Ministeri Henna Virkkusella (kok) ISO
ONGELMA
Poliittinen ohjaus on joskus yhtä vaikeaa kuin narulla
työntäminen. Hallitus ja erityisesti kuntaministeri Henna Virkkunen ovat saaneet
kokea sen hyvin henkilökohtaisesti. Kuntauudistuksen kokoon juokseminen on
vaikea ja vaativa tehtävä. Ministeri Virkkunen on tyytymätön ministeriöiden
ehdotuksiin tai niiden puuttumiseen siitä, miten kunnilta voisi vähentää
tehtäviä tai velvoitteita miljardin euron edestä.
"Kunnilla on yli 550 lakisääteistä tehtävää. Ajattelin, että siellä olisi jotain, mistä voitaisiin luopua", ministeri valittelee Helsingin Sanomissa.
Ministeriöt toimittivat perjantaiset ehdotuksensa sen jälkeen, kun edelliset ehdotukset oli katsottu hallituksessa riittämättömiksi.
Todella käsittämätöntä venyttelyä ja suoranaista kurittomuutta ministeriöiltä ja niiden virkamiehiltä, mutta myös hallitukselta, joka ei näytä pitävän järjestystä maassa. Ministeriöitä koskee hallinnon lainalaisuus ja virantoimitusvelvollisuus. Kun hallitus antaa tehtävän, se on ministeriöissä täytettävä parhaan ymmärryksen mukaan. Siihen ei ole sen ylitse menevää harkintavaltaa.
Mitä hallitus aikoo tehdä tämän jälkeen? Ministeriöt eivät toteuttaneet selvää virkamääräystä. Miten kunnilta voisi vähentää lakisääteisiä tehtäviä ja velvoitteita? Ehdotuksia tuli niukasti. Ei kai hallitus aio tätä sivuuttaa. Eikö tässä ole paikka jo ihan kurinpitotoimille?
Hallitus on asiassa ratkaisijan paikalla. Tehtäväksiannon suorittamisen laiminlyönti on kurittomuutta. Mutta asia tuo esiin myös paljossa ministeriöiden epäonnistumisen virkamiesten rekrytoinnissa. Ministeriöissä ei ole virkamiehiä, jotka tietäisivät, mikä on kunta ja mitä ne tekevät. Rekrytoinnissa on saatu teoriaherroja tai naisia, mutta hyvin harvalla on kuntakokemusta. Muistan kuinka maaherra Risto Tainio niin monessa yhteydessä kiinnitti huomiota ministeriöiden virkamiehiin, jotka eivät ymmärtäneet valtion aluehallintoa ja kuntalaitosta. Mitä enemmän olen tavannut ministeriöiden virkamiehiä, sitä vakuuttuneempi olen edelleen asiasta ja lämmöllä muistan entistä esimiestäni, jolla oli oivallusta ja ymmärrys paikallaan.
Kysymys taitaa siis lopulta olla klassisesta virkamiesten osaamattomuudesta. Jos ei ole koskaan virkatoimissa edes käynyt kunnassa, miten siinä nimeää jonkun tehtävän lopetettavaksi. Tässä mielessä hallitus on arvioinut tehtäväksi antamisen väärin. Sokea kanakin osaisi ehkä paremmin nokkia lopetettavat tehtävät kuin ministeriöiden virkamiehet.
Helsingin Sanomien tietojen mukaan suurimmat karsintapaineet ovat sosiaali- ja terveysministeriöllä (STM), koska sen alalla on myös eniten kuntien menoja.
STM:n esityksessä on yksi euromääräisesti merkittävä esitys. Ministeriön mukaan laitoshoidossa olevien yli 75-vuotiaiden osuuden vähentäminen 4,3 prosentista 2 prosenttiin voisi hillitä kustannusten nousua jopa 340 miljoonalla eurolla.
Kansliapäällikkö Päivi Sillanaukeen mukaan ehdotuksen ydinajatus on, että laitoshoidossa ja vuodeosastoilla on tällä hetkellä vanhuksia, jotka voisivat olla myös muualla.Tarkoitus ei ole siirtää vanhuksia laitoksista heitteille, vaan kevyempiin palveluihin.
Ehdotuksessa ei varsinaisesti ole kyse tehtävien vähentämisestä, vaan niiden hoitamisesta toisin kuin nyt.
"On ihan hyödyllistä käydä läpi näitä tehtäviä, mutta ei tämä ole se tapa, jolla säästöjä saadaan", sanoo Sillanaukee.
Kansliapäällikönkin lausuntoon viitaten asiassa ei voi sivuuttaa politiikkaa, kun arvioidaan, mistä tehtävän suorittamisen epäonnistuminen johtuu. Keskustan ollessa hallituksessa eri ministeriöihin nimitettiin paljon keskustalaisia virkamiehiä. On ilmeistä, että keskustalaiset eivät ole varsin innostuneita toteuttamaan hallituksen päämääriä. Tämä on hyvin arka asia, jota tuskin kovin halukkaasti myönnetään.Helsingin Sanomatkin myöntää ministeriöiden ajattelevan, että hallituksen esitys on väärin asetettu.
STM:n ohella toinen merkittävä ministeriö kuntamenoissa on opetus- ja kulttuuriministeriö, jonka kahden liuskan mittaisessa vastauksessa vain viitataan sen ensimmäisellä kierroksella tekemään esitykseen koko koulutusjärjestelmän rahoitusvastuun siirtämisestä valtiolle.
Säästöjen löytäminen on välttämätöntä. Kuntaliiton
pelaaminen oli alle tyylipisteiden. Ministeriö pyysi kuntaliitolta apua,
mutta kuntien etujärjestö ilmoitti, ettei se osallistu peliin. Että sillä
tavalla! Ihmettelen tavattomasti, mihin tätä järjestöä todella tarvitaan.
Tehtävien karsimisella etsittävän miljardin lisäksi
hallitus yrittää löytää kunnista toisen miljardin esimerkiksi tuottavuutta
parantamalla.
Ministeri Virkkunen ja hallitus joutuvat tässä työssä
pakosti valinnan eteen. Valtion velka on lähes 100 miljardia euroa. Säästöjen
kokoon juokseminen on välttämätöntä ja vaatii konkreettisia päätöksiä.
Tiukentaako poliittista ohjausta ministeriöihin ja ottaa
käyttöön tarvittaessa kurinpitotoimet?
Jatkaako karsittavien tehtävien etsintää ja antaa tehtävän
valtiovarainministeriön virkamiehille? Sieltä leikkauslista viimein
löytynee!
Vai luopuuko miljardin säästötarpeen etsimisestä kunnista
ja myöntää epäonnistumisen?
Viimeinen vaihtoehto olisi askel kohti hallitsematonta
kehitystä, joka samalla edelleen kaventaisi hallituksen valinnan
mahdollisuuksia!
Mikko Lund
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti