Laki on niin kuin se luetaan
Oikeuden hakeminen vaatii joskus aikaa ja kärsivällisyyttä.
Oikeuden saaminen alkaa olla sattumaa. Hallinto- oikeuksia vaivaa jutturuuhka.
Se ei voi olla vaikuttamatta päätösten laatuun. Pari vuotta sitten valitin
Hämeenlinnan hallinto- oikeudelle kahdesta asiasta. Puutuin itseeni
kohdistuneeseen poliittiseen ajojahtiin ja kaupungin laittomuuksiin, joihin
halusin oikeuden päätöksen. Hämeenlinnan hallinto- oikeus epäsi minulta
valitusoikeuden Riihimäen tarkastuslautakunnan ja kaupunginhallituksen
päätöksistä. Ao. hallintokunnat kohdistivat minuun kaksi vuotta sitten
poliittisen ajojahdin, jonka seurauksena tarkastuslautakunnan riippumattomuutta
rikottiin. Katsoin parhaimmaksi erota tarkastuslautakunnan puheenjohtajan
toimesta. Valitin asioista hallinto- oikeuteen, joka totesi kahden vuoden
harkinnan jälkeen, että tarkastuslautakunnan ja kaupunginhallituksen päätökset
eivät ole valituskelpoisia, joten niitä ei tutkittu.
Pyysin hallinto- oikeudelta, että tarkastuslautakunnan ja
kaupunginhallituksen päätökset kumottaisiin. Kaupunginhallituksella ei ole toimivaltaa puuttua riippumattoman
tarkastuslautakunnan toimintaan. Tarkastuslautakunnan tulee olla
tarkastussäännönkin mukaan riippumaton kaupunginhallituksesta ja kaupungin
keskushallinnosta. Kaupunginhallitus esitti laittomasti tilapäisen valiokunnan
asettamisesta tarkastuslautakunnan luottamuksen ja kokoonpanon punnitsemiseksi
ja puuttui tarkastuslautakunnan riippumattomuuteen. Tarkastuslautakunta ja
kaupunginhallitus syyllistyivät mitättömiin ja laittomiin oikeustoimiin.
Kaupunginhallitus ei hallintolain vaatimuksista huolimatta
kuullut minua ennen kuin se teki esityksen tilapäisestä valiokunnasta. Jos näin
olisi tapahtunut, olisin voinut pysäyttää käynnistetyt toimet ja oikeustoimilta
olisi voitu välttyä.
Havaittuani, että minuun kohdistui poliittinen ajojahti, joka
tähtäsi minun syrjäyttämiseen, erosin itse puheenjohtajan
tehtävästä.
Muodollisena syynä ajojahtiin oli kirjanpitolautakunnan
kuntajaostolta pyytämäni lausunto Riihimäen tilinpäätösten korjaamisesta. KHO
kumosi Riihimäen vuoden 2009 tilinpäätöksen. Tosiasiallisesti kaupungissa oli
syntynyt suoranainen hätä siitä, että ehdotin erityistilintarkastuksen
suorittamista poistolaskennan ja järjestelmän vaikutuksista tilinpäätöksen
tuloksiin.
Erikoista on, miten Hämeenlinnan hallinto- oikeus tekee
tyhjäksi valitukseni jättäessään sen tutkittavaksi ottamatta. Siihen pohdintaan
oikeudelta meni kaksi vuotta! Tarkastuslautakunnan ja kaupunginhallituksen
virheellisistä ja vailla toimivaltaa tehdyistä lopullisista päätöksistä ei olisi
muka valitusoikeutta. Irvokasta ja ylimielistä oikeudenjakoa, jonka en usko
kestävän korkeampien oikeusoppineiden tarkastelua!
Politiikan näkökulmasta kysymys asettuu näin: Mikä on
luottamushenkilön todellinen oikeusturva? Asiassa on kysymys myös poliittisten
oikeuksien loukkaamisesta. Näyttää vahvasti siltä, että oikeutta on
vaikea saada.
Emme todellakaan elä oikeusvaltiossa. Lakia väärin
tulkitsemalla lain tarkoitus muuttuu helposti oikeuden
vastakohdaksi.
Asian poliittinen sivujuonne ulottuu SDP:hen. Operaatiolla
yritettiin pudottaa minut valtuustosta. Toimet eivät
johtaneet tavoitteeseensa.
Suunnitelmaperusteet on hyväksytty lain
mukaisesti
Valitin Riihimäen kaupunginvaltuuston päätöksestä 20.8.2012 §
70 Riihimäen kaupungin suunnitelmapoistojen perusteet. Päätöksellä oikeutettiin
kaupunginhallitus hyväksymään valtuuston hyväksymien suunnitelmapoistojen
perusteiden pohjalta hyödyke- ja hyödykeryhmäkohtaiset poistosuunnitelmat
käyttäen ensisijaisesti poistoaikojen alarajoja. Rahoituksen perusteista
päättäminen on kuntalaissa säädetty valtuuston tehtäväksi eikä tätä tehtävää
voida siirtää kaupunginhallitukselle. Valtuusto ylitti
toimivaltansa.
Katsoin valituksessani, ettei kaupunginvaltuusto voinut
siirtää poistosuunnitelman hyväksymistä kaupunginhallitukselle. Valtuusto on
lainvastaisesti luovuttanut kaupunginhallitukselle mahdollisuuden säätelyyn ja
tilinpäätöksen tuloksen järjestelyyn. Päätös merkitsee tietoista valtuuston
vaikutus- ja kontrollimahdollisuuksien vähentämistä poistoaikojen harkinnan
suhteen.
Kuntalain 14 §:n mukaan valtuusto ei saa siirtää
toimivaltaansa asioissa, joista valtuuston on tässä tai muussa laissa olevan
nimenomaisen säännöksen mukaan on päätettävä. Kuntalakia
koskevan hallituksen esityksen (HE 192/ 1994 vp) yksityiskohtaisissa
perusteluissa on todettu muun muassa, että “toimivaltaa ei saisi siirtää
myöskään niissä luonteeltaan tärkeissä asioissa, joita tarkoitetaan 13 §:ssä.
Tällaisia asioita olisivat esimerkiksi toiminnan, talouden ja
yhdyskuntakehityksen keskeiset tavoitteet sekä talouden perusteet. Valtuusto
ratkaisisi, onko kysymys toiminnan keskeisistä tavoitteista. “
Hallinto- oikeuden mukaan valtuustolla on laaja harkintavalta
ratkaista se, onko kysymys kunnan keskeisistä tavoitteista. Hallinto- oikein
katsoo näistä syistä, että valituksenalaisella päätöksellä
kaupunginhallitukselle osoitetussa tehtävässä ei ole kysymys sellaisesta kunnan
talouden perusteita koskevasta päätösvallan käyttämisestä, joka kuntalain 13 §:n
säännökset huomioon ottaen voisi kuulua vain valtuustolle.
Hallinto- oikeus katsoo, ettei kaupunginvaltuusto ole
ylittänyt toimivaltaansa eikä valtuuston päätös ole muutenkaan
lainvastainen.
Hallinto- oikeuden päätöstä leimaa ajatuksenjuoksu, joka on
tehty kirjoituspöydän takana ja kaukana käytännön elämästä. Eduskunnan
tarkoitus ei ole voinut olla, että poistoista päättäminen voitaisiin siirtää
valtuustolta kaupunginhallitukselle, ja että tilivelvolliset saisivat vapaat
kädet kaunistella ja järjestellä kaupungin tilinpäätöstä.
Hallinto- oikeuden päätöksen pohjalta on harkittava, mitä
tästä seuraa ja valitetaanko päätöksestä KHO:lle. On kysymys tärkeästä
ennakkoluonteisesta lain soveltamista koskevasta päätöksestä, josta
Hämeenlinnan hallinto- oikeus ei ole sanonut viimeistä sanaa. Kunnan
tilintarkastusjärjestelmän uskottavuus järkkyy, jos hallinto-oikeuden päätös
jää lainvoimaiseksi.
Mikko Lund
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti