Miksi tarvitaan viiden kunnan liitos?
Aamuposti kirjoitti Riihimäen valtuuston uutisista ja Jorma
Katilan (kok) ja Mikko Lundin (sd) ehdotuksista, joissa toivottiin
selvitettäväksi viiden kunnan liitos kolmen kunnan sijasta. Aamuposti ei
kuitenkaan kertonut ehdotuksen perusteluita.
Kolmen kunnan liitos on kuntarakennelain vastainen. Siitä ei
tule elinvoimaista ja taloudeltaan kestävää.
Ehdotin asian palautettavaksi uudelleen valmisteltavaksi
kaupunginhallitukselle mm. seuraavilla perusteilla:
Kaupunginhallituksen tulee hakea ministeriöltä kuntajakolain
(478/ 2013) 4 j §:n mukaan erityisen kuntajakoselvityksen toimittamista viiden
kunnan (Hyvinkää, Riihimäki, Janakkala, Hausjärvi, Loppi) kesken.
Perusteena esitin mm. seuraavaa:
- Kolmen kunnan kuntajakoselvityksellä ei saada
elinvoimaista, alueellisesti eheää ja yhdyskuntarakenteeltaan toimivaa
kuntarakennetta, joka vahvistaisi kunnan asukkaiden itsehallinnon
edellytyksiä.
- Sen sijaan viiden kunnan kesken em. tavoitteet voitaisiin
saavuttaa. Sen takaisi suurempi kilpailukyky metropolialueen väestö-, elinkeino-
ja erityisesti tulokehityksestä. Lisäksi näiden kuntien kesken voitaisiin
muodostaa myös yhtenäinen sote- alue.
- Alue on ollut pitkään yhteistä työssäkäyntialuetta, joka on
muodostanut myös valtion aluehallintoviranomaisten aluekehityksen seurannan
seutualueen. Valtiovarainministeriön kuntakartoissakin alue oli samaa
työssäkäyntialuetta.
Lisäksi on todennäköistä, että ministeriö ei hyväksy kolmen
kunnan selvitystä, jossa ei saavuteta uudistuksen ja lain tavoitteita.
Kriisikuntakriteerit ovat melkein kaikilla täyttymässä. Esimerkiksi Lavian kunta joutuu
PORIN kanssa valtion johdattamana erityisselvitykseen kuntaliitoksesta. Entäs sitten, kun Riihimäen kaupungin olisi varauduttava
selvittelyissä vielä naapureiden pelinpolitiikkaan? Jääkö Riihimäen
tulevaisuus muiden armoille?
Laki mahdollistaa
esittämäni erityisen VALTIONEUVOSTON OHJAAMAN kuntajakoselvittämisen
aloittamisen mm. vaikeassa taloudellisessa asemassa olevassa kunnassa.
Pakkoliitoksiin voidaan päätyä kriisikuntien
kohdalla.
KIVIKKOISELTA tuntuu Hyvinkään kahdeksan kunnan hanke. Sen
toteutuminen on enemmän kuin epätodennäköistä monestakin syystä.
Todennäköisesti uudistuksessa palataan lähtöruutuun. Silloin
on ehdotuksellamme käyttöä, vaikka valtuusto ei nyt näköalattomuudessaan sitä
hyväksynyt. Suosiolla kaupunki nyt sopeutuu naapurikuntien sanelemiin ehtoihin
ja heittää neuvotteluvaltin roskikseen. Tästä seuraa turhia lisäkustannuksia
kuntien kurjiin talouksiin ja onhan se häpeäksi, jos tämä vaihtoehto joudutaan
uudelleen esiin kaivamaan!
Mikko Lund
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti