Vastustin “valeoikeustoimia”, mutta siitä huolimatta...
Riihimäen kaupunginvaltuusto päätti  11.11. 2013  § 125 
Elinkeinotonttien myymisestä Etelä- Mattilan elinkeinoalueelta ja § 123 
Riihimäen kaupungin omavelkaisen takauksen myöntämisestä Riihimäen Tilat ja 
Kehitys Oy:lle.  Päätökset on tehty  hyvän hallinnon vaatimusten  ja 
kuntalain vastaisesti.   Päätökset ovat syntyneet lainvastaisessa järjestyksessä 
käyttämällä harkintavaltaa muuhun tarkoitukseen  kuin oikeustoimilla sinänsä on 
asiallisesti pyrittävä.
Päätös on syntynyt kaupunginjohtajan johtamassa 
valmistelussa, jossa oikeustoimen molempien osapuolten  etujen huomioon ottaminen on syrjäytetty. 
Ostajana on kaupunkikonsernin ohjauksessa oleva ja kaupungin kokonaan omistama 
yhtiö, jonka liiketuloksesta viimekädessä vastaa kaupunki. Myyjän edustajajana 
oikeustoimen pääjärjestelyistä on  asiallisesti vastannut kaupunginjohtaja Seppo 
Keskiruokanen. HÄN on kaupungin kokonaistaloudesta tilivelvollinen ja 
vastuullinen yhtiön hallituksen puheenjohtaja. Oikeustoimen valmisteluun nähden 
hänellä on ollut työnjohto- ja määräysvalta yhtiössä ja kaupungin 
taloushallinnossa. On ilmiselvää, etteivät oikeustoimen osapuolien edut ole 
tulleet tasapuolisesti harkituksi ja  huomioonotetuksi eikä puolueettomasti 
tarkistelluksi. 
Yhtiön, Riihimäen Tilat ja Kehitys Oy:n, 
liiketoiminnan tarkoitus on alistettu palvelemaan emoyhteisön tarkoitusperiä. 
Muodollisen yhteisöjäävin esittäminen kaupunginhallituksessa ei muuta tätä 
tosiasiallista asiantilaa. Valmistelusta vastuullisena kaupunginjohtajan 
puolueettomuus on valmisteluprosessissa vaarantunut. 
Oikeustoimi ei ole ollut yhtiön kannalta eikä 
kaupungin kannalta oikeassa suhteessa oikeustoimella tavoiteltuun päämäärään. 
Sen taloudelliset vaikutukset ovat tosiasiassa kansalaisten verotuloilla 
kannettavat. Se on tehty olosuhteissa, joissa yhtiöllä ei ole ollut akuuttia, 
kaupungin elinkeinotoiminnan edistämisen kannalta tarvetta saada haltuunsa 
kaupan kohteena olevat maa-alueet eikä liiketaloudellista merkitystä. 
Asiakirjoista ilmenee, ettei yleistä ja kilpailevaa 
kysyntää ole kaupan kohteelle ollut, siis ei myöskään kaupungin 
elinkeinopolitiikan edistämisen tilannetta ja akuuttia tarvetta yhtiön entiselle 
eikä kaupassa lisääntyvälle maareserville. Se todentaa, että oikeustoimessa on 
osoitettu poikkeuksellista suopeutta yhtiölle ja noudatettu tavanomaisesta 
poikkeavia kaupan ehtoja mm. rakentamisvelvoitteen kohdalla.
Yhtiön taloudellinen kantokyky ei omalla taseella 
kykene suoriutumaan kauppahinnasta eikä edes antamaan kauppahintaa vastaavalle 
velalle taseomaisuudellaan tavanomaista vakuutta. Ostohinnalle kaupunki pyrkii 
varsin poikkeuksellisin järjestelyin antamaan takauksen olosuhteissa, joissa 
kierretään EU:n kilpailuneutraliteetin tarkoittamia  sääntöjä.
Kaupungin kannalta oikeustoimi on tehty muussa kuin 
elinkeinopolitiikan edistämisen tarkoituksessa. Kaupungin taloudessa 
tilinpäätösten järjestelyn tarve on ollut vuodesta 2010 lähtien erityisen 
huomion kohteena. Siihen ovat vaikuttaneet pyrkimykset  tulokseen 
vaikuttamiseksi   niin, ettei sen alijäämä ja muut tunnusluvut täyttäisi 
kuntalaissa säädettyjä alijäämän kattamisvelvollisuuden ja kriisikuntakriteerien 
ehtoja.
Tunnettua on kaupungin hallinnossa jatkuvat 
poistojärjestelmän muutospyrkimykset. KHO ja Hämeenlinnan HO antamien kumoavien 
päätösten jälkeen on vielä HO:ssa vireillä ja ratkaisuaan odottamassa vielä 
viimeisin kaupungin poistojärjestelmän muuttaminen. Poistoina rahoitettavia 
menoja on alennettu tulosvaikutteisesti vuodesta 2010 vuoteen 2012  n. 10 
miljoonaa euroa. Nämä toimet ovat osoittautuneet kaupungin ylivelkaantuneessa 
taloudenpidossa  riittämättömiksi ajatellen alijäämien kattamisvelvollisuudelle 
ja kriisikunnalle säädettyjä kriteerejä. Siksi taseen omaisuuserien muuttaminen 
tuloksi on tullut  vuonna 2013 tarpeelliseksi tilinpäätöksen ennakoinnissa. 
Asiakirjoissa yhtenä perusteena oikeustoimelle 
todetaan, että vuoden 2013 maanmyyntitulojen budjetoinnissa ei saavuteta 
tavoitetasoa ja että tällä oikeustoimella halutaan kompensoida 
tilannetta.
Asiakirjoista ilmenevä on riittävä näyttö 
siihen, että oikeustoimi  tehdään muussa kuin oikeustoimen   
normaalissa tarkoituksessa. Valtuusto käyttää 
harkintavaltaansa  manipuloidakseen  TILINPÄÄTÖSTÄ. Tavoiteltu päämäärä on 
vuoden 2013 tilinpäätöksen ennakollinen järjestely. Sillä  saavutetaan 
tulosvaikutuksia alijäämän pienentämiseksi.
Riihimäen kaupunginvaltuusto ei ole näin ollen 
toiminut hyvän hallinnon oikeusperiaatteiden mukaisesti ja päätös on siten 
konkreettisesti hallintolain 6 §:n mukaan laiton. 
Riihimäen kaupunginvaltuusto päätti 11.11.2013 § 123  
antaa 100 prosentin tuen Riihimäen Tilat ja Kehitys Oy:lle maan ostamista 
varten. Euroopan  komissio on antanut tiedonannon valtiontukisäännösten 
soveltamisesta valtintukiin takauksina. (2008/c155/ 02)  Komissio katsoo, että  
tukea ei saa myöntää enempää kuin  80 prosenttia lainasaamisen tai 
rahoitussopimuksen määrästä  eikä takaus saa missään vaiheessa  ylittää 80 
prosenttia.  Riihimäen tilat ja Kehitys  Oy ei ole komission tarkoittamalla 
tavalla vakavarainen.  Kaupunki ei ole notifioinut  asiasta komissiolle eikä 
saanut siltä hyväksyntää päätökselle. Riihimäen kaupunginvaltuuston päätös on 
Euroopan komission päätöksen vastainen, laiton ja syntynyt  siten virheellisessä 
järjestyksessä.
Em. perusteluihin viitaten katson  valituksessani  
Hämeenlinnan hallinto- oikeudelle, että  Riihimäen kaupunginvaltuuston  em. 
päätökset on  lainvastaisena kumottava. Katson, että 11.11.2013  
Riihimäen kaupunginvaltuustossa tehtiin tilinpäätöstä manipuloiva 
näennäiskauppa, jossa kaupungin maata myytiin ylihintaan  Etelä- Mattilan 
teollisuusalueelta kaupungin omistamalle  yhtiölle  Kaupassa on kysymys kaupungin 
tilinpäätöksen järjestelystä, jolla kuluvan vuoden tuloja lisätään 2,4 miljoonaa 
euroa ja pienennetään alijäämää. 
Tehty 
päätös on  selkeä osoitus kirjanpitolain vastaisesta tilinpäätös- ja 
talouskulttuurista. Se on jatkunut vuodesta 2009 alkaen ja jatkuu edelleenkin 
sekä poistojärjestelmän  että  taseen omaisuuteen kohdistuvilla  
järjestelyillä.  Siksi korostan  asian tärkeää yhteiskunnallista merkitystä ja 
pyydän, että  kaupunginvaltuuston päätös kumotaan. Hämeenlinnan 
hallinto-oikeuden  tulisi kieltää päätösten toimeenpano, muten valitus kävisi 
asiassa hyödyttömäksi. Hämeenlinnan hallinto- oikeus on pyytänyt  Riihimäen 
kaupunginhallitukselta lausuntoa asiassa. 
Hallintojohtaja 
ehdottaa, että kaupunginhallitus toteaa, ettei kaupunginvaltuuston 
päätöstä valituksen johdosta panna täytäntöön ja 
kaupunginhallitus päättää antaa Hämeenlinnan hallinto-oikeuden pyytämän 
lausunnon valituksen johdosta myöhemmin.
 Mikko Lund
2 kommenttia:
Otan Joululoman. Kirjoitan tänne ensi vuonna. Toivotan kaikille lukijoilleni Hyvää ja Rauhallista Joulua sekä Onnellista Uutta Vuotta!
Otan Joululoman. Kirjoitan tänne ensi vuonna. Toivotan kaikille lukijoilleni Hyvää ja Rauhallista Joulua sekä Onnellista Uutta Vuotta!
Lähetä kommentti