Riihimäen kaupunginjohtajan talouden kaunistelu sai
nolon lopun
Riihimäen kaupunginjohtaja on vuosia kaunistellut
kaupungin taloudellista tilannetta. Riihimäen kaupungilla menee hyvin. Tämä
mantra sai taas kovan kolauksen, kun Hämeenlinnan hallinto- oikeus
kumosi Riihimäen kaupunginvaltuuston
päätöksen vuoden 2012 tilinpäätöksen hyväksymisestä. Hallinto- oikeuden mukaan Riihimäen kaupungin tilinpäätöksen
2012 ei ole katsottava antavan kuntalain 68 §:n 3 momentin edellyttämällä
tavalla oikeita ja riittäviä tietoja kunnan toiminnasta ja taloudellisesta
asemasta. Kaupunginvaltuuston päätös tilinpäätöksen hyväksymisestä ja
vastuuvapauden myöntämisestä on lainvastainen.
Totesin valituksessani. että tilinpäätös on laadittu
lainvastaisesti poistojärjestelmää soveltaen ja hyvän kirjanpito- ja
tarkastustavan vastaisesti. Kirjanpitolautakunnan
kuntajaoston mukaan ”jos
poistojen keskimääräinen taso olennaisesti poikkeaa poistonalaisten
pysyvien vastaavien
hyödykkeiden investointitasosta, on kunnan esitettävä
tilinpäätöksessä liitetieto poikkeaman määrästä
ja
annettava selvitys erotuksen pääasiallisista syistä ja selvitys poistosuunnitelman
tarkastamisesta siten, että keskimääräinen poistotaso vastaisi
paremmin investointitasoa.”
Riihimäen kaupunki laiminlyö kuntajaoston määräyksen
eikä anna selvitystä
erotuksen pääasiallisista syistä eikä selvitystä poistosuunnitelman
tarkastamisesta siten, että keskimääräinen poistotaso vastaisi
paremmin investointitasoa.
Tilinpäätöksen 2012 liitetiedoissa on ollut selvitys
keskimääräisten suunnitelman mukaisten poistojen ja keskimääräisten
poistonalaisten investointien vastaavuudesta. Poistojen ja keskimääräisten
poistonalaisten investointien omahankintamenojen erotus on ollut merkittävä.
Liitetiedoissa tämä on todettu vain yleisellä tasolla. Liitetiedoissa ei ole
esitetty poistojen ja investointien olennaisesta poikkeamasta huolimatta
selvitystä poistojen mahdollisesta tarkistamistarpeesta.
Muutetun poistosuunnitelman käyttäminen tilinpäätöksessä on
merkinnyt poistojen määrän alenemista ja osaltaan johtanut keskimääräisten
suunnitelmanmukaisten poistojen ja ja keskimääräisten poistonalaisten
investointien merkittävään erotukseen. Asiassa ei ole varovaisuuden periaate
huomioon ottaen osoitettu, että hyödykkeiden taloudelliset pitoajat ovat
tosiasiassa olennaisesti muuttuneet. Tilinpäätöksen ei ole katsottava antavan
kuntalain 68 §:n 3 momentin edellyttämällä tavalla oikeita ja riittäviä tietoja
kunnan toiminnasta ja taloudellisesta asemasta. Kaupunginvaltuuston päätös
tilinpäätöksen hyväksymisestä ja vastuuvapauden myöntämisestä on
lainvastainen.
Mitä Hämeenlinnan hallinto- oikeuden päätöksestä sitten on
ajateltava?
Ensinnäkin päätöksestä seuraa tilinpäätösten korjaamistarve
vuoden 2012 tilinpäätöksestä vuoteen 2013 saakka. Riihimäki saa pällistellä
päätöksensä kanssa ja korjata tilinpitonsa lain vaatimusten
mukaiseksi.
Eikö jo nyt olisi aika Riihimäen kaupungin
luottamushenkilöiden lopettaa sokea luottamus kaupunginjohtajaan? Hallinto-
oikeus ja KHO ovat kumonneet muitakin Riihimäen kaupunginvaltuuston päätöksiä.
Kaupunginjohtaja ei kykene ja osaa tasapainottaa
kriisiyttämäänsä kaupungin taloutta. Tasapainotustoimet ovat tähän asti olleet
tuloksettomia. Kaupungin taloudellinen asema on katastrofaalinen.
Huolestuttavaa on, että kaupunginjohtajalta ei suju yhteistyö
kaupungin henkilöstön eikä ympäröivien kuntien kanssa.
Kuinka kauan kaupunginhallitus ja kaupunginvaltuusto seuraavat
voimattomana sivusta Riihimäen kaupungin kriisiytymistä?
Mitä tekee kaupunginhallituksen puheenjohtaja Tommi Räty?
Tässä ei nyt auta hymyily ja nyökyttely joka suuntaan. Nyt tarvitaan
luottamushenkilöiltä johtajuutta.
Mikko Lund
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti