Tilapäinen valiokunta selvittämään kaupunginjohtajan,
kaupunginlakimiehen ja koulutoimenjohtajan luottamusta
Riihimäellä on syntynyt kovasti kuhinaa siitä, että kasvatus-
ja opetustoimenjohtaja ja kaupunginhallitus olivat rajoittaneet
luokanopettajan sananvapautta ja yrittäneet estää luokanopettajan koulutoimeen
kohdistuneen arvostelun. Luokanopettajalle oli annettu peräjälkeen kaksi
varoitusta ja samalla uhattu irtisanomisella, jos arvostelevia lausuntoja
edelleen ilmenee. Eduskunnan oikeusasiamies puuttui 20.9.2013 asiaan ja antoi
päätöksen opettajan sananvapautta koskevassa asiassa.
Luokanopettaja on saanut 23.4.2012 kirjallisen varoituksen
Aamuposti-nimisessä lehdessä julkaistun mielipidekirjoituksen vuoksi.
Oikeusasiamies on todennut, että luokanopettajan kirjalliseen varoitukseen
johtaneet lausumat ovat olleet lähinnä arvoarvostelmina pidettäviä
tulkinnanvaraisia ilmaisuja, eivätkä ne ole kohdistuneet keneenkään
yksilöitävissä olevaan työnantajan edustajaan. Johtopäätöksenä oikeusasiamies on
todennut, että mielipidekirjoitus on mahtunut sananvapauden rajoihin.
Toimenpiteinä oikeusasiamies on päättänyt antaa Riihimäen kaupungin
kasvatus- ja opetustoimenjohtajalle sekä kaupunginlakimiehelle huomautuksen
luokanopettajan sananvapauden loukkaamisesta.
Oikeusasiamies on todennut, ettei kirjallisen varoituksen
antaminen mielipidekirjoituksen johdosta ole ollut oikeasuhtaista tavoiteltuun
päämäärään nähden. Oikeusasiamiehen mielestä kirjallisen
varoituksen antaminen on ollut Euroopan ihmisoikeussopimuksen ja perustuslain
vastaista. Molemmat säännökset koskevat oikeutta sananvapauteen.
Oikeusasiamiehen antaman päätöksen perusteella voidaan todeta,
että opettajan saama varoitus on rikkonut hänen perusoikeuksiaan ja
sananvapauttaan. Kirjallisen varoituksen antaminen on siten perustunut
suhteettoman ankaraan harkintavallan käyttöön.
Oikeusasiamiehen päätöksen perusteella perusoikeuksien
loukkaukset pitää ensisijaisesti estää. Jos tämä ei onnistu,
perusoikeuksien loukkaukset pitää oikaista tai korjata. Jos
tämäkään ei enää onnistu, loukkaus tulee hyvittää.
Oikeusasiamies on esittänyt Riihimäen kaupungin arvioitavaksi, miten annetun kirjallisen varoituksen antamisesta aiheutunut
sananvapauden loukkaus olisi oikaistavissa tai korjattavissa
ja edelleen, miten loukkaus olisi hänelle hyvitettävissä.
Oikeusasiamies on pyytänyt Riihimäen kaupunkia ilmoittamaan
30.11.2013 mennessä, mihin toimenpiteisiin oikeusasiamiehen
esitys on antanut aihetta.
Luokanopettaja on palannut asiaan Aamupostissa 19.12.2013 ja
esimerkein moittinut, miten vaikea vastuunkanto on Riihimäen kaupungin
hallinnossa. Koulutuslautakunnassa ainoastaan Mikko Takala (kok) ja Esko Nummela
(sd) esittivät varoituksesta luopumista. Kaupunginhallituksessa 3.12.2013
kaupunginjohtaja esitti todettavaksi, että kirjallinen varoitus on ollut
kaupunginlakimiehen lausunnon mukaan kaupungin kasvatus- ja opetustoimen
kannalta tarkoituksenmukaista. Kaupunginhallituksessa ainoastaan kaksi jäsentä
Eija Aittola (kok) ja Kerttu Lahtinen (kd) totesivat, että varoitus on ollut
ylimitoitettu.
Enemmistö eli neljä jäsentä oli kaupunginjohtajan lausuman
kannalla: Pj Heimonen (kok), jäsenet Kaistinen (sd), Auvinen(sd) , Ropponen
(sd). Kolme pidättyi äänestyksestä: Lammi (kesk), Bitter (kok) ja Pekonen
(vas).
Näin vaikka vikisten luottamushenkilöt vain luottavat
virkamiehiin Riihimäellä. Olen sitä mieltä, että luottamushenkilöiden
pitäisi kunnioittaa lakien määräyksiä ja käyttää omaa järkeä. Mutta se näyttää
olevan tässä kylässä kovin harvinaista. Olen huomannut, että kadulla tavallisten
kaupunkilaisten moraali ja oikeudentunto ovat kehittyneempiä kuin
luottamushenkilöillä Riihimäellä.
Tästä on yksi eikä ainut esimerkki nimimerkin “Vaadimme
vastausta kaupungin johdolta” kirjoitus (Aamuposti 22.12.2013), jossa
kirjoittaja pyytää lakimies Tuomista, kasvatus- ja opetustoimenjohtaja
Santakalliota ja kaupunginjohtaja Keskiruokasta kertomaan kaupunkilaisille,
mitkä olivat tosiasialliset perusteet ja kenen toimesta luokanopettaja sai
varoituksen. Kirjoittajan mukaan virkamiehen tehtävä on läpinäkyvästi,
julkisesti ja avoimesti perustella ja selittää toimiensa tarkoituksenmukaisuutta
ja laillisuutta siten, että kuntalainen ymmärtää ja käsittää. Vai onko sitä
turha toivoa näiltä johtajilta?
Yksi mahdollisuus julkiseen oikaisuun ja hyvitykseen on
kaupunginvaltuuston työjärjestyksen 6 §: n mukaan kaupunginhallitukselle
osoitettava kirjallinen kysymys. Toimiiko johtaminen kaupungissa
asianmukaisesti? Mihin toimiin kaupunginhallituksen tulisi ryhtyä näiden
mainittujen kolmen virkamiehen kurinpidolliseen rankaisemiseen? Nauttiiko nämä
virkamiehet esimerkiksi valtuuston luottamusta? Onko luottamus niin paljon
horjunut, että valtuuston pitäisi harkita tilapäisen valiokunnan asettamista
tutkimaan luottamuksen olemassaoloa tai sen puuttumista?
Kaupunginjohtajan esittely asiassa oli
tuomittavaa: Kirjallinen varoitus on ollut kaupungin kasvatus- ja opetustoimen
kannalta tarkoituksenmukaista.
Lisäksi kaupunginjohtajan virkatoimia rasittaa kaupungin
ajaminen ylivelkaantuneeksi ja kohta kriisikunnan kriteerit täyttäväksi
kaupungiksi. Kaupunginjohtaja ei ole kyennyt huolehtimaan kaupungin edun
vaalimisesta kuntauudistukseen ja soteratkaisuihin ja muissa
lukuisissa kysymyksissä. Kaupunginjohtajaa lähinnä koskee mahdollinen tilapäinen valiokunta. Kaupunginlakimiehen virkatoimia rasittaa lukuisat
KHO:n ja hallinto- oikeuden kumoamat päätökset, kuten poistosuunnitelman,
tilinpäätöksen, linja-autoaseman tuhoamisen kaatuminen. Kasvatus- ja
opetustoimenjohtajalla moitteen aiheuttavia virkatoimia on vähemmän, joten häntä
tulee käsitellä asiassa hellemmin.
Selvää pitäisi olla, että kaupunginvaltuuston pitää olla
isäntä kaupungissa. Jos virkamiehet ryhtyvät isännöimään, vieläpä laittomasti,
siitä seuraa sovittamaton kuntademokratian ja laillisuuden kriisi. Sen takia
kaupunginvaltuuston on paikka puuttua asiaan ja edellyttää hyvää johtamista ja
esimiestyötä kaikilla organisaation tasoilla.
Mikko Lund
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti