Onko syyttäjällä liian korkea syytekynnys
puuttua julkisuuden henkilöiden
toimintaan?
Pyysin poliisia tutkimaan,
ovatko Riihimäen kaupungin virka- ja luottamushenkilöt syyllistyneet
tilinpäätöksen vääristelyyn
ja horjuttaneet riippumattoman
tilintarkastuksen asemaa ja siten syyllistyneet rikokseen. Sen takia, että
tarkastuslautakunnan puheenjohtajana puutuin kaupungin tilinpäätöksen
vääristelyyn, minuun kohdistettiin painostusta ja loukattiin
riippumattomuuttani tarkastuslautakunnan
puheenjohtajana.
Ilmiselvä tarkoitus oli saada
minut erotetuksi luottamustoimestani. Jouduin tilintarkastuslain velvoitteen
mukaisesti
riippumattomuuteni
varjelemiseksi eroamaan tehtävästä.
Kantelin asiasta
Valtioneuvoston oikeuskanslerille, joka osoitti kääntymään poliisin puoleen, ja
näin olen saanut siihen mielestäni kelvottoman vastauksen.
Kanta- Hämeen syyttäjäviraston
päätös esitutkinnan lopettamisesta loukkaa minun ohella kansalaisten
oikeusturvaa ja oikeusvaltioperiaatetta. Syyttäjän ja poliisin asiassa
käyttämät näennäisperustelut vaivannäöstä, asiantuntemuksen
puutteesta, resurssipulasta ja yleisen edun vaatimuksesta
eivät vakuuta. Ne ovat kuin käsittämätöntä munkkilatinaa oikeusvaltion
parhaimpia
hyveitä ja virkatoiminnan
moitteettomuuden lupauksia vastaan.
Minä luottamushenkilönä olen
ollut tässä asiassa todellisen oikeusturvan tarpeessa. Silti olen lunastanut
kaupunkilaisten luottamuksen ja jatkan kaupunginvaltuustossa.
Kaupunkilaiset ovat kokeneet
vahvaa epäluottamusta ja uskottavuuden puutetta kaupungin hallintoon ja
talouteen erityisesti sen jälkeen, kun Hämeenlinnan hallinto-oikeus ja KHO
kumosivat Riihimäen kaupungin poistopäätöksen ja tilinpäätöksen. Asiassa on
esittelevien virkamiesten ja luottamushenkilöiden toimesta virkavelvollisuuden
vastaista toimintaa. Sen takia pidän tärkeänä asian kaikenpuolista ja
perusteellista selvittämistä.
Syyttäjäviraston ratkaisun
perusteella syntyy pikemminkin epäily kansalaisten yhdenvertaisuuden
puutteesta. Julkisuuden henkilöiden, kaupunginjohtajan ja kaupunginhallituksen
toimintaan puuttumiseen näyttää olevan ns. syytekynnys, jota syyttäjän on vaikea
ylittää ja joka määräytyy julkisuuden mukaan. Juuri senkin takia asiassa
tarvitaan puolueeton poliisitutkinta.
Kanta- Hämeen syyttäjäviraston
päätöksen perustelut esitutkinnan lopettamisesta
ovat virheelliset. Sen takia pidän tärkeänä asian kaikenpuolista ja
perusteellista selvittämistä.
Jutussa on syytä epäillä esittelevien virkamiesten ja
kaupunginhallituksen syyllistyneen virkavelvollisuuden rikkomiseen ja
tarkastuslautakunnan jäsenten provosoimiseen ja aloitteeseen puheenjohtajan
erottamiseksi. Näyttö perustuu asiakirjoihin. TAUSTALLA ON erityisesti kaupungin
poistojärjestelmään ja tilinpäätöksiin vuodesta 2009 alkaen tähän päivään saakka
kohdistuneet tilikikkailut. Yleinen etu on vahvasti läsnä. Ja meno jatkuu,
sillä aivan äsken 11.11.2013 § 125 Riihimäen kaupunginvaltuustossa tehtiin
tilinpäätöstä manipuloiva näennäiskauppa, jossa kaupungin maata myytiin
ylihintaan Etelä- Mattilan teollisuusalueelta kaupungin omistamalle yhtiölle Kaupassa on kysymys kaupungin
tilinpäätöksen järjestelystä, jolla kuluvan vuoden tuloja lisätään 2,4 miljoonaa
euroa ja pienennetään alijäämää.
TAPAHTUNUT OPERAATIO ON selkeä osoitus kirjanpitolain
vastaisesta tilinpäätös- ja talouskulttuurista. Se on jatkunut vuodesta 2009
alkaen ja jatkuu edelleenkin sekä poistojärjestelmän että taseen omaisuuteen
kohdistuvilla järjestelyillä. Siksi korostan asian tärkeää yhteiskunnallista
merkitystä ja pyydän, että valtakunnansyyttäjä määrää asiassa tarpeellisen
tutkinnan, jossa tulen aineistoon osoittamaan myös tämän tapauksen jälkeen
tehdyt tasemanipulaatiot.
Mikko
Lund
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti