Väärä politiikka on muodostunut tavaksi
Riihimäellä
Väärä politiikka on muodostunut tavaksi Riihimäellä. Siksi siitä on
vaikea irrottautua ja päästä eroon. Riihimäen kaupunginhallitus antoi äskettäin
lausunnon
Kanta-Hämeen 2.
vaihemaakuntakaavan luonnoksesta. Luonnos sisältää yhden uuden ylijäämämaiden
käsittelyyn ja loppusijoitukseen tarkoitetun alueen Parolan pohjoispuolella. Miksi Riihimäen kaupunginhallitus ei ole valvonut ja huolehtinut Riihimäen
kaupunkiin tai seudulle alueellista aluetta ylijäämämaiden varastointia ja
läjitystä varten?
Kuljetusmatka Parolaan on kohtuuttoman pitkä ja siitä aiheutuu turhia ylimääräisiä
kustannuksia. Ylijäämämaata
tulee riittävästi rakennus- ym. töiden yhteydessä.
Riihimäen kaupunginhallitus totesi lausunnossaan, että
Riihimäen seudulle ei ole esitetty seudullista aluetta
ylijäämämaiden varastointia ja läjitystä varten. Riihimäelle tai sen välittömään
läheisyyteen tarvitaan myös varaus alueelle puhtaiden
ylijäämämaiden läjittämiseksi, jotta ylijäämämaiden
kuljetusmatkat eivät kasva kohtuuttoman pitkiksi.
Moottoritie aiheuttaa riihimäkeläisille sietämättömän melukuorman.
Kaupunki ei ole ryhtynyt tarvittaviin
meluntorjuntatoimiin. Tätä on pidettävä suoranaisena saamattomuutena ja laiminlyöntinä kaupunkilaisten
viihtyisyyden ja terveyden huomioimisessa. Ylijäämämaa
antaisi mahdollisuuden rakentaa suhteellisen
halvalla
meluvallit.
Ehdotan, että ylijäämämaa hyödynnetään Riihimäellä ja se
käytetään Herajoella kaavassa mainittujen meluvallien
rakentamiseen moottoritien melua vastaan.
Ehdotuksen toteuttamisesta olisi seuraavat edut:
1.Meluntorjunta saataisiin hoidettua moottoritien vieressä ja siitä
hyötyisivät olemassaolevat asuntoalueet
Herajoki, Kumela,Vasikkahaka,
Parmala, Räätykänmäki.
2. Herajoen 47 hehtaaria voitaisiin hyödyntää asuntotarkoitukseen.
Alueelle saisi sijoitettua omakoti- ja rivitaloja ja
se liittyy ydinkeskustaan.
3. Ylijäämämaan kuljetuksesta Parolan sijasta Herajoelle merkitsisi
huomattavia säästöjä kuljetuskustannuksissa
ja’ - ajassa sekä
kaatopaikkamaksussa. Ekologisen kehityksen periaatteet on hyväksytty
valtuustossa ohjeeksi
kaupunkisuunnittelussa.
4. Se alentaa myös rakennuskustannuksia.
5. Koska maankaatopaikalla tulee olla valvonta, se työllistää
muutaman henkilön.Riihimäen työttömyysprosentti
12%.
Ekologisen kehityksen periaatteet on
hyväksytty kaupunginvaltuustossa ohjeeksi kaupunkisuunnitteluun.
Myönteistä on se, että kaupunginhallitus
myöntää, että Parola on liian etäällä. Kun esittelevä
virkamies, kaupunginjohtaja,
ei selvittänyt esittelyssään maankaatopaikkaa Riihimäelle tai sen
lähiympäristöön, olisi toivonut, että kaupunginhallitus ei
olisi nukkunut, vaan täydentänyt lausuntoaan tältä osin.
Mikko Lund
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti