PISA-tutkimuksen jälkeen romahdus
Suomalaisnuorten lukutaito, matematiikan osaaminen sekä luonnontieteiden osaaminen on ollut PISA -tutkimusten mukaan yleisen kiittelyn ja hymistelyn ansaitsevaa huipputasoa. Lukutaidossa suomalaisoppilaiden keskiarvo oli vuoden 2009 tutkimuksessa kolmanneksi paras OECD:n ulkopuolisen Shanghain sekä Korean jälkeen. Matematiikan osaamisessa Suomen keskiarvotulos oli OECD-maista toiseksi paras ja kaikista osallistujista kuudenneksi paras.Luonnontieteiden osaamisessa suomalaisnuorten tulos oli Shanghain jälkeen toiseksi paras.
Suomalaisnuorten osaaminen ei todellisuudessa taida olla
kuin korkeaa Itä-Eurooppalaista tasoa. Helsingin yliopiston tutkimus paljasti
karusti, että yhdeksäsluokkalaisten oppiminen ja oppimismotivaatio ovat
pudonneet OECD- maiden vertailussa keskitason alapuolelle. Tulokset ovat
laskeneet selvästi kymmenen vuoden aikana. Ylhäältä on tultu alas.
Sittemmin suomalaiseen koululaitokseen on kohdistettu isot säästöt, joilla on varmasti vaikutusta tuleviin tuloksiin. Niistä saamme tietoja seuraavissa tutkimuksissa.
Suomen tulevaisuutta on pyritty rakentamaan koulutuksen varaan. Onko se ollut väärä valinta? Onko se ollut kurottamista kuseen, mutta kapsahtamista katajaan?
Tytöt näyttävät edelleen pärjäävän peruskoulussa poikia paremmin. Kuitenkin tyttöjen ja poikien motivaatio koulunkäyntiin on laskenut tasaista tahtia. Koulutus ei enää tarjoa innostavia näköaloja sosiaalisesta noususta ja yhteiskunnallisesta menestyksestä.
Koulu on yhä useammalle koululaiselle samantekevää ajan täytettä. Päivähoitopaikka tulevaisuuden toivoille ja yhteiskunnan tarpeettomille.
Ehkä tarvisimme kiireesti keskustelun koulun tulevaisuudesta.
Mikko Lund
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti