Keskustelua kuntauudistuksesta
Kuntauudistuksesta käyty keskustelu on ollut
pinnallista ja vähäistä. Nyt olisi paikallaan avata asiasta pohdiskelevaa
kirjoittelua. Kunnanvaltuustot joutuvat ensi vuonna tekemään konkreettisia
päätöksiä asiasta. Valtuustot joutuvat ratkaisemaan, kenen kanssa
kuntaliitosselvitykset käynnistetään ja minkälaisia uusia kuntia maahan
saadaan.
Riihimäellä muutama valtuutettu on kirjoittanut asiasta,
mutta muuten julkisuutta on hallinnut syvä hiljaisuus. Jo muutaman kirjoituksen
pohjalta näyttää siltä, että kannat eroavat toisistaan ei vain eri puolueiden,
vaan myös samankin puolueen sisällä.
Kaupunginvaltuutettu Eija Aittola (kok) ja Esko Nummela
(sd) ovat edustaneet samantyyppistä suhtautumista. He ovat kannattaneet
kolmen kunnan Riihimäen, Hausjärven ja Lopen kuntien liitosta.
Kaupunginvaltuutetut Jorma Heikkilä ( kok) ja Mikko Lund (sd) ovat kannattaneet
neljän kunnan liitosta.
Riihimäellä on vain muutama valtuutettu, jotka kirjoittavat
käsittelyyn tulevista tai olleista asioista. Nyt keskustelu kuntauudistuksesta
on enemmän kuin paikallaan, kun valtuutettujen pitää muodostaa asiasta kunnan
käsitys.
Hyvinkään ja Riihimäen seuduilla selvitettiin vuonna 2007
Hyvinkään, Riihimäen, Hausjärven ja Lopen yhdistymisen
edellytyksiä.
Kauko Arosen raportti yhdistymisen edellytyksistä osoitti,
että neljän kunnan yhdistymisen hyödyt ovat suuremmat kuin haitat. Hyötyjen
saaminen menosäästöinä ja taloudellisina tuloina edellyttää taitavaa
yhdistymistä eli tulo- ja menopuolen hyötyjen kokoamista. Pentti Meklin
osoitti menotalouden kehittämispotentiaalia koskevassa selvityksessä, että
kuntaliitoksella tavoiteltavat suuruuden edut ilmenevät mm.
- parempana alueellisena kehityksenä (alueen käyttö,
vetovoimaisuus ja elinkeinopolitiikka)
- parempana rahoituspohjan kehityksenä
- kuntien menojen ja palvelutuotannon tehokkuuden
paraneminen.
Meklinin mukaan kuntaliitos tarjoaisi edellytyksiä hillitä
erilliskuntia paremmin menojen kasvu ja varmistaa alueen väestölle kuntapalvelut
kohtuullisella verotuksella. Kuntaliitos tarjoaisi mahdollisuuden uuden
johtamisjärjestelmän kehittämiseen, suurten investointien ja hankintojen
tarkoituksenmukaiseen rakentamiseen sekä monipuolisempien ja parempien
palvelusten tarjoamiseen kuin yksittäinen kunta.
Kuntaliitos ei tuolloin edennyt, kun alueen kunnanjohtajat
torppasivat hankeen. Kunnanjohtajat eivät ajatelleet alueen tai kuntien etua,
vaan oman virkapallin säilyttämistä. Asia kuvaa myös alueen
kunnallispoliitikkojen tasoa. Näistä ei ollut kyseenalaistamaan virkakunnan
heikkoja esityksiä kunnissa.
Kataisen hallitus on ottanut tavoitteekseen muodostaa maahan
elinvoimaiset kunnat. Uudistuksen tärkein kriteeri on elinvoimaisen
kuntarakenteen muodostaminen. Jokaisen kunnan on pohdittava tätä.
Kysyin kaupunginvaltuutettu Esko Nummelalta Aamuposti-
lehdessä (11.12), miten ja millä tempulla kolmesta
kunnasta eli Riihimäestä, Hausjärvestä ja Lopesta saadaan elinvoimainen kunta.
Nummela on aktiivisesti kirjoittanut ja ajanut kolmen kunnan mallia. Siitä ei
saada kokoon kuin kolmen velkaisen kunnan liitos, joka merkitsee “velkavankien
liittoa”.
Neljän kunnan liitos on uusi ja suuri mahdollisuus yhdelle
suurelle.
Sen takia on tunnustettava tosiasiat on muodostettava uusi
neljän kunnan Hyri- kaupunki, joka lähes 100 000 asukkaan keskuksena olisi
elinvoimainen ja vetovoimainen keskus.
Haluan elinvoimaisuuden ohella pitää
esillä vetovoimaisuutta, joka vastaa kansalaisten ja yritysten
kiinnittymishaluun paikkakunnalle. Vetovoimaisuutta tarvitsemme voittaaksemme
kilpailun yrityksistä ja työpaikoista sekä koulutetuista ja innovatiivista
kaupunkilaisista. Tulevaisuuden tutkijat korostavat kehityksen edellytyksenä
luovia kaupunkilaisia, jotka pystyvät vastaamaan tulevaisuuden moninaisiin
haasteisiin.
Mikko Lund
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti