Paikallinen ympäristöpolitiikka kaipaa 
yhä enemmän huomiota
Riihimäen tammikuun 
kaupunginvaltuustossa esillä oli Riihimäen ympäristöpolitiikan tarkistaminen. 
Tarkoitus on tarkistaa ympäristöpolitiikkaa kerran valtuustokaudessa. 
Ympäristöpolitiikkaa seurataan vuosittain ympäristöraportissa. Politiikasta on 
tullut niin tärkeä, että ala on jatkuvan seurannan ja tutkimuksen kohteena. 
Ikävää on, että politiikassakin  vain harvat  valtuutetut todella ymmärtävät, 
miten tärkeästä alueesta on kysymys. 
Tulevien vuosien suuri haaste on 
ilmastomuutos, johon paikallisilla toimenpiteillä voidaan vaikuttaa. Se 
edellyttää kuitenkin kahden  harhan ylittämistä: Sen, että ilmastomuutos ei 
olisi totta. Ja sen,  että  Riihimäen toimenpiteet eivät vaikuta. Ilmastomuutos 
on tosiasia. Se edellyttää toimenpiteitä kaupunkirakenteen tiivistämiseksi, 
ekotehokkaan kaupunkirakenteen ja liikennejärjestelmän kehittämiseksi. Riihimäen 
kaupunkirakenne on tiivis, yli 90 prosenttia asuu kolmen kilometrin säteellä. 
Kaupungin päätöksenteossa on tarpeen olla tarkkana, ettei rakennetta tulla 
hajottamaan, kuten aikaisemmin valtuuston hyväksymä Kalmun osayleiskaava tulisi 
toteutuessaan tekemään.
Luonnon monimuotoisuudesta ja luonnonvaroista 
huolehdittava
Riihimäen kaupunki edistää metsien, 
virkistysalueiden ja muiden luontokohteiden monimuotoisuutta. Kaupunki turvaa 
viheralueiden ja ekologisten yhteyksien säilymisen ja huolehtii kaupunkiluonnon 
elinvoimaisuuden ja viherverkon toimivuudesta. Hyvä tavoite. Samaa on ajanut 
valtuuston keväällä 2013 hyväksymä  Riihimäkistrategia, jossa  tavoitteena on 
viihtyisän asuinympäristön luominen. Puistot ja metsät hoitavat ihmisten 
hyvinvointia.  Mutta kaupunginvaltuusto on surutta tuhonnut kaupunkiluontoa  
Otsolanmäessä, Kumelassa ja Hirsimäessä. Puistoja ja viheralueita on laitettu 
maan tasalle. Nyt kaavasuunnittelijan pöydällä on Koppelinpuiston tuhoaminen, 
mikäli kaupunginvaltuusto tulee hyväksymään Räätykänmäen kaavoitukset. Asia 
lienee listalla seuraavassa valtuuston kokouksessa.
Pohjavesiä suojellaan. Tässäkin on herätty 
vasta, kun KHO kumosi  Riihimäen kaupunginvaltuuston päätöksen kaavoittaa 
Shellin huoltoasema pohjavesien suojelualueen  päälle. Vantaanjokea kehitetään 
viihtyisänä ympäristönä ja lähiluontokohteena. Se on hyvä asia, mutta 
edellyttäisi toteutuakseen myös rahaa. Tulvavalleja myös kaivataan.
Ilmastomuutoksen hillitseminen
Riihimäen tavoitteena on hiilineutraalisuus. 
Kaupunki toteuttaa vuoteen 2020 ulottuvan ilmastostrategian päästöjen 
vähentämiseksi ja ilmastomuutokseen varautumiseksi. Kaupunki huomio tämän 
kaikessa suunnittelussa ja toimenpiteissä.
Kaupunki suosii  uusiutuvilla energialähteillä 
tuotetun energian ja kaukolämmön käyttöä ja lisää uusiutuvilla energialähteillä 
tuotetun sähkön ja lämmön osuutta, Kaupunki on sitoutunut 9 prosentin 
energiansäästöön vuosina 2008 – 2016.Kaupunki säästää energiaa ja välttää 
tarpeetonta energiankulutusta parantamalla energiatehokkuutta.
Ekotehokas kaupunki ja liikennejärjestelmä 
tavoitteena
Kaavoituksessa ja maankäytön suunnittelussa on 
kiinnitettävä huomiota luontoarvojen tunnistamiseen, melun torjuntaan, 
pohjavesien suojeluun ja kasvihuonekaasujen vähentämiseen. Liikenteen 
ympäristöhaittoja ehkäistään vähentämällä liikennetarvetta ja turvaamalla kevyen 
liikenteen toimivuus ja joukkoliikenteen toimintaedellytykset, Kevyen ja 
joukkoliikenteen osuutta lisätään ja pyöräilyn reittiverkoston kattavuutta 
lisätään. 
Riihimäen kaupunki pyrkii vahvistamaan 
kuntalaisten, kaupungin henkilöstön ja luottamushenkilöiden 
ympäristötietoisuutta ja sitoutumista ympäristönsuojeluun. Tähän on tarvetta, 
jos ympäristöpolitiikkaa aiotaan  toteuttaa. Se edellyttää myös 
seurantaa. Ympäristöpolitiikan  toteutumista on seurattava.
Kalmun osayleiskaavassa kaavoitettiin  länsi- 
itä- suuntainen viherkäytävä. Nyt myöhemmillä päätöksillä viherkäytävä on 
asiallisesti tuhottu. 
Kaavoituspäällikön lausunto oli esillä 
valtuuston listalla, jossa virkamies oli vaatimassa pois valtuuston hyväksymiä 
tavoitteita  seuraavasti:
“Kaupunki on sitoutunut 9 prosentin 
energiansäästöön vuosina 2008 – 2016.Kaupunki säästää energiaa ja välttää 
tarpeetonta energiankulutusta parantamalla energiatehokkuutta.”
“Pyöräilyverkon kattavuuden ja laadun 
parantaminen ja liikenneverkon suunnittelu ja rakentaminen on liian 
yksityiskohtainen tavoite.”
Tällaista valtuuston päätösten vastaista  
virkamiesajattelua ei voida hyväksyä.  Teknisen viraston johtajalla on esimies- 
alainen- keskustelun paikka kaavoituspäällikön kanssa.
Ympäristöpolitiikkaan liittyy myös kysymys 
siitä, mihin kaupunki toimittaa seuraavaksi  ylijäämämaan, kun Kintturinmäen  
maankaatopaikka on täynnä ja sille ei ole haettu jatkoa.  Paikka sulkeutui 
vuoden alussa. Muuta mahdollisuutta ei ole kuin opastuksen mukaisesti viedä maa 
Kiertokapulan jätteenkäsittelyyn. Se on vain paljon kalliimpaa kuin 
Kintturinmäen kaatopaikalle.
Nämäkin esimerkit osoittavat, että Riihimäellä 
ei useinkaan ajatella nokkaansa pitemmälle. Ympäristöpolitiikka perustuu 
paljossa tulevaisuuden luomiseen ja se on työtä kasvavan sukupolven hyväksi. 
Suunnitelma on hyvä ja se tulee 
toteuttaa!
Mikko Lund
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti