastuu.
Se on hyvä tulevien tarkastuslautakuntien puheenjohtajien ja jäsenten sekä
esittelevien virkamiesten tiedostaa.
Näin ollen korostan tarkastuslautakunnan riippumattoman aseman
ja itsenäisen arvioinnin kunnioittamista ja tärkeyttä veronmaksajien kannalta.
Vain tätä kautta kuntahallinnon tilivelvollisuuden katu-
uskottavuus voi toteutua.
Mikko Lund
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti