Poliitikon kadehdittavan vaikea osa: Luottaako virkamiehiin vai ei?
Eli miksi Sote-ratkaisu meni
kiville?
Politiikoilla on vaikea tehtävä niin valtion
kuin kuntien hallinnossa syödä virkamiesten kädestä tai kyseenalaistaa
valmistelu. Selvä on, että päättäminen on taivaallisen helppoa, kun
valmistelussa voi luottaa virkamiesten keittoon. Mutta päättäminen on yhtä
tuskaa, kun virkamiesten esityksiin ei voi luottaa ja poliitikko joutuu
vaivaamaan päätään parhaan ja toimivan ratkaisun saamiseksi.
Yleensä päätöksenteko toimii takuuvarmasti niin,
että poliitikot ja luottamushenkilöt luottavat. He ovat luottamushenkilöitä ja
he luottavat. Useimmilta on unohtunut se, että tehtävä ei ole hakea virkamiesten
luottamusta, vaan kyseenalaistaa se. Ratkaisevaa on äänestäjien
luottamus.
Mutta niin se on, että kun poliitikot pääsevät
irti ja saavat päättää, niin susihan siitä tulee. Näin näyttää käyneen
Sote-ratkaisulle.
Kahdeksan
eduskuntapuolueen parlamentaarinen sote-valmistelu on ollut suuri
virhe. Loputtomia kokouksia, jotka eivät
johtaneet mihinkään. Kuvaavaa on valmistelusta vastaavan ministerin puhe.
9. joulukuuta 2014
peruspalveluministeri Susanna Huovinen (sd) hehkutti
lain lähetekeskustelussa, että kokousrumba olisi ohi.
"Väsyneenä, mutta
onnellisena, luovutan nyt tämän 35 kokouksen ja reilusti yli 130 tunnin
yhteistyömme tuloksen eduskunnan käsittelyyn", Huovinen kuvaili parlamentaarisen
ohjausryhmän työskentelyä.
Pitäisikö kiittää? Homma ei johtanut onnelliseen
lopputulokseen. Sen takia varsin irvokkaalta kuulostaa ministerin lausunto,
“yhteistyömme tulos”.
Akatemiaprofessori Kaarlo Tuori oli yrittänyt
saada poliitikkoja ymmärtämään, että esitetyt sote-alueet olivat ristiriidassa
perustuslain kanssa. "Rahoitusvastuu vailla päätösvaltaa rahojen käyttämisestä on iso
perustuslaillinen ongelma", Tuori kantoi huolta kuntien asemasta. (Lännen Media
15.11.2014)
Samana päivänä
puoluejohtajat kilvan julistivat, että sote-neuvotteluissa oli saavutettu
läpimurto. Puoluejohtajien esilletulo osoittaa selvästi ymmärryksen
puutteen. Vika ei ole perustuslaissa, vaan jääräpäisessä ministerissä ja
poliitikoissa, jotka eivät halua ottaa huomioon perustuslain säädöksiä. Kuvaava
on myös THL:n entisen pääjohtajan Pekka Puskan lausunto (HS 7.3.) soten
kaatumisen syystä: “Poliittinen ohjaus jyräsi asiantuntijakannat”.
Perustuslakivaliokunnan mukaan uusikin sote- esitys oli
ristiriidassa perustuslain kanssa. Valiokunnan mukaan yksittäisen kunnan
asukkaiden vaikutusmahdollisuudet päätöksentekoon jäisivät vähäisiksi. Uusille
kuntayhtymille siirtyisi kuitenkin merkittävä osa kuntien tehtävistä ja
rahoista. Perustuslakivaliokunta pelkäsi, että sote- uudistuksen ja
valtionosuusuudistuksen yhteisvaikutuksesta
joidenkin kuntien veroprosentit nousisivat kohtuuttomasti.
Vaalien jälkeen valittava hallitus päättää jatkosta.
Näin asiassa palataan lähtöruutuun.
Sotesta tulee asia kevään vaalikeskusteluihin. Mutta ei tässä
asiassa ollut voittajaa. Puolueet ovat olleet pahasti metsässä. Harkinta on
ehkä hyväksi ennen kuin uutta esitystä väännetään.
Mikko Lund
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti