Miten käy hallituksen velkaantumisen taittamistavoitteen?
Hallitusohjelman keskeinen tavoite on valtion velkaantumistahdin
taittaminen. Valtiovarainministeriön aiemman suhdannekatsauksen mukaan
tavoitteeseen pääsy tarkoittaisi yhteensä kolmen miljardin euron veronkorotuksia
tai leikkauksia. Hallitusohjelmassa veronkorotuksille ja leikkauksille on
asetettu tasajako. Leikkauksien vaikutuksista varoitellaan. Väärin ajoitettuina
ja kohdennettuina leikkaukset ovat tuhoisia. Veronkorotukset syövät puolestaan
eväitä kasvulta.
Keskustan puheenjohtaja Juha Sipilä kunnostautuu esittämällä
leikkaustarpeeksi 8 miljardia euroa. Veroja ei hänen vaihtoehdossaan saa
korottaa, mutta muuta ei hänen vaihtoehdossaan sitten olekaan. Hän ei toisin
sanoin esitä, mistä 8 miljardia revitään. Se on niin iso summa, että vertailun
vuoksi perusterveydenhuollon alasajo "sopeuttaisi"
taloutta neljällä miljardilla, lastenhoidosta saisi 2,7 miljardia ja
ammatillisesta koulutuksesta 1,5 miljardia. Oppositiosta on hyvä huudella ilman
mitään vastuuta.
Asiantuntijoiden
näkemykset taloustoimien suhteen eroavat
suuresti. Siksi ei ole ihme, että hallituksen sisältä löytyy myös näkemysero.
Hallituksen pääpuolueista kokoomuksessa on leikkaushaluja ja sosiaalidemokraatit
pitävät joka tilanteessa kiinni leikkausten suuruisista veronkorotuksista.
Kiista, joka voi jopa kaataa hallituksen. Muitakin eroja löytyy.
Valtiovarainministeri Jutta Urpilainen (sd.) on talven aikana muuttanut
suuntaa. Velkasuhdetavoitetta ei olekaan niin suuri kiire tavoitella.
Hallituskumppani kokoomus älähti. Velkakehitys on käännettävä laskuun
hallitusohjelman mukaisesti, oli kokoomuksen yksipuolinen julistus.
Valtiovarainministeri Jutta
Urpilainen (sd.) uskoo, että valtion talouden sopeutustarve on enimmillään kolme
miljardia euroa. Hän ei kuitenkaan halua arvioida tarkkoja lukuja.– Kyllä se varmasti on maksimissaan kolme, mutta voi olla jopa sen alle, hän sanoi Ylen aamu-tv:ssä torstaina.
Urpilainen sanoo, että täsmällisiä lukuja lasketaan koko ajan valtiovarainministeriössä, ja ne ovat käytössä alkuviikosta, kun hallitus tekee päätöksiä. Hallitus päättää verojen kiristyksistä ja menojen karsimisesta ensi viikon kehysriihessä.
– Mutta sen sanon, että näyttää siltä, että ensi vuoden osalta tarvitaan noin puolentoista miljardin sopeutustoimet. Se on varmaan lähtökohta valmistelulle ja päätöksenteolle ensi viikolle.
Hänen mukaansa tätä tarkoitusta varten tarvitaan sekä veronkorotuksia että menosäästöjä.
Pääministeri Jyrki Kataisen (kok.) on vedettävä johtopäätöksensä. Joko
kokoomus ja sosialidemokraatit sopivat velkasuhteesta. Tai sitten edessä on
hallituksen hajoamien ja uudet vaalit.
Keskusta haistaa tilanteen. Keskustan eduskuntaryhmän
kokouksessa puheenjohtaja Juha Sipilää tuurannut eduskuntaryhmän puheenjohtaja
Kimmo Tiilikainen kehotti puolueettaan valmistautumaan ennenaikaisiin vaaleihin.
Tulevat eduskuntavaalit sitten ajallaan tai ennenaikaisesti,
yksikään puolue ei voi luvata aikojen pikaista paranemista. Maan talouden ja
rakenteiden korjaaminen tulee kestämään useamman eduskuntakauden.
Kehysriihessä on muitakin kiviä, jotka voivat kaataa hallituslaivan.
Yksi on kuntatalous. Tarkoitus on, että hallitus asettaa kuntataloudelle tasapainotavoitteen. Tavoite tulee
kuntasektorille kokonaisuudessaan, mutta se ei rajoita yksittäisen kunnan
päätöksentekoa. Samalla otetaan käyttöön menorajoite, joka hillitsee valtion
toimista kunnille aiheutuvia kustannuksia. Uudistus perustuu valtioneuvoston
asetukseen julkisen talouden suunnitelmasta. Uutta ohjausjärjestelmää esitellään
valtiovarainministeriön työryhmän raportissa.
Hallitus hyväksyi kuntatalouden
kokonaisohjauksen kehittämisen päälinjat päättäessään rakennepoliittisesta
ohjelmasta 29. marraskuuta 2013. Valtiovarainministeriön työryhmä on
valmistellut raportin kuntatalouden ohjauksesta hallituksen linjausten
mukaisesti.Julkisen talouden uudessa ohjausmallissa nykyinen valtiontalouden kehyspäätös laajennetaan julkisen talouden suunnitelmaksi. Kuntatalouden ohjaus sovitetaan osaksi tätä julkisen talouden kokonaisohjausta. Kokonaisuudessaan uuteen ohjausmalliin siirrytään vuoden 2015 alussa.
Näillä toimin kuntataloutta ei saada tasapainoon. Edelleen yksittäinen kunta mm. Riihimäen kaupunki joutuu valtiovarainministeriön ohjaukseen ja holhoukseen. Säädökset olisi pitänyt tehdä kriisikuntien pelastamista ajatellen siten, että tiettyjen kriteerien jälkeen valtion tehostetut ohjaus- ja tasapainotustoimet käynnistyisivät yksityiseen kuntaan. Niillä pitäisi sivuuttaa kriisiin ajautuneen kunnan päätöksenteko.
Yle Uutisten mukaan hallituksen sopeutuskeinoiksi ovat nousemassa ruoan arvonlisäveron korottaminen ja sosiaaliturvan indeksin jäädyttäminen.
Vasemmistoliiton puheenjohtaja Paavo Arhinmäki sanoi tiistaina Yle Uutisille, että indeksien jäädyttäminen on puolueelle hallituskysymys.
– Uskon, että indeksien jäädyttämiseen ei mennä. Me esimerkiksi ollaan lähdetty siitä, että me olemme vain hallituksessa joka kaventaa tuloeroja ja parantaa perusturvan varassa olevien ihmisten asemaa. Ja indeksien jäädytys heikentää sitä, Arhinmäki sanoi.
Ruoan ja lääkkeiden arvonlisäveron korottaminen taas pitäisi Arhinmäen mukaan kompensoida jotenkin, mikä vaatisi ”ihan älytöntä paikkaamista jossain muualla verotuksessa”.
Mikko Lund
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti