Kuntauudistus etenee vai - eteneekö sittenkään?
Hallitus toteaa muistiossaan sanatarkasti seuraavaa:
“Aluekehityksen kannalta keskeisten kaupunkiseutujen
yhdyskuntarakenteen
eheyden, alueen elinvoimaisuuden kehittämisen ja palvelujen
tehokkaan
järjestämisen turvaamiseksi valmistellaan kuntarakennelain
täydennys. Tällä
lisätään perustuslain asettamien reunaehtojen mukaisesti
kuntien yhdistymistä
koskevaa valtioneuvoston toimivaltaa kuntarakennelain 4d§:n 3
mom:ssa
tarkoitetulla yhtenäisellä työssäkäynti‐ tai
yhdyskuntarakennealueella.
Valtioneuvoston toimivallan lisääminen rajoitetaan selkeillä
reunaehdoilla ja
alueen asukkaiden enemmistön tahtotilaan sitomisella.
Toimivallan käyttö
rajoitettaisiin tilanteisiin, joissa kuntarakennelain
tavoitteet eivät ole
toteutettavissa vapaaehtoisesti. Kielellisten oikeuksien
toteutuminen
varmistetaan. (VM)
3.6 Varmistetaan metropolialueen kilpailukyky, estetään
segregaatiota sekä
tehostetaan maankäytön, asumisen ja liikenteen suunnittelua ja
toteutusta
edistämällä alueen kuntaliitoksia ja kokoamalla sen tueksi
metropolihallinto.
Kuntaliitosten ja yhteisen hallinnon kokonaisuudesta tehdään
päätökset vuoden
2015 alkuun mennessä ja uusi rakenne tulee voimaan viimeistään
vuoden 2017
alusta.
Kannustetaan kuntia etenemään itse käynnistämillään
kuntaliitosselvitysalueilla.
Alueen kokonaisuuden varmistamiseksi valtiovarainministeriö
asettaa alueelle
18 erityisen kuntajakoselvittäjän. Kuntajakoselvitykset
toteutetaan kuntarakennelain
edellyttämässä aikataulussa."
Hommaa voi konkretisoida kysymyksellä, kuuluuko Riihimäki ja Hyvinkää samaan kuntaliitosalueeseen.
Elinvoimaista kuntaa ei muodostu yhdistämällä velkaiset kunnat Hausjärvi, Loppi ja Riihimäki toisiinsa. Hyvinkää ja Riihimäki ovat samaa TYÖSSÄKÄYNTIALUETTA.
Entä sitten tämä eli valtioneuvoston toimivalta: “Valtioneuvoston toimivallan lisääminen rajoitetaan selkeillä reunaehdoilla ja alueen asukkaiden enemmistön tahtotilaan sitomisella.
Toimivallan käyttö rajoitettaisiin tilanteisiin, joissa kuntarakennelain tavoitteet eivät ole toteutettavissa vapaaehtoisesti.”
Tällaisia lauseita lukiessa syntyy epäily, ei tästä tule kerta
kaikkiaan mitään.
Kyse ei ole siitä, etteivätkö kunnat ole tajunneet rakenneuudistuksen ja palvelu-uudistuksen tarpeellisuutta. Kunnissa oli jo päästy vaiheeseen, jossa kuntaliitoksia arvioitiin käytännön hyötyjen ja haittojen näkökulmasta.
Sitten hallituksen kuntaliitospäätösten jälkeen tuli periaatteellinen kysymys. Nyt käytännössä vain muutama kuntauudistusprosessi on oikeasti vireillä. Selvityskumppaneista on kyllä ilmoitettu, mutta ilmoitukset eivät sido kuntia. Hallituksen pitäisi sitten vuodenvaihteessa päättää, miten asiassa edetään.
Prättälä näkee kuntauudistuksen valmistelussa monta hämmentävää seikkaa. Hallituksen aikeet toteuttaa itse uudistus oli uudenlaista ajattelua. Hallitus ei kuitenkaan yksin voi tehdä uudistusta, vaan siihen tarvitaan Prättälän mukaan myös kuntia.
Uudistus ajoi pöpelikköön heti alussa, kun toteuttamisen sijasta ryhdyttiin piirtämään karttoja. Seitsemänkymmenen kunnan tavoite oli itsessään monia kavahduttava, mutta kun tiedetään, ettei sekään riitä sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämiseen, mentiin vielä vaikeampiin kuvioihin.
Niinpä sote-asiat irrotettiin kuntauudistuksesta.
Prättälä muistuttaa, etteivät vahvat, siis suuret, peruskunnat riitä hoitamaan kaikkia tehtäviä. Kuntien yläpuolelle tarvitaan myös nykyistä vahvempi aluetaso. Nimityksistä ei Prättälän mielestä kannata kiistellä. Prättälä pitää ihan tavoiteltavana, että hallitus ja oppositio lähtisivät yhdessä hieromaan sopua tästä lähtöpisteestä.
Suomi tarvitsee kuntauudistuksen. Mitä vähemmän uudistuksen jälkeen on kuntia, sen kestävämpi ja kauemmaksi kantava uudistuksesta tuli. Hallituksen ja opposition on syytä laittaa hynttyyt yhteen ja tavoitella kestävää uudistusta.
Mikko Lund
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti