Vanhaks’ ei ol’
tulemist’
Etäinen sukulaiseni asui Porissa.
Kävin häntä katsomassa vuosittain. Kerran keskustellessamme vanhenemisesta hän
tokaisi otsikossa sanotun: Vanhaks’ ei ol’
tulemist ! Minusta se oli viisaasti sanottu. Hän eli lähes satavuotiaaksi.
Muutama vuosi sitten hän kuoli Liinaharjan
vanhainkodissa.
Sodan jälkeen syntyneet ikäluokat
ovat suurin joukoin tulossa vanhaksi. Tilastokeskuksen
virallisen tiedon mukaan maassamme asuu jo yli miljoona yli 65-vuotiasta.
Ikäryhmän suhteellinen osuus kasvaa jyrkällä käyrällä seuraavat kolmekymmentä
vuotta. Toisen maailmansodan jälkeen noin seitsemällä
vuodella pidentyneen eliniän odotteen ansiosta ikääntyneiden joukko
kasvaa.
Vuonna 2010
Riihimäellä oli 4 851 yli 65- vuotiasta. Tilastokeskuksen Riihimäkeä koskevan
väestöennusteen mukaan vuonna 2020 yli 65- vuotiaita on 7 073 ja 2040 jo yli 10
000.Ikääntyminen on tämän vuoksi kuuma yhteiskunnallinen
keskusteluteema, Kaikilla meillä on käsitys, että jotakin pitää asian hyväksi
tehdä.
Nykymuotoiset ja aikaisempien
sukupolvien luomat vanhuspalvelut eivät enää riitä. Rahat
eivät riitä aikaisemmin rakennettuihin palveluihin. Tämä asettaa kysymyksen,
kykenemmekö toimimaan uusilla tavoilla.
Kunnallisalan kehittämissäätiön
tutkimuksessa tuli esille, että lähes puolet kansalaisista haluaisi lisää
resursseja vanhusten huoltoon. Asiaa pidettiin jopa tärkeämpänä kuin
perusterveydenhuoltoa. Liikuntapalveluihin
sijoittaisi rahaa nykyistä enemmän vain runsaat kymmenen
prosenttia.Siinä on selkeä viesti kuntien päättäjille.Mutta välittyykö tämä viesti päättäjille.
Ikääntyminen merkitsee sitä, että ikääntyneet
ovat suurin ryhmä sosiaali- ja terveyspalvelujen käyttäjänä. Sairauksien ja
sosiaalisten ongelmien ennaltaehkäisy on viisasta. Sillä voidaan säästää rahaa.
Laadukas hoito perusterveydenhoidossa terveyskeskuksessa
vähentää verorahojen valumista keskussairaalan pohjattomaan
kassaan.
Useissa kaupungeissa on tehty päätöksiä vanhusten hoidon linjamuutoksesta. Sairaalamaisia paikkoja vähennetään. Palvelukotipaikkoja ja kotihoitoa lisätään. Monet haluavat silti asua kotona. Sekin on ihmisen oikeus, mutta toimintakyky heikkenee ikääntymisen myötä.
Vaarana on laitostuminen. Laitostaminen on kallista ja se passivoi ihmisen. Toimintakykykin lamaantuu helposti. Vanhan ihmisen valta omaan elämäänsä supistuu, vaikka viralliset tavoitteet ovat päinvastaiset.
Ikääntyneiden suurta joukkoa ajatellen´ kotihoitoa on tarpeen lisätä. Kotihoitoon liittyy myönteisiä mielikuvia. On kuitenkin ihmisiä, jotka haluaisivat asua kodin sijasta turvallisessa palvelukodissa. Sekin pitäisi olla mahdollista.
Omaisilla on usein jatkuva huoli yksin asuvasta läheisestään. Huolen vähentäminen ja turvallisuuden lisääminen on tärkeä asia. Kotihoidon määrää lisättäessä on tehostettava myös laadun seurantaa.
Hyvän vanhuuden järjestäminen edellyttää uusia, parempia ratkaisuja. Niitä on kunnissa etsittävä. Nykyiset palvelut eivät riitä, mutta myöskään kuntien rahat eivät riitä kummoisiin uusiin palveluihin. Mutta kykeneekö kuntien hallinto niitä järjestämään. Jos rahaa ei ole, niin miten se tehdään.
Tein Riihimäellä valtuustoaloitteen, jolla halusin herättää keskustelua ja saada perusturvan varautumaan lisääntyvän vanhusväestön palveluksiin. Perusturvalautakunta ei selvästikään kyennyt suuntautumaan valtuustokautta pidemmälle. Se suorastaan loukkaantui siitä, että vaadin pidemmälle meneviä tavoitteita ja vanhusväestön aktivointia. Asiantuntijalautakunnalla ei ollut muutenkaan ideoita hoitaa hommaa. Vanhusten avohoitopalveluista puhuttiin, mutta niiden sisältö ja konkretia jäi auki. Uusi vanhuspalvelulaki vaatii joka kuntaan vanhusneuvoston.Olisikohan tällä porukalla ideoita?
Vanhuspalvelulain mukaan kunnan eri toimialojen on toimittava yhteistyössä ikääntyneen väestön hyvinvoinnin, terveyden, toimintakyvyn ja itsenäisen suoriutumisen tukemiseksi.
Mikko Lund
Useissa kaupungeissa on tehty päätöksiä vanhusten hoidon linjamuutoksesta. Sairaalamaisia paikkoja vähennetään. Palvelukotipaikkoja ja kotihoitoa lisätään. Monet haluavat silti asua kotona. Sekin on ihmisen oikeus, mutta toimintakyky heikkenee ikääntymisen myötä.
Vaarana on laitostuminen. Laitostaminen on kallista ja se passivoi ihmisen. Toimintakykykin lamaantuu helposti. Vanhan ihmisen valta omaan elämäänsä supistuu, vaikka viralliset tavoitteet ovat päinvastaiset.
Ikääntyneiden suurta joukkoa ajatellen´ kotihoitoa on tarpeen lisätä. Kotihoitoon liittyy myönteisiä mielikuvia. On kuitenkin ihmisiä, jotka haluaisivat asua kodin sijasta turvallisessa palvelukodissa. Sekin pitäisi olla mahdollista.
Omaisilla on usein jatkuva huoli yksin asuvasta läheisestään. Huolen vähentäminen ja turvallisuuden lisääminen on tärkeä asia. Kotihoidon määrää lisättäessä on tehostettava myös laadun seurantaa.
Hyvän vanhuuden järjestäminen edellyttää uusia, parempia ratkaisuja. Niitä on kunnissa etsittävä. Nykyiset palvelut eivät riitä, mutta myöskään kuntien rahat eivät riitä kummoisiin uusiin palveluihin. Mutta kykeneekö kuntien hallinto niitä järjestämään. Jos rahaa ei ole, niin miten se tehdään.
Tein Riihimäellä valtuustoaloitteen, jolla halusin herättää keskustelua ja saada perusturvan varautumaan lisääntyvän vanhusväestön palveluksiin. Perusturvalautakunta ei selvästikään kyennyt suuntautumaan valtuustokautta pidemmälle. Se suorastaan loukkaantui siitä, että vaadin pidemmälle meneviä tavoitteita ja vanhusväestön aktivointia. Asiantuntijalautakunnalla ei ollut muutenkaan ideoita hoitaa hommaa. Vanhusten avohoitopalveluista puhuttiin, mutta niiden sisältö ja konkretia jäi auki. Uusi vanhuspalvelulaki vaatii joka kuntaan vanhusneuvoston.Olisikohan tällä porukalla ideoita?
Vanhuspalvelulain mukaan kunnan eri toimialojen on toimittava yhteistyössä ikääntyneen väestön hyvinvoinnin, terveyden, toimintakyvyn ja itsenäisen suoriutumisen tukemiseksi.
Lisäksi lain 5 §:n mukaan kunnassa on laadittava suunnitelma ikääntyneen väestön tukemiseksi.
“Kunnan on laadittava suunnitelma
toimenpiteistään ikääntyneen väestön hyvinvoinnin, terveyden, toimintakyvyn ja
itsenäisen suoriutumisen tukemiseksi sekä iäkkäiden henkilöiden tarvitsemien
palvelujen ja omaishoidon järjestämiseksi ja kehittämiseksi. Suunnittelussa on
painotettava kotona asumista ja kuntoutumista edistäviä toimenpiteitä.
Suunnitelma on laadittava osana kunnan strategista suunnittelua. Suunnitelman
hyväksyy kunnanvaltuusto ja se on tarkistettava valtuustokausittain.”
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti