Tilapäisen valiokunnan asettaminen
Esitin viime maanantain
Riihimäen kaupunginvaltuustossa tilapäisen
valiokunnan asettamista kaupunginjohtajan luottamuksen mittaamiseksi ja
mahdolliseksi irtisanomiseksi. Tuore asia
tulevan maanantain kaupunginhallituksessa on
kaupunginjohtajan ja hallintojohtajan yhteistyö. Kaupunginjohtaja ei tule
toimeen hallintojohtajan kanssa. Hallintojohtaja on vaatinut seitsemän vuotta
jatkuneen kiusaamisensa käsittelyä ja lopettamista kaupunginhallituksessa.
Onko kaupunginhallituksella kykyä lopettaa kiusaaminen vai joutuuko se
päättämättömyyttään syytettyjen penkille tuomiota
lukemaan?
Kaupungin kuntalain monin
kriteerein kriisikunnaksi ajautuva talous ja järkkynyt rahoitustasapaino
vaativat valtuustolta erityisiä toimia kaupungin toiminnan palauttamiseksi
kaupunkilaisten yleistä luottamusta nauttivaksi. Rahoitustasapainon
palauttamista selvittävä toimikunnan työ koskee palvelurakenteen turvaamista. Se
vaatisi tuekseen vankkaa ja objektiivista kehitys- ja saneerausjohtajuutta.
Kaupungin virkaorganisaation johtamiseen tulisi valtuuston toimin puuttua ja
huolehtia siitä, että toiminnallinen tulos lakisääteisten tehtävissä saavutetaan
tasapainoisen rahoitusaseman puitteissa niin, ettei kuntalaisten verojen ja
maksujen taso karkaa kohtuuttomaksi.
On syytä epäillä, että kaupungin
talouden ja hallinnon tila on seurausta kaupunginjohtajan monien taloudenpitoon,
sidosryhmäsuhteisiin ja kaupungin virkakunnan johtamiseen liittyneistä toimista
ja hänen henkilökohtaisten ominaisuuksista. Pidän häntä subjektiivisista syistä
esteellisenä vaativiin saneeraustoimiin ja katson, ettei hänen johdollaan voida
palauttaa kuntalaisten ja valtuutettujen yleistä luottamusta kaupungin tehtävien
hoitoon sekä kuntarakenteen kehittämiseen.
Viittaan mm. seuraaviin
näkökohtiin:
Hämeenlinnan hallinto- oikeus on
16.2.2015 päätöksellään kumonnut Riihimäen kaupungin vuoden 2012 lainvastaisen
tilinpäätöksen. Viimevuosien tilinpäätöksien antamaa kuvaa kaupungin toiminnasta
ja taloudellisesta asemasta voi tilinpäätösjärjestelyiltään pitää todellisuutta
manipuloivina. Todellisen rahoitusaseman objektiinen selvittäminen on yleisistä
syistä tarpeellinen tulevien merkittävien palvelurakennetta ja säästöjä
koskevien toimien perustaksi. Tasapainotustoimet ovat tähän asti olleet
tuloksettomia. Tasapainotuksesta on puhuttu, mutta ilman tulosta. Kaupungin
taloudellinen asema on katastrofaalinen. Hallinto- oikeus ja KHO ovat kumonneet
muitakin virkamiesten esittelemiä ja valmistelemia kaupunginvaltuuston
päätöksiä, esimerkiksi tilinpäätös 2009 ja vanhan linja-autoaseman kaava.
Huolestuttavaa on, että kaupunginjohtajalta ei
suju yhteistyö henkilöstön eikä ympäröivien kuntien kanssa. Yhteistyö on
sananmukaisesti poikki mm. hallintojohtajan kanssa.
Valtuusto on kuntalain mukaan vastuussa
kaupungin toiminnasta ja taloudesta. Laissa on annettu keinoja, joilla se voi
vastuunsa kantaa ja huolehtia hallinnon moitteettomasta toiminnasta. Siksi
viittaan seuraaviin kuntalain säännöksiin:
22 §; Tilapäinen
valiokunta
Valtuuston on asetettava keskuudestaan
valiokunta valmistelemaan 21 §:ssä tarkoitettua luottamushenkilöiden erottamista
koskevaa sekä 25 §:ssä tarkoitettua kunnanjohtajan irtisanomista tai muihin
tehtäviin siirtämistä koskevaa asiaa. Valiokunta voidaan asettaa myös lausunnon
antamista ja hallinnon tarkastamista varten.
25 §;
Kunnanjohtajan irtisanominen tai siirtäminen muihin tehtäviin
Valtuusto voi irtisanoa kunnanjohtajan
tai siirtää hänet muihin tehtäviin, jos hän on menettänyt valtuuston
luottamuksen.
Asia tulee vireille kunnanhallituksen
esityksestä tai jos vähintään neljäsosa valtuutetuista on tehnyt sitä koskevan
aloitteen. Asiaa valmisteltaessa kunnanjohtajalle on ilmoitettava, mihin
luottamuksen menetys perustuu, ja varattava hänelle tilaisuus tulla
kuulluksi.
Edellä 1 momentissa tarkoitetun
päätöksen tekemiseen vaaditaan, että sitä kannattaa kaksi kolmasosaa kaikista
valtuutetuista. Päätös voidaan panna heti täytäntöön. Samalla kunnanjohtaja
voidaan vapauttaa tehtäviensä hoidosta.
Esitän, että
kaupunginvaltuusto tai kaupunginhallitus ryhtyy toimiin tilapäisen valiokunnan
asettamiseksi tutkimaan kaupunginjohtajan luottamusta ja
mahdollista kaupunginjohtajan irtisanomista.
Mikko
Lund
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti