perjantai 13. maaliskuuta 2015

Mitä Suomi voisi myydä?

Mitä Suomi voisi myydä? Olisiko matkailulla jotain mahdollisuuksia?
 
 
Suomen todellinen ongelma on kysymys työstä. Mitä ovat ne tuotteet, joita voisimme myydä maailmalle? Harvoin etsintä kohdistuu matkailuun. Matkailu ei ole meillä mainittava elinkeino. Toisin on Italiassa, jossa jokainen itseään kunnioittava alue ja paikkakunta nostaa esille matkailun lähes pääelinkeinona. Mutta olisiko matkailulla menestymisen mahdollisuuksia Suomessa?
 
Suomi on hinnoitellut itsensä ulos. Hintataso on meillä kohtuuttoman korkea. Emme pysty kilpailemaan hinnalla. Hintatason alentamiseen meidän on jatkossa kiinnitettävä huomiota, jos aiomme menestyä. Mutta pystymme kilpailemaan sillä, mitä ei juuri löydy Euroopan ja maailman  ruuhka- alueilta. Suomen luonto on puhdas ja jos mikä – luonto pysähdyttää, luonto rauhoittaa! Siinä Suomelle verraton  myyntivaltti!
 
Onhan Suomessa toki luonnonkauneutta. On tuhansia toinen toistaan kauniimpia järviä. On vaaroja. On  Lappi. Mutta ei Lapinkaan matkailu vedä. Suurin yksittäinen pudotus niin Lapissa kuin koko maassa ja erityisesti  pääkaupunkiseudulla on venäläisten matkailijoiden kato. Eurooppalaisia tai muun maailman kulkijoita ei ole saatu tilalle samassa mitassa.
 
 
 
Näin helposti kuvittelemme ja puhumme sitä, mikä Suomessa möisi. Tutkimus venäläisten matkailijoiden keskuudessa palauttaa totaalisesti maan pinnalle. Venäläiset eivät hae Suomesta muuta kuin turvallisia ja  edullisia ostosmahdollisuuksia. Myy siinä sitten Suomea. Tässä paljastuu samalla, ettei matkailu olekaan mikään helppo laji. Siinä kun pitää yrittää saada selville, mitä matkailija todella haluaa.
 
Elämme epäilemättä yksilöllistymisen  aikaa. Matkailussakin pitää ihan oikeasti ottaa huomioon, mitä yksittäinen matkailija haluaa. Vuonna 2012 Suomessa vieraili  800 000 venäläistä matkailijaa. He tekivät kaikkiaan 3,8 miljoonaa matkaa. Matkailijoista 80 prosenttia oli Pietarista ja vain 4 prosenttia Moskovasta. 80 % venäläisistä matkailijoista ilmoitti olevansa ostosmatkalla.
 
Matkailu on vientialoistamme  voimakkaimmassa kasvussa. Matkailun tuomien tulojen merkitys on erityisen suuri Lapissa. Se tiedetään varsin hyvin, että Lappi kiinnostaa maailmalla. Ulkomaisten matkailijoiden Lapin-vierailuja on mahdollista lisätä, mutta sen kynnyskysymys on  enemmän ja parempia lentoyhteyksiä.
Lappi tai jokin muu kohde Suomessa voi jäädä vain kangastukseksi, ellei liikenneyhteydet  pelaa. Ne on pyrittävä varmistamaan!

Mikko Lund

Ei kommentteja: