Riihimäen valtuusto
kumileimasimena
Aika ajoin esiintyy julkisuudessa mielipiteitä, jonka
mukaan valtuustoilla ja muilla luottamushenkilöelimillä ei ole kunnissa valtaa.
Harvoin asiassa kuitenkaan esitetään konkreettisia todisteita. Todisteita antaa
Riihimäen viime valtuusto, joka söi täysin esittelevän virkamiehen kädestä.
Kaupunginjohtaja vei valtuustoa kuin
lastua laineilla. Eikä siitä paljoa vikinääkään kuulunut. Pilkkuakaan
muuttamatta valtuusto päätti ja hyväksyi esittelijän heikon keitoksen, niin
että Riihimäen valtuustoa voidaan syystä kutsua
kumileimasimeksi.
Valtuustossa oli esillä kuntaliitosselvityksen
jatkaminen. Tilintarkastusyhteisö FCG oli selvittänyt kolmen kunnan liitosta.
Selvitys ei ollut ammattimiesten tekemä, Se ei vastannut kuntaliitoksen
olennaisiin kysymyksiin. Paperia oli tuotettu, mutta selvitys oli
tilatunmakuinen eikä siitä saatu vastauksia.
Kolmen kunnan vaihtoehto ei ole
palvelujen turvaamisessa uskottava tulevaisuuden vaihtoehto. Riihimäestä,
Hausjärvestä ja Lopesta ei saa elinvoimaista kuntaa. Kuntien velkaantuminen jatkuu ja liitos
aiheuttaa mm. kestämättömän paineen veroprosenttiin.
Selvitys ei vastaa olennaisiin
kysymyksiin tai ne jätetään jatkotyön varaan. Talouden tehostaminen,
päällekkäisten investointien karsiminen, palvelusten uudistaminen,
soteintegraation jatkaminen, seudun elinvoimaisuuden ja uuden kunnan
vetovoimaisuuden varmistaminen sekä kuntalaisten osallisuuden ja lähidemokratian
kehittäminen kaipaavat konkreettisia ideoita ja vastauksia. Nyt niitä ei
käsitelty.
Selvää on kysyä, mikä on
palvelujen saatavuus. Uudenmaan sairaanhoitopiirin ja HYKS alueella on maan
parhaat sosiaali- ja terveydenhoidon palvelut. Miksi palvelua ei valittaisi
sieltä?
Kummassakin päätöksessä (
niin kunta- kuin soteratkaisussa) tulee ministeriöiden suosituksesta kuulla
asukkaiden mielipidettä. Selvitystä ei ole kaupungin toimesta pantu vireille.
Taitaa virkamiehet ja kaupunginhallitus pelätä kaupunkilaisia. Pyöristyttävää
oli, että valtuuston piti antaa järjestämislaista lausunto, mutta lakia ei
ollut jaettu valtuustolle. Olisin mielelläni jättänyt tämän takia asiat
pöydälle, mutta se ei valtuustolle sopinut. Se olisi aiheuttanut liikaa työtä
ja ehkä turvattomuutta, jos valtuusto olisi joutunut perehtymään lakitekstiin ja
kenties poikkeamaan virkamiesten esityksestä. Tämä on samaan verrattava kuin
valtuusto olisi päättänyt talousarviosta näkemättä
talousarviota.
Palvelujen saatavuus muodostunee
asukkaiden kannalta tärkeimmäksi kysymykseksi. Jo käydystä
kansalaiskeskustelusta on pääteltävissä, että suuntautuminen Uudenmaan
sairaanhoitopiirin ja Hyvinkään sairaalan tarjoamiin mahdollisuuksiin on
varteenotettava vaihtoehto kansalaismielipiteessä. Sillä on merkittävä vaikutus
seudun tulevaan kuntarakenteeseen ja liitosvaihtoehtoihin.
Käsillä olevassa selvityksessä ei
ole mitenkään huomioitu sotelain tuomia uusia näköaloja mm. rahoitukseen eikä
kansalaismielipiteeseen. Ennen kolmen kunnan liitokseen tähtäävää perusratkaisua
selvityksen jatkamiseksi ja neuvottelujen aloittamiseksi kaupungin tulee
järjestää asukkaiden kuuleminen ja julkistaa sitä varten tämä selvitys ja muu
oleellinen tosiasiatieto soteasioissa.
Tulen tekemään työtä
kansalaiskuulemisessa suuntautumiseksi HYKS alueelle Tampereen sijasta. Se
takaa parhaimmat mahdollisuudet järjestää sotepalvelut seutukunnalla. Sote-
alueen määrittely ratkaisee lopullisesti kantani kuntaliitosvaihtoehtoihin,
joita on selvitettävä syvällisemmin kuin vain kolmen liitoksena.
Mikko Lund
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti