Riihimäen kestävyysvaje kaataa
kaupungin
Politiikka huoraa virkaeliitin
talutusnuorassa
Suomen Kuvalehdessä
3.12. 2010 kunnallistalouden emeritusprofessori Pentti Meklin kertoo
kuntataloudesta harhapolulla. Kunnat joutuvat jatkuvasti ottamaan lisää velkaa,
mikä kertoo talouden kasvavasta epätasapainosta. Kuntien vuosikate ja
ylijäämät eivät riitä investointeihin.
Meklinin mukaan
alimitoitetut poistot kumuloituvat tuloslaskelmissa huomattavina
kirjanpidollisina ylijääminä, mutta kaupungit investoivat velaksi.
Meklinin mukaan
nykyisenkaltainen tuloslaskelma joutaa romukoppaan. Meklin opastaa katsomaan
investointeihin, lainakantaan, vuosikatteeseen sekä kassavaroihin talouden
tasapainon tai epätasapainon selvittämiseksi.
Meklin ennakoi
Riihimäen kaupungin talouden velkaantumisen ja kriisiytymisen jo selvittäessään
neljän kunnan liitosta.
Riihimäen talouden
rahoitustasapainoa horjuttaa vakavasti kaupungin velkasalkku ja rästissä
olevat maksamatta olevat kuntayhtymien maksuosuudet sekä tilinpäätöksissä
vuodesta 2010 noudatettu poistopolitiikka.
Lainakanta on ensi
vuoden alussa 120,7 miljoonaa ja vuoden
lopussa 122,7 miljoonaa eli 4131 euroa
/asukas. Tällä menolla lainakanta
on jo vuonna 2016 133,4 miljoonaa. Lisäksi kuormaa lisää
kaupungin osuus kuntayhtymien alijäämistä.
Ongelmaksi nousee
velkasalkun hoito odotettavissa olevan entistä hitaamman tai jopa pysähtyvän
talouskasvun madaltaman tulokertymän oloissa. Tätä ei juuri helpota jo
vertailukuntiin nähden korkealla tasolla oleva veroprosentti eikä
palvelumaksujen korotus. Jo nyt on nähtävissä, että tulot eivät riitä kattamaan
lisääntyvien lakisääteisten kustannusten paineessa vuosittaisia
lainalyhennyksiä.
Uhka velkasalkun
kasvamisesta on todellinen vaara. Suurista investoinneista huolimatta tulevissa
taseissa rahoitettavat poistot ovat vuoden 2010 tasolla eikä poistojen tuoma
rahoitusvara riitä kattamaan tulevien investointien normaalia
omarahoitusosuutta.
Taloudesta
vastuullisten luottamushenkilöiden ja kaupunginjohtajan julkinen informaatio
kaupungin talouden tilasta on ristiriitaista. Esimerkiksi julkinen keskustelu
talouden kestävyysvajeesta on kovin suuressa haarukassa eikä se ole tuonut
kaupunginvaltuutetuille lisätietoa.
Vastuullisten
talouskeskustelua kuvaa epäselvyys, onko vaje kirjoitettava miljoonissa yksi vai
kaksinumeroisina lukuina. Kaupunginvaltuustossa kokoomuksen ryhmän mukaan
Riihimäen kestävyysvaje on noin 5 miljoonaa euroa. Henkilökohtaisesti käsitän
sen kaksinumeroisena ja luen kestävyysvajeeseen mukaan lainasalkun kiertoajan
mukaiset velkojen lyhennykset ja väestörakenteen mukanaan tuoman nykyisen
palveluverkon ylläpitämisen lisäkustannukset.
Päivän selvää on,
että edessä oleva väestön voimakas ikääntyminen tulee lähivuosina lisäämään
kaupungin menoja. Valtiovarainministeriössä on arvioitu ikääntymisen
vaikutukseksi 7 veroprosenttiyksikköä kuntatalouteen.
Riihimäellä lisäksi
on otettava huomioon muitakin yllättäviä
menoja mm. maanalaisen putkiston, vesi
ja viemäriputkiston kunnon vaatimat investointimiljoonat ja tulvien torjunta.
Miten niistä selvitään?
Ihmetystäni
onkin herättänyt se, miten kaupunginjohtaja ja kaupunginhallitus niin viileästi
jatkavat kriisiytymisen tiellä. Vastuulliset eivät ole ryhtyneet toimiin
kehityksen kääntämiseksi. Veroprosentin korotus ei tuo pelastusta, jos menot,
kustannukset ja investoinnit jatkavat hallitsematonta kehitystä. Näihin pitäisi
puuttua lujalla kädellä. Missä vain on se käsi?
Ihan julkisesti
katson oikeudekseni ihmetellä, miten Riihimäki pystyy kustantamaan
tulevaisuudessa peruspalvelut ja
huolehtimaan taloudestaan. Tavattoman vaikealta ellei ihan mahdottomalta näyttää
myös velkaantumisen kääntäminen laskuun.
Siksi olen sitä
mieltä, että velkaantumiseen pitää tarttua erillisellä tavoiteohjelmalla
tavoitteena kuntien keskimääräisen velkatason saavuttaminen. Ehdotin Riihimäen
kaupunginvaltuustossa 9.12.2013 , että kaupunginhallitus laatii tällaisen
ohjelman valtuustolle syksyllä, enne kuin vuoden 2015 veroprosentti hyväksytään.
Ehdotus hyväksyttiin.
Katson, että
ohjelma tarvitaan rehellisyyden vuoksi. Mitään ei saada aikaan, jos ei ole
tavoitteita. Politiikkaa ei voi arvioida myöskään, jos ei ole tavoitteita.
Ohjelma tulisi myös rehellistämään seuraavat kuntavaalit.
Ehdotus
talousarviotekstiin
Kehittämiskohteet
2014 Ehdotus talousarvioteksti
Kaupunginhallitus
Toiminnan
kustannustehokkuus, s. 37 lisäys
uusi kappale:
Riihimäen
kaupunginhallitus toteaa kaupungin velkakannan nousseen tasolle, joka pitkällä
tähtäimellä vaarantaa kaupungin peruspalvelutuotannon kestävän
talousperustan.
Kaupunginhallitus pitää tärkeänä rahoitustasapainon ennakointia
kaupungin talouden hoidossa ja katsoo tarpeelliseksi , että kaupunginvaltuustoa
raportoidaan neljännesvuosittain kuntalain kriisikuntakriteeristön mukaisesti.
Kaupunginhallitus laatii kaupungin velkakannan lyhentämisohjelman ja esittää sen
valtuustolle hyväksyttäväksi, ennen kuin
vuoden 2015 veroprosentti hyväksytään.
Ehdotukseni perustui
siihen, että kaupungin velkakanta tulee puolittaa kahden valtuustokauden
ohjelmalla ja että se tulee olla kaupungin vuoden 2015 talousarvion ja
suunnitelman laadinnan perusta ja ohjata hallintokunnille annettavia
suunnitteluohjeita. Jouduin tästä tinkimään ja
poistamaan ao. kohdan, kun en olisi muuten saanut asialle ryhmässä kannatusta.
Tämä kertoo
osaltaan, missä tilassa paikallinen politiikka luuraa. Siitä ei ole rehellisesti
sanoen kuin luottamaan kaupungin virkajohtoon. Ei ole kykyä ja osaamista
arvioida edes kaupungin taloudellista tilaa. Paniikin omaisia merkkejä
uudelleenarviointiin osoitti kokoomuksen valtuustoryhmä, joka ehdotti
virkapaketin hylkäämistä, mutta se ei muita sytyttänyt.
Mikko
Lund
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti