Kunnan palkollisillakin on sananvapaus
Kunnan palkolliset eivät paljoa perusta perustuslain takaamasta
sananvapaudesta. He eivät ole kovin kärkkäitä käyttämään sananvapauttaan. Vain
harvoin kunnan palveluksessa olevalta on kirjoitus paikallisessa lehdessä.
Harvoin jos koskaan virkamiehet vastaavat kaupunkilaisten suoriin kysymyksiin
tai kirjoituksiin. Missä on hallinnon
avoimuus?
Mistä tässä on kysymys? Mitkä ovat ne rakenteet, jotka tekevät
palkollisista hiljaisia? Kunnalliset esimiehet ovat usein mielellään ennalta
ohjeistaneet vapauden käyttämistä unohtaen tarkoituksellisesti
perustuslain määräykset. Luottamushenkilöt luottavat johtaviin
virkamiehiin eikä luottamushenkilöillä useinkaan ole edes kykyä arvioida
ohjeiden oikeellisuutta. Luottamushenkilöt haluavat ol
la kukkona tunkiolla, siinä ei helposti anneta sananvapautta
kaikille. Silloin kun virkamies tai työntekijä on käyttänyt
sananvapautta , kuntaorganisaatiot ovat usein ryhtyneet rajoittamaan vapauden
käyttöä.
Tällainen ikävä esimerkki tulee Riihimäeltä.
Riihimäellä luokanopettaja sai 23.4.2012 Riihimäen kaupungilta
kirjallisen varoituksen Aamuposti- lehdessä julkaistun mielipidekirjoituksen
johdosta.
Eduskunnan oikeusasiamies on 20.9.2013 antanut päätöksen opettajan
sananvapautta koskevassa asiassa. Oikeusasiamies on todennut, että
luokanopettajan kirjalliseen varoitukseen johtaneet lausumat ovat mahtuneet hänen sananvapautensa rajoihin.
Toimenpiteinä oikeusasiamies on päättänyt antaa Riihimäen kaupungin
kasvatus- ja opetustoimenjohtajalle sekä kaupunginlakimiehelle huomautuksen
luokanopettajan sananvapauden loukkaamisesta.
Oikeusasiamiehen päätöksen perusteella perusoikeuksien loukkaukset pitää
ensisijaisesti estää. Jos tämä ei onnistu, perusoikeuksien loukkaukset pitää
oikaista tai korjata. Jos tämäkään ei enää onnistu, loukkaus tulee hyvittää.
Oikeusasiamies on esittänyt Riihimäen kaupungin arvioitavaksi, miten
annetun kirjallisen varoituksen antamisesta luokanopettajalle aiheutunut
sananvapauden loukkaus olisi oikaistavissa tai korjattavissa ja edelleen, miten
loukkaus olisi hänelle hyvitettävissä. Oikeusasiamies on pyytänyt Riihimäen
kaupunkia ilmoittamaan 30.11.2013 mennessä, mihin toimenpiteisiin
oikeusasiamiehen esitys on antanut aihetta.
Erikoista on, että tämän jälkeen asiassa ovat vaienneet niin kaupunki
kuin luokanopettajakin. Emme tiedä, mikä on ollut kaupungin korvaussumma ja
kuinka se on tyydyttänyt luokanopettajaa, joka on joutunut kärsimään virkamiesten ja luottamushenkilöiden hölmöilystä.
Tutkija Laura Tiitisen osoittaa, että sananvapautta
rajoitetaan kunnissa myös sosiaalityössä sellaisissakin asioissa, joissa siihen
ei ole mitään perusteita. Monilla paikkakunnilla virka- ja luottamusmiesjohtajat
ovat omineet yksinoikeuden puhua alan asioista, kun taas muita on vaadittu
vaikenemaan.
Tavallista on uhkailu ja vaatimus luvan pyytämisestä mielipiteen ilmaisemiseen.
Tavallista on uhkailu ja vaatimus luvan pyytämisestä mielipiteen ilmaisemiseen.
Laura Tiitinen on tutkinut sosiaalityön toteumista kunnissa ja hän on
usein törmännyt sosiaalityöntekijöiden sanavapauden
rajoittamiseen. Jos julkisuudessa on
arvostellut vaikkapa resurssien vähyyttä, voi äärimmäisessä tapauksessa olla
kohta entinen työntekijä. Asiahan on yleisesti tunnettu
tosiasia.
Jatkuva säästämisen paine on johtanut siihen, etteivät ylemmät virkamiehet ole katsoneet suopein silmin työntekijää, joka on kertonut asiakkaalle tämän oikeuksista palveluihin.
Jokaisen kuntapäättäjän ja johtavan virkamiehen
luulisi ymmärtävän, että kunnissakin perustuslain takaama Ilmaisuvapaus on
olemassa ilman erillistä lupaa ja ennakkosensuuria tai eduskunnan
oikeusasiamiehen erityistä päätöstä.
Mikko Lund
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti