Riihimäen kaupungin hallinnon ja talouden tarkastus
kaipaa uudelleen järjestelyä
Tarkastuslautakunnan
lakisääteinen velvollisuus on arvioida
rahoitusaseman kehitystä tilinpäätöksestä saatavin tiedoin.
Tarkastuslautakunnan arviointikertomus on tältä osin puutteellinen.
Taloussuunnitelma ei ole ohjannut kaupungin talouden
kehitystä eikä kaupunginhallitus tai kaupunginvaltuusto ole saaneet aikaan tavoitteeksi asetettuja
vaikuttavia ja tuloksellisia talouden tasapainotustoimenpiteitä, eikä edes
vakiinnuttanut valtuuston erikseen asettamaa
( valtuutettu Pertti Mäkelän ehdottamaa) 3500 euron/asukas) velkaantumiskattoa. Tarkastuslautakunnan
olisi tullut lausua tästä
arviointikertomuksessaan, mutta se laiminlöi tehtävänsä.
Tilinpäätös on vain näennäisesti ylijäämäinen. Kaupungin tulos on ylijäämäinen
vain siksi, että ilman
vesihuoltoliikelaitosta tulos olisi 0,2
miljoonaa alijäämäinen ja vesihuoltoliikelaitoksen tulos 3,9 miljoonaa
ylijäämäinen. Ylijäämäisyys on näennäistä niin kaupungin kuin
vesihuoltoliikelaitoksen osalta. Vesihuoltoliikelaitoksen ylijäämä kattaa vain osan laitoksen
investointiohjelman rahoitusta.
Kaupungin rahoitusasema on edelleen heikentynyt ja
maksuvalmius on heikko. Kassan riittävyys 0,4
päivää. Kassa ei riitä puolta
päivääkään. Omavaraisuusaste on 37 %. Suhteellinen velkaantuneisuus on 75
% Velkamäärä kasvoi vuoden aikana 13 miljoonaa euroa. Kaupungin lainakanta
oli 31.12.2013 115,6 miljoonaa euroa ( 3946 euroa asukas ja
maan velkaisimpien kuntien joukossa).
Lisäksi Riihimäki- konsernin lainakanta 31.12.2013 5686 euroa asukas.
Vuosia jatkuneessa velkavetoisessa taloudenpidossa
ylisuuri velkasalkku on syömässä palveluiden rahoitusta. Velka on investointien
rahoituskeino, jolla on hyväksyttävää
jaksottaa suunnittelukauden puitteissa
investointimenot. Vain
kohtuullinen /kuntien keskimääräinen velka on normaalia
rahoitussuunnittelua. Vain poikkeuksellinen investointihuippu tilapäisesti voi
olla perusteltu, jos taloussuunnitelmassa rahoitustasapainon osoitetaan olevan hallittavissa.
Riihimäen kaupungin taloudessa varsinaiset tulot ilman
huomattavaa ja epärealistista verojen ja
maksujen korotusta eivät riitä
ylläpitämään jatkossa nykyisen
tasoisen palvelutuotannon rahoitusta
puhumattakaan velanhoidon vaatimista lyhennyksistä. Lisäksi jo nyt
nähtävissä olevat rahoituspaineet
sotessa, sivistystoimessa, yhdyskuntatekniikassa ja konsernin
tytäryhtiöiden ja kuntayhtymien talouksissa ovat tuomassa huomattavan suuria vaikeuksia kaupungin
talouden ja rahoitustasapainon vakauttamiselle.
Tässä tilanteessa on pidettävä laiminlyöntinä, että kaupunginhallitus ei ole ottanut vakavasti tavoitetta kaupungin talouden
tasapainottamisesta
suunnittelukaudella. Se ei ole
myöskään tilinpäätöksestä antamassaan lausunnossa ilmaissut näkemystään kaupungin
rahoitusaseman tulevaisuuteen liittyvistä lähes ylivoimaisista
ongelmista.
Talous on
ajautumassa "syömävelkaan" ja jatkuvaan
velan lisäykseen, jos palvelujen laatu, määrä ja kustannukset pyritään
säilyttämään nykytasolla. Nähtävissä
olevat varsinaiset kaupungin tulot eikä
päätetyillä organisaatiomuutoksilla saavutettava tuottavuuden kasvu riitä kompensoimaan ennakoitavissa olevaa rahoitusvajetta. Taseen
heikko omavaraisuusaste ei mahdollista rahoitusaseman parantamista omaisuuden myyntituloilla.
Tilikikkailu, poistot ja tasejärjestelyt ovat olleet kaupunginjohdon ja
kaupunginhallituksen ase velkaantumiskierteeseen, mutta se on johtanut vain jatkuvaan velkaantumiseen, suoranaiseen
velkahelvettiin. Vuosikate on ollut
vaatimaton. se oli 2010 tilinpäätöksessä 10.1 miljoonaa ja suunnitelman mukaiset poistot 7.7
miljoonaa euroa. Vuosikate oli 2013 tilinpäätöksessä 10,4 miljoonaa ja poistot
6,3 miljoonaa euroa.
Riihimäen kaupungin rahoitusasema on ollut jo vuodesta
2010 lukien heikko ja taseen tulos vuosittain alijäämäinen tai lievästi
ylijäämäinen ja kuntalain kriisikuntakriteereistä kuudesta kolme on jo täyttynyt. Motiivi alijäämäisen tuloksen välttämiseen on
kaupunginjohdolla syntynyt kuntalain alijäämän kattamisvelvollisuutta koskevista
säädöksistä. Tietysti ei voi asiallisesti sivuuttaa sitäkään, että onhan se
nyt ihan häpeäkin, että alle 70
kilometriä Helsingistä kaupunki ajautuisi selvitystilaan.
Luvut jo sinänsä osoittavat, että kaupunkijohdolla on
hätä ja se on pyrkinyt estämään kriisikunnaksi ajelehtimisen mm.
tilinpäätösten kaunistelulla ja alentamalla poistojen määrää. Riihimäen
kaupunginjohto on pyrkinyt vuodesta 2010 alkaen lainvastaisesti alentamaan
poistojen määrää. KHO kumosi Riihimäen
poistosuunnitelman (17.1.2012/32 KHO:2012:2) .
Lisäksi kaupunginvaltuusto siirsi suunnitelmapoistoista päättämisen
kaupunginhallitukselle, vaikka kuntalain mukaan asiasta päättäminen kuuluu
kaupunginvaltuustolle. Valtuusto päättää
kuntalain 13 §:n 2 momentin ja 3 kohdan
mukaan talouden, rahoituksen ja sijoitustoiminnan perusteista. Kuntalain 14 §:n
mukaan valtuusto ei saa siirtää asiaa, josta valtuuston on tässä tai muussa
laissa olevan nimenomaisen säännöksen
mukaan päätettävä. Asiasta on valitettu KHO:hon, joka antaa asiasta
lopulta ratkaisevan ennakkopäätöksen. Kaupunginjohto on tällä järjestelyllä
pyrkinyt poistojen järjestelyyn. Lisäksi toimenpide on kaventanut demokratiaa,
siirtänyt päätösvaltaa valtuustolta kaupunginhallitukselle.
Kaupunginjohto ja kaupunginvaltuusto on pyrkinyt
tilinpäätösten kaunisteluun myös
tase- ja maakaupoilla. Esimerkiksi kaupunginvaltuusto päätti syksyllä maakaupasta, jossa kaupunki myi
maata Etelä- Mattilan teollisuusalueelta 2,5 miljoonalla eurolla omistamalleen Riihimäen Tilat ja Kehitys Oy:lle.
Kaupungin puolesta myyjänä oli kaupunginjohtaja ja ostajana oli sama
kaupunginjohtaja nyt Riihimäen
Tilat ja Kehitys Oy:n hallituksen puheenjohtajana. Valitin päätöksestä ja
katsoin kaupunginjohtajan toimineen esteellisenä ja
pidin kaupunginvaltuuston em.
päätöstä harkintavallan väärinkäyttönä ja hallintolain vastaisena. Sen verran
kaupungin virkamiehet ja
kaupunginhallitus pelästyivät, että he eivät uskaltaneet laittaa päätöstä
täytäntöön eikä 2,5 miljoonan euron
kauppahintaa saatu kirjatuksi vuoden 2013 tuloksi.
Konsernitilinpäätöksen mukaan tytärtalouksien piilevät rahoitusriskit tuottavat lisäksi vakavia haasteita.
Esimerkiksi Riihimäen Kotikulma
OY:n talous tulee edellyttämään huomattavaa omistajan lisärahoitusta.
Riihimäen Kaukolämpöyhtiön osingonmaksukyvystä on annettu julkisuudessa
ylioptimistinen kuva. Virkajohdon sokaisemana valtuusto oli perustelematta
valmis maksamaan osakkeista reilua ylihintaa
siihen nähden, mitä tilintarkastusyhteisö arvioi osakkeiden hinnaksi.
Tarkastuslautakunnan
arviointikertomukseen ja toimintaan yleisestikin on vaikuttanut joidenkin jäsenten osallistuminen konkreettisesti tai ryhmiensä jäsenenä merkittäviin taloutta
koskeviin päätöksiin, jotka asiallisesti estävät kriittisen
kaupungin talouden tilan arvioinnin.
Sen takia on vähintäänkin kohtuullista edellyttää, että
tarkastuslautakunnan jäsenet ilmoittavat
sidonnaisuutensa.
Riippumattomuuden vajeen on aiheuttanut kaksi selvää
seikkaa. Tarkastuslautakunnan valmistelijana ja sihteerinä on toiminut kaupungin hallinnon sisäinen tarkastaja.
Suoraan kaupunginjohtajan alaisena hän
on ollut ahtaasti katsoen esteellinen toimimaan ulkoisessa tarkastuksessa
valmistelijana ja sihteerinä. Tarkastuslautakunnan puheenjohtaja Pertti
Mäkelä on esteellinen kahden
puheenjohtajuuden takia: Riihimäen Kotikulma OY:n hallituksen ja Riihimäen
Kaukolämpö OY:n hallituksen jäsenyyden takia. Mäkelä on osittain jäävännyt
itsensä arviointikertomuksen käsittelyssä, mutta hän on tarkastuslautakunnan puheenjohtajana velvollinen
arvioimaan kaupungin talouden kokonaisuuden tilaa lautakunnan esittelijänä, josta hän ei ole
pidättynyt.
Jääviyskysymykset ovat herkkiä. Meillä näitä asioita ei
ole aina otettu tosissaan. Meilläkin tulisi eurooppalaisen käytännön mukaan
kiinnittää enemmän huomiota siihen, miltä asia näyttää.
Tarkastuslautakunta on tämän takia menettänyt riippumattomuutensa. Se ei
ymmärrä riippumattomuuden välttämättömyyttä. Kaupunginvaltuuston tulisi
edellyttää tarkastuslautakunnalta
sellaista riippumattomuutta, että tarkastuslautakunta kykenisi kuntalaissa
tarkoitetulla tavalla uskottavasti arvioimaan
kaupunginhallituksen ja valtuustonkin toimintaa.
Liitin
tarkastuslautakunnan pöytäkirjaan eriävän mielipiteen
arviointikertomuksen 2013 käsittelyssä.
Katson erikseen, miten tulen arvioimaan ja arvostelemaan Riihimäen kaupungin
tilinpäätöksen 2013 hyväksymisen.
Mikko Lund
PS. Kesä on tullut ja kärpäset. Nauttikaamme siitä! Mutta varokaa
aurinkoa! Blogin kirjoittaja ottaa itselleen vapauden ja lähtee kesälaitumille.
Jos kirjoittajan mielestä mielessä, yhteiskunnassa tai maailmassa tapahtuu
kirjoittamisen arvoista, siihen palataan. Toivotan oikein hyvää ja täyttä
kesää!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti