Linja-autoasemaa ei pureta Riihimäellä
KHO tukistaa kaupunkia ja suojelee linja-autoaseman
KHO:n päätös vihelsi poikki taistelun linja.autoaseman kohtalosta.
Riihimäen kaupunginvaltuusto olisi hävittänyt linja-autoaseman. Asiasta
päätettiin 17.1.2011 , jolloin linja-autoaseman hävittävän kaavan puolesta
äänesti 29 valtuutettua. Minä ehdotin asia palauttamista uuteen valmisteluun.
Sanoin myös, että jos asia päätetään kaupunginhallituksen ehdotuksen mukaan,
päätös on lainvastainen. Tälle kannalle asettui 11 sosialidemokraattia,
vasemmistoliittolaista ja vihreää. Näin hävisimme silloin, mutta valitimme ja
voitto siitä tuli. Kiitoksia kaikille suojeluhankkeeseen osallistuneille
riihimäkeläisille!
Kysyin valtuustossa, mikä on syy purkamiselle. Sitä ei virkamiehet
osanneet sanoa. Olin varma, että museoviraston ja Hämeen Ely- keskuksen kantaa
ei voida ohittaa. Linja-autoasema on kaavassa suojeltava. Kiinnitin huomiota
myös kaavan tarkoituksenmukaisuuden heikkouksiin. Luottamushenkilöiden enemmistö
asettautui kuuliaisesti virkamiesten purkuesityksen taakse.
Museovirasto totesi seuraavaa:
"Ei ole hyväksyttävää purkaa käyttökelpoinen, kulttuurihistoriallista arvoa omaava rakennus, ilman, että riittävästi selvitetään rakennusten vaihtoehtoisia käyttöjä ja korjausmahdollisuuksia."
Museovirasto viittaa vaihtoehtoon, jossa linja-autoasema ja maidontarkastamo molemmat on säilytetty ja silti vaadittava uusi rakennusoikeus on saatu sopimaan alueelle. Linja-autoaseman säilyttäminen on kaavallisesti mahdollista.
Museovirasto viittaa säädösten osalta MRL 54§: ään, jonka mukaisesti rakennettua ympäristöä ja luonnonympäristöä tulee vaalia eikä niihin liittyviä erityisarvoja saa hävittää. Lisäksi MRL 50 §:n mukaan asemakaavan laadinnan tarkoituksena on osoittaa tarpeelliset alueet eri tarkoitusta varten ja ohjata rakentamista ja muuta maankäyttöä "paikallisten olosuhteiden, kaupunki- ja maisemakuvan, hyvän rakentamistavan, olemassa olevan rakennuskannan käytön edistämisen ja kaavan muun ohjaustavoitteen edellyttämällä tavalla".
Museovirasto toteaa, että asemakaavaehdotus ei täytä MRL:n 50 ja 54 §:n vaatimuksia olemassa olevan rakennuskannan käytön edistämisestä ja rakennetun kulttuuriympäristön vaalimisesta.
Hämeen ELY- keskus katsoo puolestaan, että kaavan tavoitteet asuinrakentamisesta ja pysäköinnin järjestämisestä voidaan hyvinkin toteuttaa ilman linja-autoaseman purkamista. Hämeen ELY- keskuksen näkemyksen mukaan "asemakaavaehdotus, joka edellyttää linja-autoaseman purkamista, ei edistä valtakunnallisten alueidenkäyttötavoitteiden toteuttamista, eikä täytä MRL:n mukaisia asemakaavan sisältövaatimuksia".
Viranomaisten lisäksi linja-autoaseman säilyttämistä tai suojelua vaativat lukuisat kaupunkilaiset ja yhdistykset, mutta myös asiantuntijalautakunnat, kuten ympäristölautakunta ja kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta, joiden ehdotuksia Riihimäen kaupunki ei ottanut huomioon.
"Ei ole hyväksyttävää purkaa käyttökelpoinen, kulttuurihistoriallista arvoa omaava rakennus, ilman, että riittävästi selvitetään rakennusten vaihtoehtoisia käyttöjä ja korjausmahdollisuuksia."
Museovirasto viittaa vaihtoehtoon, jossa linja-autoasema ja maidontarkastamo molemmat on säilytetty ja silti vaadittava uusi rakennusoikeus on saatu sopimaan alueelle. Linja-autoaseman säilyttäminen on kaavallisesti mahdollista.
Museovirasto viittaa säädösten osalta MRL 54§: ään, jonka mukaisesti rakennettua ympäristöä ja luonnonympäristöä tulee vaalia eikä niihin liittyviä erityisarvoja saa hävittää. Lisäksi MRL 50 §:n mukaan asemakaavan laadinnan tarkoituksena on osoittaa tarpeelliset alueet eri tarkoitusta varten ja ohjata rakentamista ja muuta maankäyttöä "paikallisten olosuhteiden, kaupunki- ja maisemakuvan, hyvän rakentamistavan, olemassa olevan rakennuskannan käytön edistämisen ja kaavan muun ohjaustavoitteen edellyttämällä tavalla".
Museovirasto toteaa, että asemakaavaehdotus ei täytä MRL:n 50 ja 54 §:n vaatimuksia olemassa olevan rakennuskannan käytön edistämisestä ja rakennetun kulttuuriympäristön vaalimisesta.
Hämeen ELY- keskus katsoo puolestaan, että kaavan tavoitteet asuinrakentamisesta ja pysäköinnin järjestämisestä voidaan hyvinkin toteuttaa ilman linja-autoaseman purkamista. Hämeen ELY- keskuksen näkemyksen mukaan "asemakaavaehdotus, joka edellyttää linja-autoaseman purkamista, ei edistä valtakunnallisten alueidenkäyttötavoitteiden toteuttamista, eikä täytä MRL:n mukaisia asemakaavan sisältövaatimuksia".
Viranomaisten lisäksi linja-autoaseman säilyttämistä tai suojelua vaativat lukuisat kaupunkilaiset ja yhdistykset, mutta myös asiantuntijalautakunnat, kuten ympäristölautakunta ja kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta, joiden ehdotuksia Riihimäen kaupunki ei ottanut huomioon.
Nyt linja-autoasemalle on pakko miettiä tuleva käyttö. Väärän
politiikan seurauksena aikaa kului, linja-autoaseman käyttö ei ole selvä ja
kaupungin rahat on kaikki. Pitäisikö virkamiehiä ja valtuuston enemmistöä
kiittää? Nyt on tarkasti harkittava, mikä käyttö olisi sellaista, että se ei
toisi kaupungille lisäkustannuksia. Käyttöä rakennukselle olisi kyllä
osoitettavissa, mutta niistä tulee helposti kustannuksia. Sellaisenaan tilat
sopisivat mm. kierrätyskeskuksen toimintaan. Siitä ei tulisi sanottavasti
kustannuksia. Muitakin vaihtoehtoja silti on, jos käyttöön otetaan
mielikuvitus.
Mikko Lund
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti