Yleiskaavatyö tärkein asiakirja
Riihimäen käänteen hallinnan saavuttamiseksi
Riihimäellä on käynnistynyt yleiskaavan uudistaminen. Vihdoinkin! Voimassa oleva kaava on hyväksytty vuonna 1997. Se on auttamattomasti vanhentunut. Yleiskaavan uudistaminen olisi pitänyt aloittaa jo 2000- luvun alussa eikä vasta vuonna 2013. Tätä puutetta on korjattu sittemmin kasvusuuntavertailulla ja osayleiskaavoilla, mutta se on johtanut kaupunkisuunnittelun ja – kehityksen kriisiytymiseen ja ylimääräisiin hallitsemattomiin kustannuksiin. Ensimmäinen yleisötilaisuus pidettiin yleiskaavasta 13.11. Pohjolanrinteen koululla ja muita tilaisuuksia tulee myöhemmin ensi kevättalvena. Ongelmana on kaupunginvaltuuston ja kaupunkilaisten välinpitämättömyys ja passiivisuus! Se ei lupaa hyvää käänteen hallinnan saavuttamiseksi!
Riihimäellä on käynnistynyt yleiskaavan uudistaminen. Vihdoinkin! Voimassa oleva kaava on hyväksytty vuonna 1997. Se on auttamattomasti vanhentunut. Yleiskaavan uudistaminen olisi pitänyt aloittaa jo 2000- luvun alussa eikä vasta vuonna 2013. Tätä puutetta on korjattu sittemmin kasvusuuntavertailulla ja osayleiskaavoilla, mutta se on johtanut kaupunkisuunnittelun ja – kehityksen kriisiytymiseen ja ylimääräisiin hallitsemattomiin kustannuksiin. Ensimmäinen yleisötilaisuus pidettiin yleiskaavasta 13.11. Pohjolanrinteen koululla ja muita tilaisuuksia tulee myöhemmin ensi kevättalvena. Ongelmana on kaupunginvaltuuston ja kaupunkilaisten välinpitämättömyys ja passiivisuus! Se ei lupaa hyvää käänteen hallinnan saavuttamiseksi!
Yleiskaava
on tärkein kaupungin johtamisen strategiaa ja
toimintaa ohjaava dokumentti. Sen pitää sisältää kansalaisvaikuttamisen ja asukkaiden
mielipiteet sekä kaupunkikehittämisen tahdon suunnan ja
sitä pitää ja voidaan
toteuttaa vain kestävän talouden puitteissa.
Molemmat näkökohdat on
Riihimäellä unohdettu pyörittelemällä mitäänsanomattomia strategialinjauksia
hyvästä kotikaupungista. Kaupungin talous on kriisiytynyt. Kaupunginvaltuuston
pitää tästä syystä ottaa ykkösasiaksi yleiskaavatyön johtaminen ja talouden
vakauden saavuttaminen.
Kaupungin virkajohto
ja kaupunginhallitus on asetettava erityisen kontrollin kohteeksi. Minusta
lähtökohtana voi olla vain "Kriisikunnasta kestävän talouden kuntaan" - jokaisen
arkipäiväisen operatiivisen päätöksenteon johtotähti, ylin toimintaohje. Näin ei
ole tällä hetkellä!
Näin pitäisi olla, mutta
valitettavasti Riihimäen virkamiehet ja luottamushenkilöt
eivät näytä ymmärtävän, miten tärkeästä ja
merkittävästä asiakirjasta on kysymys. Tällaiseen johtopäätökseen voidaan
päätyä valtuuston käsitellessä yleiskaavan osallistumis- ja
arviointisuunnitelmaa 2035. Asiasta käytettiin vain pari valtuustopuheenvuoroa,
joista toinen oli minulta.
Sen takia katse on kohdistettava
kaupunkilaisiin, erityisen tärkeää olisi tavoittaa nuoret, jotka saavuttavat
aikuisuuden 2020- 30- luvulla. Tärkeää on, että he osallistuisivat aktiivisesti
kaavatilaisuuksiin ja että nuorilta kysytään mielipiteitä yleiskaavatyön
hyödyntämiseksi. Erityisesti palautetta pitäisi pyytää Riihimäen lukion ja
Hyrian opiskelijoilta.
Riihimäki elää käännekohdassa. Sen
hallintaa vaikeuttaa kaupungin hallintoympäristön
muutos. Valtion säästöpaineet, valtion vetäytyminen valtionosuuksista ja kunta-
ja soteuudistus. Pallo kunnallisen hyvinvoinnin ylläpitämisestä on
konkreettisesti heitetty valtinhallinnosta valtuutettujen -käsiin! Nyt jos
koskaan tarvitaan politiikan näkemyksellisyyttä - se on myös yleiskaavatyön
lähtökohta!
Riihimäen kaavatyön
heikkoutta ja näkemyksen sekä tavoitteellisuuden puutetta osoittaa se, että
kaupunki ei ole selvittänyt,
minkälaista kuntaa varten yleiskaavatyö tehdään. Pohjaselvitysten tulisi koskea koko Hyri -kaupunkiseutua
joko metropolialueen sisällä tai liepeillä!
Tosi haastavaa on, kun traditiosta puuttuu
niin kolmen kuin neljänkin kunnan yleiskaavallinen yhteistyö ja kuntien
asemointi kilpaileviin kaupunkiseutuihin nähden. Kaikki kunnat ovat optimoineet
menestystään Hyri -alueella keskenään verisesti kilpaillen. Tästä kilpailusta
pitää päästä yhteistyöhön ja liittoutumiseen.
Riihimäen kaupunki on
toiminut monella tapaa virheellisesti. Kaupungin kehitys on perustunut paljossa
sattumaan. Tavoiteltu kehitys ei voi perustua sattumaan, vaan
suunnitelmalliseen ja kokonaisvaltaiseen yleiskaavaan perustuvaan
kehittämistyöhön. Yleiskaava on valtuuston kannalta keskeinen kaupunkia ohjaava
asiakirja.
Kaupunkikehittämisen
virheet ovat tapahtuneet siinä, että toimittu vanhentuneen yleiskaavan mukaan.
Tästä on seurauksena ollut virheelliset väestöennusteet ja koulumitoitukset.
jotka purkautuvat nyt ylimääräisinä kouluinvestointeina eri alueilla. Virhe on
ollut siinäkin, kun jollakin alueella on selvästi todettu yleiskaava
vanhentuneeksi, sitä on paikattu postimerkkikaavoilla, osayleiskaavoilla.
Esimerkiksi Kalmussa
maakuntakaavan ja yleiskaavan kasvusuunta sivuutettiin. Suurella rahalla
ostetulla konsulttiselvityksellä kasvusuuntavertailulla luottamushenkilöt
narutettiin kannattamaan
Kalmua, joka oli suunnitteluperiaatteiden ja lakien vastaisesti syrjässä
yhdyskuntarakenteesta ja tuli samalla hallitsemattoman
kalliiksi. Kalmu oli vahvasti
epärationaalinen ja epätaloudellinen hanke. Mitenkään ei ollut uskallettu
selvittää, miten kalliiksi hanke tulee. Riihimäki on muutenkin ylivelkaantunut
ja investointikyvyttömässä tilassa, joten Kalmua ei pystytä
toteuttamaan.
Ajantasaisen yleiskaavan
puuttumisen seurauksena myös kokonaisuuden ymmärrys on tällöin hävinnyt ja
kadonnut. Tiivistämisen sijasta kaupunkirakenne on lähtenyt hajoamaan. Tätä
todistaa myös keskustassa tapahtunut hajoaminen, keskustan tyhjät
liikehuoneistot. Sen takia yleiskaavan keskeinen lähtökohta on kaupunkirakenteen
tiivistäminen, koska se tulee halvemmaksi kuin
hajauttaminen.
Riihimäellä ei voida
nykytilassa puhua viihtyisästä ja vetovoimaisesta kaupunkikeskustasta.
Kansalaisilla on kuitenkin oikeus hyvään elinympäristöön. Kykenevätkö
Riihimäen kaavasuunnittelijat taikomaan Riihimäen keskustasta viihtyisän ja
vetovoimaisen keskustan?
Se saavuttaminen edellyttää
viihtyisiä toreja, keskustan kävelykatuja ja pyöräteitä palveluineen, kauniita
katunäkymiä ja urbaaneja puistoja.
Kukaan
riihimäkeläinen tuskin haluaa
asua Riihimäellä rumassa kaupungissa! Tämänkin takia kaivataan ja tarvitaan
valtuutettujen ja kaupunkilaisten aktivointia pohtimaan tulevaisuuden
Riihimäkeä!
1. Osallistumis- ja arviointisuunnitelma 2013
2. Tavoitteet ja rakennesuunnitelma 2014
3. Yleiskaavaluonnos 2015
4. Yleiskaavaehdotus 2016
5. Yleiskaavan hyväksyminen 2016
- Näissä kaikissa vaiheissa tarvitaan valtuutettujen ja kaupunkilaisten aktiivisuutta!
Mikko Lund
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti