Onko tämä unta vai tahdottomuuden
huumaa?
Riihimäen kaupunginjohdon, kaupunginhallituksen ja
tarkastuslautakunnan toimet ihmetyttävät. Ylivelkaantunut kaupunki velkaantuu
velkaantumistaan. Viime vuonna velkaa otettiin lisään 13 miljoonaa euroa.
Kaupungin lainakanta oli vuoden lopussa 115,6 miljoonaa euroa. Se on 3946
euroa asukas. Lisäksi tulee Riihimäki- konsernin velka, jota on 166, 7
miljoonaa euroa, 5 687 euroa asukas. Miten virkavastuulla toimiva kaupunginjohto
ja virkavastuun jakava kaupunginhallitus rohkenevat jatkuvasti velkaannuttaa
kaupunkia?
Kaupunginjohto ja kaupunginhallitus ylittävät
velkaantumisessaan kaupunginvaltuuston valtuutettu Pertti Mäkelän aloitteen
perusteella syntyneen velkakaton 3500 euroa / asukas. Riihimäen kaupungin
keskeinen tavoite oli talouden tasapainottaminen ja velkaantumisen
pysäyttäminen. Kaupunginhallitus on raskaasti epäonnistunut tavoitteessaan; se
on itse holtittomasti lisännyt velkaantumista eikä käynnistänyt riittävän
tehokkaita talouden tasapainotustoimenpiteitä.
Kaupungin tulos on vain näennäisesti ylijäämäinen. Ilman
vesihuoltoliikelaitoksen tulosta kaupungin tulos olisi 0,2 miljoonaa
alijäämäinen. Ylijäämäisyys on näennäistä niin kaupungin kuin
vesihuoltoliikelaitoksen osalta. Vesihuoltoliikelaitoksenkin ylijäämä kattaa
vain osan laitoksen investointiohjelman rahoitusta.
Kaupungin taloustilanne on huononemassa. Työttömyys kasvaa.
Verotulojen kasvu on pysähtymässä. Sosiaali- ja terveysmenot ja –erot kasvavat.
Riihimäen velkaantuminen jatkuu. Valtio lupaa ensi vuodesta alkaen
valtionosuuksia huomattavasti vähemmän.
Kaupungin rahoitusasema heikkenee ja maksuvalmius on heikko.
Kassan riittävyys on 0,4 päivää. Omavaraisuusaste on 37 %.
Vuosia jatkuneessa velkavetoisessa taloudenpidossa ylisuuri
velkasalkku syö suoraan palveluiden rahoitusta. Erityisesti vaarassa on koulu-
ja sosiaali- ja terveyspalveluiden järjestäminen lain edellyttämin
laatutavoittein.
Tässä tilanteessa on pidettävä vakavana laiminlyöntinä, että
kaupunginhallitus ei ole riittävän pontevasti ottanut tavoitetta kaupungin
talouden tasapainottamisesta suunnittelukaudella. Se ei ole myöskään
tilinpäätöksestä antamassaan lausunnossa ilmaissut näkemystään kaupungin
rahoitusaseman tulevaisuuteen. Talous on ajautumassa “syömävelkaan” ja jatkuvaan
velan lisäykseen, jos palvelujen laatu, määrä ja kustannukset pyritään
säilyttämään nykytasolla. Konsernitilinpäätöksen mukaan tytärtalouksien
piilevät rahoitusriskit tuottavat lisäksi vakavia haasteita kaupungille.
Tarkastuslautakunnan velvoite on arvioida kaupungin taloutta
ja rahoitusaseman tulevaisuutta. Tarkastuslautakunnan arviointikertomus jäi
tältä osin puutteelliseksi. Lautakunta ei ollut halukas arvioimaan
kaupunginhallituksen ja valtuuston toimintaa. Tämä oli paikallinen
tyhmentymissopimus. Tarkastuslautakunta ei käyttänyt
arviointivaltaansa.
Kaupungin virkajohto vie kaupunginhallitusta ja
luottamushenkilöjohtoa kuin kuoriämpäriä. Eikö luottamushenkilöiltä irtoa edes
epäilyn tai ajatuksen häivää? Nykytilanne on kahden valtuustokauden tulos ja se
maksatetaan tulevilla sukupolvilla.
Huolellisen miehen eetosta ja toimintatapaa
edellytetää laki ja hyvä taloudenpito niin virkamieheltä kuin
luottamushenkilöltä. Sen mukaan yhteisiä asioita hoidettaessa on suhtauduttava
velkaan sillä vakavuudella kuin ottaisit sitä henkilökohtaisesti; sitä saa
ottaa, jos on tiedossa tulot sen maksamiseen ja se käytetää välttämättömän
investoinnin rahoittamiseen. Kumpikaan ehto ei kaikilta osin täyty. Parin
valtuustokauden aikana on investoitu poliitikkojen mukavuusalueelle, mm.
jäähalli ja koulujen uudelleenrakentaminen välittämättä suhdanteista tai niiden
kunnon aikataululle suomista mahdollisuuksista. Niin, että kiroamisen paikkaa
taloudenpidossa on. Asiaa vain pahentaa, että tilinpäätöksien historia on
täynnä kikkailua niin poistoilla kuin tasekaupoilla.
Miksi luottamushenkilöt suostuvat vain luottamaan heikkoihin,
huonosti valmisteltuihin virkamiesesityksiin? Sitä ei voi hyväksyttävästi
selittää sillä, että virkajohto työskentelee kokopäiväisesti, mutta
luottamushenkilöt käyvät vain kokouksessa. Paljon vastausta löytyy poliittisen
kulttuurin rapautumisesta. Politiikka ei enää vedä ja kiinnosta kyvykästä ja
osaavaa nuorisoa. Politiikka on menettänyt vetovoimansa. Virkavalta on
vahvistunut , sille on viime vuosina delegoitu runsaasti päätösvaltaa.
Luottamushenkilövalta on menettänyt asemiaan.
Mikko Lund
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti