Kataisen kuuden puolueen
hallitus juoksi
kokoon
rakennepakettinsa
Paljon porua ja vähän villoja. Tästä Suomen
suunta on hitaasti muuttumassa. Toimet ovat oikeansuuntaisia, mutta
lopputulema
riittämätön. Siinä pinnallinen huomio.
Suuri osa paketin asioista on edelleen
valmistelussa tai niistä päätetään myöhemmin. Ennakkoon oli
epäilyä erityisesti vasemmiston kyvystä olla mukana leikkaamassa ja
säästämässä. Mutta sisäisen pyykinpesun jälkeen rakennepaketti hyväksyttiin
hallituksessa ilman eriäviä mielipiteitä. Sekin on
saavutus.
Kuuden puolueen erilaisista lähtökohdista
saavutettua yhteistä sopimusta on pidettävä merkittävänä linjauksena. Hallitus
karsi kunnista tehtäviä ja velvoitteita miljardilla eurolla. Asiaa perusteltiin
hyvinvointivaltion säilyttämisellä. Moni asia on vielä auki ja valmistelussa.
Pääministeri Katainen lupasi, että jos syystä tai toisesta julkisen talouden
vajetta supistavia päätöksiä tarvitaan, ne tehdään.
Hallitus haluaa kuroa umpeen kestävyysvajeen.
Tarkoitus on hillitä ja pysäyttää velkaantumista, jotta hallitsemattomalta
velkaantumiselta säästyttäisiin. Tasapainoon pyritään vuoteen 2017 mennessä.
Suomen kokonaistuotanto jää tänä vuonna karkeasti 5 %
matalammaksi kuin v. 2007.Korkea työttömyys sekä valtion ja kuntien suuret
alijäämät johtuvat ennen muuta tästä pitkään jatkuneesta
kasvuvajeesta.
Talouden heikon kasvun taustalla ovat
maailmantalouden ja euroalueen ongelmat, Suomen teollisuuden rakennemuutos ja
heikko kilpailukyky. Kilpailukyvyn heikkenemisessä ei ole
kyse pelkästään suhteellisesta kustannustasosta, vaan myös kyvystä sopeutua
globaalitalouden ja teknologian muutoksiin. Tarvitaankin arempaa sopeutumiskykyä ja inhimillisten voimavarojen täysimääräistä
hyödyntämistä. Tämä puolestaan edellyttää osaamistason
kohottamista.
Valtion velka kipuaa vuoden loppuun
mennessä noin 93 miljardiin euroon. Ensi vuonna kolkutellaan sadan miljardin
rajaa. Kuntien lainat ovat ensi vuonna reilut 16 miljardia euroa. Valtiovarainministeriön ennusteen mukaan ensi vuonna
julkinen velka nousee jo 59,2 prosenttiin ja 2015 jo 59,9 prosenttiin
bkt:sta.
Alimmillaan julkisyhteisöjen velka on Suomen
euroaikana ollut vuonna 2008, jolloin se oli noin 34 prosenttia bkt:sta.
1980-luvulla Suomen velkaantuneisuus pyöri reilussa kymmenessä
prosentissa.
Velkaantuneisuudessa Suomi lukeutuu vielä
Euroopan keskikastiin Slovakian ja Puolan kanssa. Viro oli alkuvuonna Euroopan
vähävelkaisin kymmenellä prosentillaan bkt:sta. Kreikka on Euroopan
velkaantunein 160 prosentin velkataakallaan. Italialla oli velkaa 130 prosenttia
bkt:sta ja Portugalilla 127 prosenttia.
Velkaantumisen pysäyttäminen on
välttämätöntä,mutta kriisitietoisuus ei ole mennyt
vieläkään joka mökkiin, työpaikalle tai
kuntiin. Valtion tulot eivät ole tämänkään
hallituksen aikana riittäneet menoihin, vaan vajetta on paikattu ottamalla jatkuvasti velkaa lisää vuosittain. Kysymys on
yhdeksän miljardin euron aukosta.Velkaantumisen jatkuminen
olisi vaarallista. Se kasvattaisi valtion menoja velan korkojen kasvaessa.
Hallitus on ollut tosi kovassa paikassa. Sen
on pitänyt rakennepaketillaan lepyttää kansainvälisiä luottoluokittajia.
Kysymys on siitä, pysyykö kolmen A:n luottoluokitus.
Luottamus on ollut veitsen terällä. Jotain on todella
tehtävä.
Rakennepaketilla lisää
luottamusta
Hallituksen rakennepaketin perustan muodostavat
toimet työllisyyden ja talouskasvun kohentamiseksi
sekä
palvelutuotannon tehostamiseksi.
Hallitus katsoo, että kuntalain muutokset sekä
kuntien tehtävien, velvoitteiden ja normien muutokset tulee panna täytäntöön ja
kuntatalouden ohjausjärjestelmä ottaa käyttöön. Lisäksi hallitus katsoo, että se
pidättäytyy uusien, kuntien menoja lisäävien tehtävien ja velvoitteiden
antamisesta ilman,että se päättää samalla vastaavansuuruisista tehtävien ja
velvoitteiden karsimisesta tai uusien annettavien
tehtävien ja velvoitteiden täysimääräisestä rahoittamisesta. Tämän lisäksi
kehykseen jo sisältyviä kuntien menoja lisääviä hankkeita arvioidaan
kriittisesti kehyspäätöksen yhteydessä.
Hallitus varmistaa sosiaali- ja
terveydenhuollon uudistuksessa sekä sosiaali- ja terveydenhuollon integraation että turvaa niiden tehokkaan
hallinnon.
Hallitus täydentää esityksiä valtionhallinnon
palvelurakenteiksi siten, että mm. valtion keskushallinnon
ja aluehallinnon uudelleen järjestämisen yhteydessä käytetään henkilöresursseja aiempaa joustavammin ja järjestetään hallinnollisia
tehtäviä uudelleen niin, että
julkisen palvelutuotannon tuottavuudelle asetettu 0,5 prosentin vuotuinen kasvutavoite toteutuu myös valtion
toiminnoissa.
Hallitus toteaa, että
työmarkkinajärjestöt valmistelevat eläkeuudistuksen työurasopimuksessa
2012 vahvistettujen tavoitteiden
mukaisesti niin, että voidaan riittävällä varmuudella arvioida eläkkeelle siirtymisiän odotteen nousevan
vähintään 62,4 vuoteen vuonna
2025
Hallitus täydentää
esityksiä työuran katkoksiin ja nuorten työllisyyteen kohdistuviksi toimiksi.
Hallitus täydentää
esityksiä rakenteellisen työttömyysasteen
alentamiseksi.
Hallitus täydentää esityksiä
rakentamisen ja asuntomarkkinoiden toiminnan tehostamiseksi.
Soteuudistukseen ei vielä tuotu ratkaisuesitystä. Hallitus
vähentää kunnista vanhusten laitoshoitopaikkoja 300
miljoonalla
eurolla. Tavoitteeseen päästään, jos vanhuksia
voidaan hoitaa pidempään kotona.
Toisen asteen
oppilaitosverkkoa karsitaan ja rahoitus perustuu jatkossa suoritettuihin
tutkintoihin.
Hallitus varautuu päättämään kehysriihessä
maaliskuussa 2014 tarvittavista lisäsopeutus-tai
rakenteellisista toimista valtiontalouden alijäämän pienentämiseksi ja valtion velkasuhteen kasvun taittamiseksi.
Sopeutustoimien mittaluokka perustuu
valtiovarainministeriön laatimaan,
valtiontalouden
ennusteeseen perustuvaan
sopeutustarvearvioon.
Mittaluokassa otetaan huomioon rakennepoliittisen ohjelman toimeenpano.
Mikko Lund
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti